Sida 1 av 1

Icke godkänd besiktning

Postat: tis 07 apr 2015, 17:19:01
av Gt-four st205
Har för höga co och lambda värden.
Vad ska man göra har redan en ny lambda
Kanske myste ha en ny kat?

Re: Icke godkänd besiktning

Postat: tis 07 apr 2015, 18:09:34
av KACE80
Skriv gärna ut värdena då det underlättar felsökningen :)

Anton

Re: Icke godkänd besiktning

Postat: tis 07 apr 2015, 18:16:44
av Glenn
Hög lambda betyder att bilen går snålt, eller ja rent teoretiskt gör dte det, men oftast beror det på hål i avgassystemet efterssom bilprovningen inte mäter faktiskit lambdavärde utan räknar ut det via syreinnehållet i avgaserna längst bak i avgasröret.

Var bilen varmkörd ? RIKTIGT varmkörd ? ..om den var varm vid ankomst och du stod och väntade på din tid en kvart så har katten kallnat för mycket och du får usla CO-värden, så usla att du får nedslag.. efter ordentlig vamkörning brukar dom vara nere på nästan noll.

Re: Icke godkänd besiktning

Postat: tis 07 apr 2015, 18:22:41
av cheetah1
Tyder på läckande avgassystem så den suger i sig luft nånstans. Då tror lambdasonden att den får för lite bränsle och fetar på, med hög CO som följd. Du borde kunna se en aningens förhöjd HC också, även om den inte är otillåtet hög.

Kattens huvuduppgift är egentligen att omvandla NOx till N2, men den reducerar även HC, därför, om den inte går nåt så in i helvetes fett, kommer du inte få hög HC bara för att den går lite extra fett, men det borde synas. Är katten däremot dålig hade du fått skithög HC också.

Re: Icke godkänd besiktning

Postat: tis 07 apr 2015, 22:32:28
av Gt-four st205
Miljökonteollvärden (gränsvärden inom parentes)
CO 0,0 (0,5) HC 025 (100)
CO 2500 0,7 (0,3) LAMBDA 1,05 (0,97-1,03)

Re: Icke godkänd besiktning

Postat: tis 07 apr 2015, 23:48:51
av Glenn
cheetah1 skrev:Tyder på läckande avgassystem så den suger i sig luft nånstans. Då tror lambdasonden att den får för lite bränsle och fetar på, med hög CO som följd.
Fast nu sitter ju lambdasonden väldigt nära grenröret, isåfall måste det ju vara hål däremellan.


Märkligt att du hade bra CO men dålig CO2500 dock, med kall katalysator som jag var inne på brukar båda vara usla.