Sida 1 av 1

Partikelfilter

Postat: sön 31 jan 2016, 17:41:20
av Nina
Hej, min Toyota Avensis D CAT T5, DKZ709, gått dryga och långa 28.000 utan några som helst problem. Nu lyser det motorlampa, SVC och TRF.OFF. Jag var på verkstad och felkoder visar på partikelfilter. De släkte lamporna men så fort jag körde iväg så började de lysa igen. For tillbaka och satt i bilen medan de kollade felkoder igen. Det visade på partikelfilter igen. De försökte bränna eller vad det nu heter men lamporna försvann inte. På verkstad säger de att jag måste byta partikelfilter och att själva filter kostar 13.000 och jobb cirka 5.000. Jag undrar om någon har erfarenhet av liknande och vad kostade det för er? Har ni några andra tips eller tycker ni att jag ska byta? Bilen går ju bra, motor är i fin skick, ingen rost, ny framruta, nya ljuslyktor fram och lite annat som är påkostad och bytt på karossen och jag har alltid tagit hand om min bil. Sälja ingen ide och det vill jag som inte heller.

Re: Partikelfilter

Postat: mån 01 feb 2016, 19:23:45
av fredrik mkIII
Hej. Toyotas partickelfilter är beräknade att räcka ca 15000 mil. De kan gå längre. De kan även gå mindre beroende på vilken körstil man har och hur långa sträckor man kör per dag.

Partickelfiltret är just vad det kallas. Ett filter. Det fångar upp partiklar. Efter en viss tid beräknar motorn att filtret behöver en renbränning. Då skickas diesel in i grenröret och partickelfiltret ökar i temperatur med kanske 300 grader. Det som kan fela här är att insprutarEN tätnar eller den mkt tunna kanalen mellan insprutaren och grenröret tätnar. Sker detta så blir det ingen renbränning och partickelfiltret tätnar fortare än beräknat.

I ditt fall antar jag att filtret är tätt. (Felkod p2002) styrenheten uppfattar detta genom att det finns två rör som går från partickelfiltret till en tryckdifferenssensor. Känner den att det är mer tryckstötar från tilloppet till partickelfiltret än efter så borde filtret vara "tätt".
Det kan även vara så att dessa rör har tätnat och då behöver inte just filtret vara tätt. Men att byta/rengöra dessa rör är ungefär samma operation som att byta filter så.

Summa sumarum. Kolla insprutaren som sköter renbränningen(sitter på höger sida om motorn över vxllådan.) Kolla kanalen. Är kanalen öppen så borde renbränning fungera. Detta kontrolleras lättast med en luftpåfyllare med en däcktrycksventil på och tryck mot kanalen. Poppar den ut så är kanalen tät. Är kanalen tät så rensa med ståltråd eller något. Nu behövs en påtvingad renbränning. Är kanalen inte tät så är det bara rören från själva filtret som kan fela kvar. Tryckdifferens givaren sitter på torpedväggen bakom motorn i överkant. Två slangar går till denna. Blås med tryckluft för att testa dessa om det är täta eller inte.

Är allt som de ska så återstår ju Att byta filtret :(

Re: Partikelfilter

Postat: tis 02 feb 2016, 22:00:43
av Muda
Finns flera anledningar att felkod P2002 (partikelfilter) kan tändas. Första steget är byte bränslefiltret, särskilt viktigt om man slarvat med intervallen (6000 mil). I VISSA fall kan det räcka med bränslefilter + ECU uppdatering. Finns för övrigt ingen bytesintervall på Toyotas partikelfilter. Dock inte omöjligt att man kan behöva byta till slut ändå. Sedan kan även 5:e spridaren tända samma felkod om denna är igensatt och inte kan utföra rejuvenering.

Re: Partikelfilter

Postat: tis 02 feb 2016, 22:42:56
av Nina
Jag har byt bränslefilter varje år i stort sätt. Så jag kan inte tänka mig att det kan vara den. Varje höst brukar jag byta olje och bränslefilter. Det är bara bra för bilen att få det gjort. Men vi få se hur det blir efter partikelfilter byte. Jag ska få lämna in bilen den 12 februari.

Re: Partikelfilter

Postat: tis 02 feb 2016, 22:45:08
av Nina
Fredrik, tack för förklaring :)

Re: Partikelfilter

Postat: tor 04 feb 2016, 22:19:21
av groolo
Hej,
Jag har en Auris med 2.2 D-cat 177hk.
Är det tänkt att filtret i denna bytas någon gång eller rengör katalysatorn (d-cat:en) det?

Re: Partikelfilter

Postat: tor 03 aug 2017, 19:45:48
av Jocke12
Hej.
Jag har precis råkat ut för ett liknande problem, att Motorlampa börjat lysa och efter någon minut så lyser även VSC/TRC. Jag har en Auris 2,0 D från 2007.
Vid felanalysen hos Toyota sade de att felet uppkommer pga av igensatt partikelfilter samt VSC/TRC lampan tänds som en konsekvens av det första felet. Byte av partikelfiler skulle gå på nästan 20 000 kr.
Är det rimligt att felen hänger ihop undrade en i bilar betydligt mer insatt vän? Han tänkte det var märkligt att motorer kan påverka antisladdsystemet. Han funderade om det kan vara något annat fel i motorstyrning/kommunikationen?

Vill därför gärna höra vad ni anser här på forumet samt hur det gick för din bil Nina?
Såg att du skrev att du skulle lämna in din bil för byte av partikelfiltret.
Tacksam för svar.

Re: Partikelfilter

Postat: tor 03 aug 2017, 20:23:25
av cheetah1
Nästan alla motorrelaterade fel av lite allvarligare grad kopplar ur antiskojsystemen idag, eftersom biltillverkaren inte kan garantera att de systemen fungerar som de ska när inte motorstyrningen gör det, så det är nog att anse som helt normalt.

Re: Partikelfilter

Postat: mån 07 aug 2017, 16:40:18
av Dale
Inget av dom som är chippade? Ett sätt att få ner bränsleförbrukningen är att stänga av renbränningsfinessen hos många chippare.

Re: Partikelfilter

Postat: ons 28 jul 2021, 18:46:23
av Ellen
Hej!
Jag har stött på detta problemet köpte ett partikelfilter ifrån Tyskland som min pappa bytte originalet mot. Därefter kopplade vi upp en dator o släckte lamporna.
Nästintill direkt vid körstart tändes lamporna igen och felkod P1426 & P2002 kom upp.

Vad är nästa steg? Måste vi nollställa filtret? Är det någon sensor som samtidigt gett upp?

Tacksam för hjälp