Oljud höger bak på Celica -91?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Tarragona
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 29 apr 2009, 08:21:46
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 2000
Land (Country): Sverige
Ort: Linköping
Kontakt:

Oljud höger bak på Celica -91?

Inlägg av Tarragona »

Har för ett typ 2 månader sen skaffat en celica -91 och är tyvärr inte så bilkunnig själv (tjej :D ) så jag tänkte fråga här på forumet.

För någon dag sedan har det börjat gnissla/knarra nånstans höger bak på bilen. Låter som det kommer från nån av stagen.
Ljuden hörs främst vid guppig/ojämn väg och vid låg hastighet.

Kommer troligtvis åka till verkstan o fråga dem direkt imorgonbitti, men tänkte ändå höra om nån här haft liknande problem och kanske kan säga direkt vad det kan vara?
Tack på förhand :)
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Oljud höger bak på Celica -91?

Inlägg av fredrik mkIII »

vissa har haft glapp i sina tvärstag (toestag) på celica st18x (celica 90-93)
men vad jag vet så har det smällt och knakat om de bilarna..

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Tarragona
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 29 apr 2009, 08:21:46
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 2000
Land (Country): Sverige
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Oljud höger bak på Celica -91?

Inlägg av Tarragona »

Jag lämnade in den för en titt igår, killen på verkstan smörjde något och sa att han inte hört ljudet efter då han provkörde. Men om det återkommer var det nog dags att byta något där bak.. minns inte vad han sa, kan ju inget om bilar direkt.. :oops:

Nu hörs ljudet bara ibland och inte lika mycket, så jag antar att det får bli att åka tillbaka och be dem byta ut allt som behövs helt enkelt. Så får man hoppas på att det är end of story, för denna gång.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Oljud höger bak på Celica -91?

Inlägg av PierreW »

Tarragona skrev:Jag lämnade in den för en titt igår, killen på verkstan smörjde något och sa att han inte hört ljudet efter då han provkörde. Men om det återkommer var det nog dags att byta något där bak.. minns inte vad han sa, kan ju inget om bilar direkt.. :oops:

Nu hörs ljudet bara ibland och inte lika mycket, så jag antar att det får bli att åka tillbaka och be dem byta ut allt som behövs helt enkelt. Så får man hoppas på att det är end of story, för denna gång.
Om det är nån av de yttre bussningarna i de tvärgående bärarmarna så är ett hett tips att borra och gänga hål i länkarmarna och sedan skruva i smörjnipplar vid bussningarna. Då kan ja nästan lova dig att smörjs dessa nån gång ibland med fettspruta så håller dom tyst och går bilens livslängd.
Prata med nån som vet eller kan hjälpa dig. :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar