Oooops mr2 saved by the last nut...
- cama
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 26 jul 2009, 20:12:38
- Bilmodell: MR2 turbo (Emmans)
- Årsmodell: 93
- PostOrt: Sollentuna
- Land (Country): Sverige
Oooops mr2 saved by the last nut...
Först och främst tänkte jag ta och presentera mig själv lite eftersom detta är min absolut först post här på ert forum. Magnus heter jag, bor i Sollentuna med hela svensson-paketet sambo, 2 kids, 2 hundar, 2 volvo 945... Jobbar på IT-Infrastruktur på KG Knutsson i Häggvik (Grossist inom bilreservdelar och tillbehör, driver bl.a. http://www.autokatalogen.se och http://www.autoexperten.se )
För att liva upp tillvaron lite och få lite mer action än vad en Volvo 945 TD kan ge begav jag mig ut på Blocket-jakt efter ett lämpligt fordon. Jag sökte på bilar mellan 70-100k och kom att kika på både Porsche 928 S4, Nissan 300ZX och Audi TT men det var inte förrän jag en kväll kikade och den pippigula kärleken dök upp.
Vid det här laget har några av er säkert förstått att jag är den nya lyckliga ägaren till Emmans välbyggda MR2 Turbo. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av allt Emmans jobb och ska göra mitt absolut bästa för att ta hand om hennes fd älskling på bästa sätt.
Nåväl nu efter den korta introduktionen börjar vi närma oss själva storyn...
Jag hämtade bilen i söndags och körde den hem från Rönninge. Igår körde jag den så till jobbet och därefter hämtade jag ut min 4-åriga son på dagis och vi gav oss ut på en testrepa på ungefär 40 min. Vädret var strålande och targan var nere. Vi stannade på macken, där vi fick beröm för den snygga bilen, och köpte ett Kinderägg till grabben som jag tydligen hade lovat i ngt svagt ögonblick på morgonen. Vilken underbar bil detta är!!!
Efter det åker vi hem och den sista biten som är en 30-strecka förbi sonens dagis känner jag att bilen blir ostabil i bakvagnen och jag kör in till kanten och stannar... Samtidigt som jag stiger ur bilen så ramlar den ner nån cm på höger sida och snacka om att jag stog med hakan i backen när jag kommer runt och ser att däcket står snett och bara hålls fast av en enda mutter!
Hmmm bakhjulsinställningen ser lite skev ut
Ojoj snacka om saved by the last nut...
Men vafasen det var ju action jag ville ha och de va ju det jag fick Eller så var det bara dålig karma, troligtvis orsakad av att jag ännu inte blivit betalande medlem här i Toyota Club Sweden....något som jag garanterat kommer se till att bli innan jag kör en meter till med underverket... Nåja allt gick iallafall vägen och bilen bärgades bort till Däckverkstan där den nu väntar på nya bultar, fälgreparation och så passar jag på att slänga på nya gummin. Slutet gott, allting gott!
OK vad har jag då lärt mig av detta? Jo 2 saker;
1. Kontrollera alla hjulbultar innan körning framför allt vid nybilsköp.
2. Kör aldrig en MR2 under 30km/h (då kan otrevliga saker hände, som ett tapppat däck)
För att liva upp tillvaron lite och få lite mer action än vad en Volvo 945 TD kan ge begav jag mig ut på Blocket-jakt efter ett lämpligt fordon. Jag sökte på bilar mellan 70-100k och kom att kika på både Porsche 928 S4, Nissan 300ZX och Audi TT men det var inte förrän jag en kväll kikade och den pippigula kärleken dök upp.
Vid det här laget har några av er säkert förstått att jag är den nya lyckliga ägaren till Emmans välbyggda MR2 Turbo. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av allt Emmans jobb och ska göra mitt absolut bästa för att ta hand om hennes fd älskling på bästa sätt.
Nåväl nu efter den korta introduktionen börjar vi närma oss själva storyn...
Jag hämtade bilen i söndags och körde den hem från Rönninge. Igår körde jag den så till jobbet och därefter hämtade jag ut min 4-åriga son på dagis och vi gav oss ut på en testrepa på ungefär 40 min. Vädret var strålande och targan var nere. Vi stannade på macken, där vi fick beröm för den snygga bilen, och köpte ett Kinderägg till grabben som jag tydligen hade lovat i ngt svagt ögonblick på morgonen. Vilken underbar bil detta är!!!
Efter det åker vi hem och den sista biten som är en 30-strecka förbi sonens dagis känner jag att bilen blir ostabil i bakvagnen och jag kör in till kanten och stannar... Samtidigt som jag stiger ur bilen så ramlar den ner nån cm på höger sida och snacka om att jag stog med hakan i backen när jag kommer runt och ser att däcket står snett och bara hålls fast av en enda mutter!
Hmmm bakhjulsinställningen ser lite skev ut
Ojoj snacka om saved by the last nut...
Men vafasen det var ju action jag ville ha och de va ju det jag fick Eller så var det bara dålig karma, troligtvis orsakad av att jag ännu inte blivit betalande medlem här i Toyota Club Sweden....något som jag garanterat kommer se till att bli innan jag kör en meter till med underverket... Nåja allt gick iallafall vägen och bilen bärgades bort till Däckverkstan där den nu väntar på nya bultar, fälgreparation och så passar jag på att slänga på nya gummin. Slutet gott, allting gott!
OK vad har jag då lärt mig av detta? Jo 2 saker;
1. Kontrollera alla hjulbultar innan körning framför allt vid nybilsköp.
2. Kör aldrig en MR2 under 30km/h (då kan otrevliga saker hände, som ett tapppat däck)
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Oooops mr2 saved by the last nut...
grattis till det fina köpet! (såg att den var ute på blocket igen för ett tag sen)
läskigt ändå att 4 muttrar släpper, var den sista muttern också på G och släppa och var det bara det hjulet som muttrarna satt löst på?
hur såg gängorna ut efter detta?
läskigt ändå att 4 muttrar släpper, var den sista muttern också på G och släppa och var det bara det hjulet som muttrarna satt löst på?
hur såg gängorna ut efter detta?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- SirManseman
- Inlägg: 40
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:40:55
- PostOrt: Skövde
- Land (Country): Sverige
- Ort: Skövde & Fjärås
Re: Oooops mr2 saved by the last nut...
Jisses.
Mr2or behöver piskas då och då. Annars tröttnat bilen och skruvar upp hjulmuttrarna i ren protest
Mr2or behöver piskas då och då. Annars tröttnat bilen och skruvar upp hjulmuttrarna i ren protest
Måns Nordell
Skoda Octavia RS -04
Skoda Octavia RS -04
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1621
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Oooops mr2 saved by the last nut...
Kanske är läge att passa på att byta hjulbultarna också i samma veva?
Ser otäckt ut, tur att det inte kördes fortare då.
Ser otäckt ut, tur att det inte kördes fortare då.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: sön 05 apr 2009, 01:10:12
- Bilmodell: MR2 GTi
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Landskrona
- Land (Country): Sverige
Re: Oooops mr2 saved by the last nut...
Inte då, hade det varit dålig karma hade muttern inte räddat dig.cama skrev:Eller så var det bara dålig karma,
Grattis till bilen, den är riktigt fin den.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
- Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Malmö
Re: Oooops mr2 saved by the last nut...
Härligt skriven tråd:)
Förmodar att du är supernöjd med köpet i övrigt:)
Förmodar att du är supernöjd med köpet i övrigt:)
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein
Albert Einstein
- Emman
- Inlägg: 180
- Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:55:57
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 8
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: söder, sthlm
Re: Oooops mr2 saved by the last nut...
men va i... !!!
okay nu behövs lite klargörelse.. är det alltså muttrarna som gängat av sig från bultarna eller har bultarna gått av?
begriper inte hur det kan ha gått till... men men
tur att den iaf höll sig uppe å inte rasa ner för då hade det bara blivit smul
okay nu behövs lite klargörelse.. är det alltså muttrarna som gängat av sig från bultarna eller har bultarna gått av?
begriper inte hur det kan ha gått till... men men
tur att den iaf höll sig uppe å inte rasa ner för då hade det bara blivit smul
Före detta TCS räv
...numera billös med SL kort..
...numera billös med SL kort..
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Oooops mr2 saved by the last nut...
Oj, tur i oturen. Kul att se den där bilen igen iaf och att den används.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Re: Oooops mr2 saved by the last nut...
Oj oj läskigt det där har tappat ett hjul en gång och det är inte skoj.
Va det bara låsmuttern som satt kvar eller? stöldförsök av fälg?
Va det bara låsmuttern som satt kvar eller? stöldförsök av fälg?
- cama
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön 26 jul 2009, 20:12:38
- Bilmodell: MR2 turbo (Emmans)
- Årsmodell: 93
- PostOrt: Sollentuna
- Land (Country): Sverige
Re: Oooops mr2 saved by the last nut...
Liten klargörelse... Det är alltså pinnbultarna som gått av och inget annat. Kan ha skett genom ett försök till stöld om de bara hann lossa muttrarna lite grand. Hade precis stått i ett öppet publikt garage så omöjligt är det ju inte...
Med nya spacers och bultar bak är hon snart som ny!
Har nu när det gått några dagar insett varför bilen gjorde detta och jag är lite förvånad att ingen av er inbitna Toyota-fanns insett det tidigare...
Hon (eller är en mr2 turbo en han, vem sitter inne på det svaret?) vill ju såklart ha nya fälgar och däck! Det samma gäller förståss om din partner kommer hem och slänger av sig alla plagg utom ett, du vill hon inte hoppa i säng med dig - hon vill ha nya kläder!
Nu är iallafall nya fälgar & däck beställda, det blev ett par DOTZ Touge graphite med gul rand. Bak lär det inte vara ngt problem att få plats med dem eftersom jag samtidigt breddar 5mm med ny spacer (vilket borde motsvara skillanden i ET mått 40 mot tidigare 35) men fram räknar jag med lite arbete och kanske specialgjorda spacers för att få det perfekt. Jag återkommer med bilder när bultarna är åtdragna igen
Jag är för övrigt supernöjd med köpet och fick den till ett bra höstpris så lite nya hjul kan jag allt kosta på.
Med nya spacers och bultar bak är hon snart som ny!
Har nu när det gått några dagar insett varför bilen gjorde detta och jag är lite förvånad att ingen av er inbitna Toyota-fanns insett det tidigare...
Hon (eller är en mr2 turbo en han, vem sitter inne på det svaret?) vill ju såklart ha nya fälgar och däck! Det samma gäller förståss om din partner kommer hem och slänger av sig alla plagg utom ett, du vill hon inte hoppa i säng med dig - hon vill ha nya kläder!
Nu är iallafall nya fälgar & däck beställda, det blev ett par DOTZ Touge graphite med gul rand. Bak lär det inte vara ngt problem att få plats med dem eftersom jag samtidigt breddar 5mm med ny spacer (vilket borde motsvara skillanden i ET mått 40 mot tidigare 35) men fram räknar jag med lite arbete och kanske specialgjorda spacers för att få det perfekt. Jag återkommer med bilder när bultarna är åtdragna igen
Jag är för övrigt supernöjd med köpet och fick den till ett bra höstpris så lite nya hjul kan jag allt kosta på.