Celica GT4 (ST165) 1988
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Jag gjorde som så att jag kapade av toppen och svetsade dit toppen från en RAV4 för att få det gängat.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig).
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.
Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig).
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.
Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Johnny Blade skrev:Jag gjorde som så att jag kapade av toppen och svetsade dit toppen från en RAV4 för att få det gängat.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig).
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.
Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.
Det är väl så att de passar emellan men är olika hårda?
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.blompa skrev:Johnny Blade skrev:Jag gjorde som så att jag kapade av toppen och svetsade dit toppen från en RAV4 för att få det gängat.
Jag minns faktiskt inte vilken insats jag använde,men jag fick stoppa i något mynt i botten för att det inte skulle glappa(klumpigt mätt av mig).
Nu var inte jag ute efter någon uppdatering,mina originaldämpare var slut.
Drygt det där med att tillverkarna fortfarande envisas med att påstå att det är samma dämpare till ST165 som ST162.
Det är väl så att de passar emellan men är olika hårda?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Isåfall kanske alternativ 1 med en spacer-ring är bästa alternativet. De var rätt billiga faktiskt.ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
Det är klart, det går ju att byta till ST185-kompatibla coilovers men det börjar nog dra iväg då.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Ops.Jag glömde nämna att jag menade bak.Där är det stor skillnad.blompa skrev:Isåfall kanske alternativ 1 med en spacer-ring är bästa alternativet. De var rätt billiga faktiskt.ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
Det är klart, det går ju att byta till ST185-kompatibla coilovers men det börjar nog dra iväg då.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Right.Johnny Blade skrev:Ops.Jag glömde nämna att jag menade bak.Där är det stor skillnad.blompa skrev:Isåfall kanske alternativ 1 med en spacer-ring är bästa alternativet. De var rätt billiga faktiskt.ST165 är ca 10cm kortare.ST162 har ingen drivaxel som sitter ivägen där.
Det är klart, det går ju att byta till ST185-kompatibla coilovers men det börjar nog dra iväg då.
Så fram är det samma?
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Det skulle jag förmoda.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Händer det något då?
Jo, igår gick hon på isbana hela dagen:
[youtube]RJ6POj7fo18[/youtube]
Dessutom finns en del actionbilder här
Jo, igår gick hon på isbana hela dagen:
[youtube]RJ6POj7fo18[/youtube]
Dessutom finns en del actionbilder här
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Umeå
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Vi blev tvungna att justera handbromsen då den tog dåligt. Det mest fippliga var att få loss oken som någon dragit dit med inte längre kantiga skruvar.
Det löste sig. Dock upptäckte jag ett rätt stort glapp på höger framdäck när jag bytte till vinterdäcken. Vi kommer åka på att byta hjullager.
Meket ser ni några bilder från här:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid378836
Q : Har någon tips om var man får tag i nya abs-ringar med infästning?
Det löste sig. Dock upptäckte jag ett rätt stort glapp på höger framdäck när jag bytte till vinterdäcken. Vi kommer åka på att byta hjullager.
Meket ser ni några bilder från här:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid378836
Q : Har någon tips om var man får tag i nya abs-ringar med infästning?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Passar, men är inte samma, fick jag reda på när jag letade dämpare till min gamla ST165.blompa skrev: Så fram är det samma?
Både fjädrar och dämpare är anpassade efter ST165's tyngd och förmodat körsätt tydligen, iaf var det det som sas till mej.
har för mej att det var olika nummer i EPC också, men nu funkar ju ingen vettig online-EPC typ toyodiy längre vad jag vet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se