Ojämn tomgång, hack, slö, vevhusventilation? Avensis t22 1.8

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Emin
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 02 jan 2015, 23:43:22
Bilmodell: Toyota Avensis T22
Årsmodell: 99
PostOrt: örebro

Ojämn tomgång, hack, slö, vevhusventilation? Avensis t22 1.8

Inlägg av Emin »

Bilen "slår" ifrån på tomgång, filmade lite snabbt och i slutet av videon kan man se en snutt av detta beteende. Bilen hugger till lite när den står på tomgång, alla slangar är hela utifrån vad jag sett. Har aldrig tidigare vandrat så och så har den blivit lite slö känns det som.

Servad i mars med filter/olja, innan det servades den i julas med olja/filter/tändstift/luftfilter så dessa grejer utesluter jag. Kollade oljan förra veckan och då var nivån rätt låg faktiskt, aldrig dragit olja tidigare.

Kan vevhusventilationen vara igensatt? Hur rengör jag på bästa sätt? Åker bort på onsdag i ca 3v så vill helst ordna detta innan det!

Gäller en Toyota Avensis 1999 1.8l med manuell låda, rullat ca 33k snart.