Nu börjar ventilerna ticka något mycket på min gamla toyota hi-ace -78. Står i instruktionsboken att de ska kollas var 1000:e mil. Får erkänna att jag kört ca 7000 mil de senaste 7 åren utan att ha kollat till dom. Min farfar har tidigare planat toppen ett par gånger, så jag vet att viss försiktighet behövs kring dessa delar.
Det jag funderar över är vilket som är det lättaste sättet att veta att motorn står i rätt läge när ventilerna för respektive cylinder ska ställas in? Står i instruktionsboken att de ska ställas in vid kompressionsläge. Förstår jag rätt om det är när kolven är högst upp?
Borde inte rimligen rotorn peka mot respektive cylinder (i fördelarlocket alltså) vid kompressionsläget?
Tacksam för svar!
Ställa in ventilerna toyota hi-ace -78
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Ställa in ventilerna toyota hi-ace -78
Är det en stötstångsmotor ? då kan det ju vara lite svårt att se kammen men om det är överliggande kan räcker det med att kamloberna pekar åt andra hållet när man mäter, i vilken takt cylindern befinner sig är egentligen oviktigt.
Rotorn ska ju peka mitt på cylinderns tändkabel när motorn ungefär vänder mellan kompression och arbetstakt, men det är ju inte så exakt.
Ofta kan man kolla alla ventilerna med bara två lägen på veven.
Rotorn ska ju peka mitt på cylinderns tändkabel när motorn ungefär vänder mellan kompression och arbetstakt, men det är ju inte så exakt.
Ofta kan man kolla alla ventilerna med bara två lägen på veven.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: ons 08 jan 2014, 13:17:05
- Bilmodell: HI-ACE
- Årsmodell: 1978
- PostOrt: Trollhättan
- Land (Country): Sverige
- OrgNr: 9108112070
- Kontaktperson: Björn Karlsson
Re: Ställa in ventilerna toyota hi-ace -78
Känner inte riktigt till alla termer, men googlade på stötstångsmotor och det ser ut att vara något sådant ja.
Hur menar du med "pekar åt andra hållet" ? Är det klackarna som på axeln så får ventilerna att öppnas och stängas du menar då?
om jag förstått det hela rätt då, ang rotorn, när rotorn pekar mitt på cylinderns tändkabel så är kolven högst upp?
Tack enormt för svar! Jag bifogar en bild för att förtydliga.
Hur menar du med "pekar åt andra hållet" ? Är det klackarna som på axeln så får ventilerna att öppnas och stängas du menar då?
om jag förstått det hela rätt då, ang rotorn, när rotorn pekar mitt på cylinderns tändkabel så är kolven högst upp?
Tack enormt för svar! Jag bifogar en bild för att förtydliga.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1718
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Ställa in ventilerna toyota hi-ace -78
Där ser man kammen,alltså så är den överliggande (18R-C ?).
Jag föreslår att du gör som Glenn skriver,skjuter in bladmåtten mellan kam och vippa när vippan befinner på andra sidan nocken.
Jag föreslår att du gör som Glenn skriver,skjuter in bladmåtten mellan kam och vippa när vippan befinner på andra sidan nocken.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE