Sida 1 av 2

Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: tor 23 apr 2015, 19:43:45
av OskarH
Jag monterade nyligen en racekat på bilen och åkte sedan in och besiktade den (med perfekta avgasvärden). Jag körde efter detta bilen i 5-6 mil utan problem men dagen efter när jag tog en tur fick jag upp dessa 2 varningslampor på instrumentpanelen. Batterivarningslampan kan jag nog felsöka själv med en multimeter men den andra lampan behöver jag lite hjälp med. Vad kan detta bero på och var ska jag börja felsöka? Bör tilläggas är att innan katalysatorn monterades hade jag aldrig något problem med någon varningslampa.

Re: Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: fre 24 apr 2015, 10:27:08
av Dale
Laddningsproblem eller dåligt batteri kan ställa till det för annat så kolla det först så kanske det andra löser sig i samma veva.

Re: Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: fre 24 apr 2015, 18:39:51
av cheetah1
Intressant. Vad exakt med katalysatorn är en sån lampa tänkt att rapportera..?

Re: Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: fre 24 apr 2015, 19:36:37
av Micke2
Hej.

Det är säkert en lampa för fel i avgasreningen, och inte specifikt katalysatorn.
Dvs motsvarande en vanlig motorlampa, som kan tändas av massor av anledningar.

Jmfr med Volvo från 90talet, som har motorlampa med lamdasymbol.
Alla tror att det är fel på lamdasonden när den lyser, men det kan vara många andra saker.

Fixa anledningen till laddningslampan först.
Felkoden kan mycket väl vara spänningsfall, eller rent av att den SKA tända med laddlampan.

Micke.

Re: Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: fre 24 apr 2015, 21:07:00
av Pipedreams
Det är bara varningslampa för överhettad katalysator men du behöver inte bry dig om att felsöka det felet. Lampan tänds samtidigt som batterilampan om laddningen slutar funka. Så felsök generatorn istället.

Re: Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: fre 24 apr 2015, 23:44:52
av Glenn
Det där måste vara en jap-spec bil va ? för den där finns väl inte i eurospecbilarna ?

Re: Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: mån 27 apr 2015, 16:00:52
av OskarH
Tack för alla svar! Jag ska gå ut och kolla på det nu. En liten fundering, hur felsöker man generatorn på bästa sätt? Ska man mäta spänningen över batteriet när bilen är avstängd och sedan starta bilen och se om den ändras eller gör man på något annat sätt?

Det stämmer, bilen är en jap-spec.

Edit: Gick ut och mätte nu. Plockade bort kabeln från "B" (utgången från generatorn), startade bilen och mätte sedan från "B" till chassit med en multimeter och fick svaret 0v, alltså är det generatorn som är felet. Hur är bästa sättet att gå vidare nu? Ska jag prova att mäta ingångarna till generatorn, byta kol (i så fall, var får man tag på nya? toyotacenter?) eller är det lika bra att försöka köpa en ny på en gång?

Re: Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: mån 27 apr 2015, 18:17:34
av joakim86
jag kan ha helt fel men om du har 0 volt så har det ingen förbindelse med batteriet då det skulle ligga kring 12 volt då
jag skulle kolla volten på batteriet och sedan starta bilen och mäta på batteriet igen och då ska den ligga över 13 volt när den laddar har jag för mig
jag kan ha helt fel men du borde se om den laddar på det viset

Re: Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: mån 27 apr 2015, 18:42:13
av OskarH
Oj jag var nog lite otydlig när jag skrev. På generatorutgången hade jag 11.87 V när kabeln mellan generatorn och batteriet var ansluten men 0v på utgången när kabeln inte var ansluten (dvs ingen spänning från generatorn). Jag provade att mäta spänningen över batteriet både med bilen avstängd och igång men ingen skillnad i spänning kunde avläsas. Däremot ökade spänningen i batteriet till ca 13v när en batteriladdare anslöts så det verkar inte vara något fel på batteri eller anslutningen mellan generator och batteri. Det jag kan tänka mig är fel är väl antingen själva generatorn eller kabeln från tändning till generatorn som får den att börja ladda.

Re: Katalysatorvarningslampa ST205

Postat: mån 27 apr 2015, 18:55:36
av cheetah1
Laddspänning är normalt uppemot 14 volt, ligger du runt 12 har du nada laddning. En fulladdad blyackumulator har en nominell spänning i vila på ungefär 12,7 volt. 11,9 är i princip soptomt.