Startmotor klickar när den är varm men är bara tre år. Wtf?
Postat: mån 01 jun 2015, 09:32:32
Detta gäller en Corolla 1.3 XLi från -96 med 4A-FE motorn (75 hk) som dottern som bor på annan ort äger.
När den köptes så var startmotorn bytt för två år sen. Det är dessutom en "märkesmotor", en Hella, och denna är på 0,8kW, inte 1.0 som är det vanligaste.
I vintras så började den krångla, hände inget när man vred på starten - dvs startmotorn drev aldrig. Batteriet är fräscht och laddningen funkar.
Jag raggade upp en annan startmotor och åkte dom 30 milen för att byta - på en parkeringsplats i början av april. Det var ingen lek! Bara för att upptäcka att den startmotor som jag hade med mig var för stor så jag fick sätta tillbaka den gamla. Det var då jag upptäckte att den startmotor som satt där bara var några år gammal och när jag testade den utanför bilen så funkade den felfritt. Trodde kanske att felet var nåt glapp i anslutningarna eller annat och efter detta så har den funkat utan problem.
Fram till i helgen.
Nu är det samma sak igen men när jag kom fram för att felsöka (hade inga verktyg med mig) så gick den igång på första försöket.
Testade säkert 10 gånger efter detta och sen startade den som den skulle varje gång. Lyckades alltså inte återskapa felet.
Så ringer dottern igår kväll och nu händer inget igen. Dom kunde konstatera att det klickar från startmotorn, alltså så drar inte solenoiden.
Mina funderingar nu: kan verkligen en Hella-startmotor ge upp efter två-tre år?
Har dessa modeller haft problem med tändningslåsen, kan felet ligga där? Jag tipsade om att "trixa med nyckeln" vid startförsöken men det hjälpte tydligen inte.
Har kollat jordningen och den är OK.
Det verkar vara värre om bilen är varm, när den har stått över natten funkar den oftast utan det är när den har använts och stått någon timme eller två som felet främst inträffar.
Tips??
När den köptes så var startmotorn bytt för två år sen. Det är dessutom en "märkesmotor", en Hella, och denna är på 0,8kW, inte 1.0 som är det vanligaste.
I vintras så började den krångla, hände inget när man vred på starten - dvs startmotorn drev aldrig. Batteriet är fräscht och laddningen funkar.
Jag raggade upp en annan startmotor och åkte dom 30 milen för att byta - på en parkeringsplats i början av april. Det var ingen lek! Bara för att upptäcka att den startmotor som jag hade med mig var för stor så jag fick sätta tillbaka den gamla. Det var då jag upptäckte att den startmotor som satt där bara var några år gammal och när jag testade den utanför bilen så funkade den felfritt. Trodde kanske att felet var nåt glapp i anslutningarna eller annat och efter detta så har den funkat utan problem.
Fram till i helgen.
Nu är det samma sak igen men när jag kom fram för att felsöka (hade inga verktyg med mig) så gick den igång på första försöket.
Testade säkert 10 gånger efter detta och sen startade den som den skulle varje gång. Lyckades alltså inte återskapa felet.
Så ringer dottern igår kväll och nu händer inget igen. Dom kunde konstatera att det klickar från startmotorn, alltså så drar inte solenoiden.
Mina funderingar nu: kan verkligen en Hella-startmotor ge upp efter två-tre år?
Har dessa modeller haft problem med tändningslåsen, kan felet ligga där? Jag tipsade om att "trixa med nyckeln" vid startförsöken men det hjälpte tydligen inte.
Har kollat jordningen och den är OK.
Det verkar vara värre om bilen är varm, när den har stått över natten funkar den oftast utan det är när den har använts och stått någon timme eller två som felet främst inträffar.
Tips??