Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av Ingvar »

Hej!
Nyss hemkommen från semester med hustrun (och sparsamt med bagage) utomlands (Polen) per bil märker jag att min Avensis som snart gått 6.000 mil har blivit påtagligt spårkänsligare än förut. Jag har inte kört på några kantstenar eller kört ovarsamt. Först trodde jag att det var vägarna som var ovanligt spåriga i Polen men när jag kom med färjan förra veckan var det inte roligt att köra från Ystad till Borås via Göteborg. När jag igår kväll körde "bakvägen" till Kungsbacka och hem igen, alltså vägen som går mellan Hällingsjö och Tölö, så är ju en bit vid golfbanan spårig. Jag kör samma väg varje tisdag men som sagt, efter semestern i Polen var det mycket värre.

Det enda jag gjort är att dra i underredet (eller något annat under bilen) vid många tillfällen vid parkering (Avensis har enligt min åsikt usel markfrigång) då man oftast parkerar på trottoaren i detta land genom att skära upp på trottoraren och parkera längs gatans färdriktning. Gör jag samma här hemma så tar också någonting i.

Jag kan inte höra något glapp i styrningen när jag känner på hjulen.

Någon som har en idé om vad som hänt? Däcken är original och har väl gått c:a 4.000 mil och det är bra med mönster kvar.

Bästa hälsn. Ingvar // Borås
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av Swecap »

Känns som att svaret kan vara 4-hjuls inställning, kan kännas tidigt.
Men hellre i förtid en försent.
Corona RT40 -66
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av Suprafan »

Bra mönster kvar? Du säger inte om det är sneslitet eller ej ;)
Sen så kan en 4-hjulsmätning aldrig vara fel. Vart tredje år ska man göra en sådan. 2000 mil per år x 3 = 6000 mil.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av Ingvar »

OK,

det är ändå dags för 6000-milaservice om några veckor, så Toyota i Ulricehamn får litet extrajobb utöver att smörja dörrgångjärnen.

Nej, det finns inget på däcken som visar att framvagnen är felinställd.
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av Pipedreams »

Det låter som du svarade på din egen fråga. Om du sneddar upp på en trottoar och något tar i så är det inte konstigt om något flyttar på sig i framvagnen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av Hanzzon »

Ingvar skrev:OK,

det är ändå dags för 6000-milaservice om några veckor, så Toyota i Ulricehamn får litet extrajobb utöver att smörja dörrgångjärnen.

Nej, det finns inget på däcken som visar att framvagnen är felinställd.

6000-mila service är bra mycket mer jobb än att smörja gångjärnen kan jag upplysa om.
Tjejens familjs Avensis betedde sig oxå ovanligt spårkänsligt och på den hjälpte hjulinställning som fixades gratis på garantin.
Man ska som sagt aldrig snedda upp över trottuarkanterna, det är aldrig bra för varken bilen eller däcken.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av Ingvar »

Att skära upp över en trottoarkant och att likaledes köra ner är ett fullt normalt sätt att parkera i många länder. Givetvis kör man ytterst sakta över kanterna såväl upp som ner. Alla bilar jag haft tidigare har tålt detta utan minsta problem.

Betr. vad den auktoriserade verkstaden gör så är detta för mig som bilägare en väl förborgad hemlighet, då man bara får en faktura med en specifikation på arbetstid samt delar som gått åt. Förra bilen brukade jag lämna på en s.k. "Kontrollerad verkstad - gröna punkten" och där fick jag ett protokoll som visade vad som gjorts, där fanns även uppgift om varje däcks mönsterdjup och lufttryck. Det där med elektronisk servicelogg är säkert bra men det ger inget mervärde för mig som bilägare.

Jag körde Toyota fram till år 2000 och på den tiden var det en glädje att hämta bilen från en service då det märktes att allt gick lättare och bilen var tystare. Sedan har det varit en Opel Zafira bensin (fabriksny - väldigt praktisk bil men rostade svårt redan efter 2 år samt fullkomligt inkompetent service) och så en Chrysler Voyager (fabriksny) diesel som jag hade i 5 år. Vojjen körde jag 22.000 mil utan problem med framvagn eller hjulinställning, däremot konstanta problem med AC som visserligen gick på vagnskade/helförsäkringen (Folksam) men en självrisk på 6-8 tusen varje gång samt en del fel som inte borde uppstå på en bil som gått så snällt (Koppling (solfjädern), packbox utgående axel, termostat, reservhjulsupphängning etc).

Så blev det en Avensis då jag inte behövde lika stor bil längre. Jag har då fått en bil som efter snart 6000 mil drar snudd på lika mycke bränsle som en betydligt större och 400 kg tyngre och 5 år äldre amerikansk bil, c:a 0,08 liter per mil mindre drar avensisen.
Jag kan inte säga att jag är nöjd med bilen eftersom radion aldrig fungerat som den borde. Jag nu hört att det är ett generellt fel hos alla Toyotor fast detta vill man inte erkänna.
Ingen skugga må falla över Mats Klassons i Ulricehamn och deras verkstad, deras lånebilar har allaihop samma fel på radion.
Jag funderar på att byta till annat märke - Toyota är inte vad det var en gång.

Bästa hälsn. // Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av Engen »

Fundera på om kört i någon grop i väg banan eller pothål eller något dylikt.. En vind fälg gör lätt att en bil blir ormig på vägen... fälg balansering brukar jag göra varje år..!!
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av Ingvar »

Hej!
I måndags var bilen inne för 6.000-milaservice. Jag hade även beställt en hjulinställning. Efter denna inställning är det som att köra en helt annan bil - den är nu väldigt trög i styrningen jämfört med innan. Och "nära-döden-upplevelsen" när man drar upp i 160-170 km/h har försvunnit. Jag inser nu att denna felinställning har antagligen funnits med från början men blivit värre med tiden.

Kanske jag skall kosta på bilen riktiga däck nu också - originaldäcken tar lång tid på sig att balansera sig rätt igen efter att bilen stått över natten. Jag har c:a 600 meter till motorvägen, och det tar bortemot 6-8 km innan obalansen försvunnit helt. Bridgestone är väl inget höjdarfabrikat på däck - närj jag blev återfallsknutte några år i början av 80-talet var Bridgestone nästan en svordom, och kallades i Tyskland för "Schlitz-stein" (ung. "Halk-sten).
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Spårkänslig Avensis d4d kombi årsmod 08

Inlägg av KelMer »

Jag kan inte säga att jag är nöjd med bilen eftersom radion aldrig fungerat som den borde. Jag nu hört att det är ett generellt fel hos alla Toyotor fast detta vill man inte erkänna.
Ingen skugga må falla över Mats Klassons i Ulricehamn och deras verkstad, deras lånebilar har allaihop samma fel på radion.
Jag funderar på att byta till annat märke - Toyota är inte vad det var en gång.

Bästa hälsn. // Ingvar
Vad är det för fel på radion...min funkar klanderfritt och har alltid gjort, även den gången jag råka spilla kaffe från hållaren ovanför, så att det rann utefter radion och cd, fumlade till och råka trycka ut cd:n som fick kaffe på sig och sen åkte tillbaks in igen :lol: :lol: :lol: Men som sagt, funkar klanderfritt.
Senast redigerad av KelMer den fre 28 aug 2009, 12:21:08, redigerad totalt 2 gång.
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Skriv svar