Sida 1 av 2

dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: tis 28 okt 2014, 21:41:43
av leber
tipsa vilka däck skall jag köpa.

o

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: ons 29 okt 2014, 17:25:59
av Eke
Ja det är alltid ett svårt val det där.
Har själv alltid förespråkat dubb men kör numera på dubbfritt.
Beror ju lite på var i landet man bor och hur vägarna ser ut som man kör på tycker jag.
Själv bor jag i södra Sverige och kör mkt motorväg där det för det mesta är ganska bra väglag.
Sen känna ju dagens bilar lite säkrare då de oftast är utrustade med antisladd system.
Hade jag bott i urskogen och kört mkt på små vägar så kanske jag valt dubb. . Dubbdäck väsnas ju mer än vad friktionsdäcken gör men dubb biter ju givetvis bättre på is.

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: ons 29 okt 2014, 20:03:43
av Dale
Det sägs ju att har man en massa finesser med massa tuffa förkortningar på kärran behöver man inte dubb men de vetetusan. Oavsett om man tvärbromsar och börjar veva på ratten så lär dubben ta bättre iaf. Kör själv dubb på mina fordon men har tidigare kört dubbfritt några år. Det är nog mer var, när och hur man kör. Lurat på att sätta dubbfritt på ena bilen när det blir dags att byta nästa gång. Sällan jag ser någon blankis i storstaden och dom få gånger det händer så låter jag bilen stå. Det spelar ju ingen roll om man själv kör som en kung då det finns det en massa andra nötter ute. ;-)

Hur har vinterhållningen varit dom senaste åren där du kör? Har det fungerat bra kanske det funkar med dubbfritt.

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: ons 29 okt 2014, 21:29:25
av cheetah1
Beror på var du kör, hur du kör, hur långt du kör osv.

Svara på följande med alternativen "Mycket ofta", "Ofta", "Medel", "Sällan", "Mycket sällan":
Stadskörning?
Plogade och saltade motorvägar?
Norrland eller Gotland?
Skåne?
Småvägar?
Aktiv körning vintertid (typ lek och bus, sladdande osv)?
Kör efter väglag (dvs låtsas inte som att det är barmark året om)?

Svara ärligt så ska vi ge dig ärliga tips. :)

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: ons 29 okt 2014, 22:14:54
av Glenn
Dubbdäck, tveklöst.

Du kanske inte behöver dubben så ofta, men när du behöver dom kan dom vara skillnaden mellan att rädda situationen eller krascha.

Jag tycker nästan det är viktigast med dubb just i mälardalen, här pendlar det ofta runt nollan och man får den förhatliga svartisen som är då dubbarna gör som mest nytta.

Kör man på packad snö funkar dubbfritt ungefär lika bra, men förr eller senare så ska man ju bromsa på polerad is..

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: tor 30 okt 2014, 20:41:54
av Nutrition
Kört fürkrafs och dubbfritt de senaste åren och det har fungerat bra men med dubbdäck har man bättre marginaler helt klart. Det mesta hänger naturligtvis på sig själv men trots det så är man sällan ensam i trafiken och andra trafikanter kan naturligtvis sätta käppar i hjulen, här spelar marginaler in i dubbel bemärkelse = ens egna med att hålla avstånd etc. och de däcken erbjuder.

Trafikverkets, tror jag det var, senaste utlåtande/rekommendation att man bör välja dubbfritt om bilen har antisladd och dubbdäck om den inte har det får både ris och ros. Ros för att första gången på länge pratar man För dubbdäck i något sammanhang och ris för att rekommendationen om dubbfritt är väldigt generell. För att inte säga merparten så är okunskapen stor bland landets bilförare när det kommer till det tekniska och bilar, att då som myndighet göra detta generella uttalande kan vilseleda många. Detta kan förklaras i oändligheter men jag håller det lite kortfattat =)

I år med nyinförskaffad bil (utan antisladd) där vinterhjul inte ingick valde jag dock dubbdäck, efter lite velande tror jag mig valt rätt. Har jobbat med att knåda däck även om det var ett gäng år sedan, företaget jag jobbade på sålde en uppsjö olika märken och Michelin var oavkortat det märke som hade minst reklamationer eller negativa synpunkter = jag tror på Michelin när det kommer till kvalité. Då, hade Gislaved kanske sina sämsta år någonsin, Good Year sprutade dubb, Pirelli var ungefär ingen nöjd med, Nokian var det ett fåtal reklamationer på men i övrigt bra och budgetmärkena var lotteri som vanligt.

Ett förtydligande är att den som sågar dubbfritt vid fotknölarna har ingen erfarenhet av bra sådana, de kan vara förvånansvärt bra men med betoning på "kan".

Valet i år för mig stod alltså mellan Michelin som aldrig svikit mig både yrkesmässigt och privat samt Nokian.

Jag tror fortfarande på Michelin men när det nu kommer till dubbdäck och jämförelsen med Nokian så blev valet det sistnämnda, Michelin som försöker sig på något "eco-tänk" med få dubbar köper jag inte bokstavligen. Bara att titta på och jämföra däcken, om det nu ändå ska vara dubbdäck, säger inte lite:

X-Ice North 3

Bild

Hakkapeliitta 8

Bild

Michelin skulle dock rent teoretiskt kunna hålla dubbarna bättre men i.o.m. färre till antalet ökar risken för däckslir och då faller det nog jämnt ut på den punkten. Får se om det är som att åka skridskor med mina nya däck eller inte =)

Avslutningsvis är rekommendationen om inkörning av dubbdäck ingen skröna utan något som generellt förordas och då gärna på barmark vilket kanske inte alla vet. Det får dock gärna vara låg temperatur, ca 5°C eller kallare, 50 mil i lugn takt/upp till 100km/h utan rivstarter eller tvära svängar/inbromsningar är vanliga rekommendationer och fler mil är bara ett plus.

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: fre 31 okt 2014, 00:19:53
av Glenn
Nutrition skrev: Ett förtydligande är att den som sågar dubbfritt vid fotknölarna har ingen erfarenhet av bra sådana, de kan vara förvånansvärt bra men med betoning på "kan".
Visst kan dom vara det, men när det väl är ren blank is så blir dom hopplöst efter.

Och blankis kan vara precis innan rödlyset där månag stoppar och startar, där är iofs hastigheten sällan hög men ändå.

Man ska ju inte glömma att moderna dubbdäck är sajpade friktionsdäck PLUS dubbar, alltså i princip samma sak som dubbfritt, fast dom har dubbar också. (Förr var det inte så, då var dubbdäck typ grovmönstrade sommardäck med annan gummiblandning, plus dubbar.)

F.ö så är jag extremt imponerad av mina hakkapelitta som jag hade på min numera skrotade 9-5 kombi, tror inte en dubb saknas trots två hårda säsonger i min ägo, väldigt synd att dom inte passar min nuvarande 9-5 aero - efterssom den har större bromsar och kräver 16" :( ..mina kuhmo i'zen på celican är sopslut efter två säsonger, eller ja, däcken i sen är ju inte slut, men det är inte många dubbar kvar..

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: fre 31 okt 2014, 01:33:42
av Nutrition
Får se om mina däck åker på nästa helg, temperaturen ser ut att droppa tills dess men sen beror det på om om det ska hålla i sig eller ej. Träffade dock på en uppsättning Hakka 8 i veckan som rullat förra vintern och även om jag inte räknade dubb så såg de ut som att alla satt kvar vilket bådar gott =)

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: lör 01 nov 2014, 11:40:06
av Neblade
Oavsett vad man väljer mellan dubbfritt och dubbar är det helt klar värt att köpa nordiska vinterdäck eller att kolla lite däcktester. Det skiljer mycket!

Jag väljer alltid dubbdäck, men då åker jag varje vecka på liten skogsväg där det inte plogas så ofta. Och där det gärna blir isräls i slutet av säsongen när det smälter och fryser på om vartannat.

Re: dubbat eller odubbat till auris ts executive 2014

Postat: mån 03 nov 2014, 19:40:07
av Dale
Neblade skrev:Oavsett vad man väljer mellan dubbfritt och dubbar är det helt klar värt att köpa nordiska vinterdäck eller att kolla lite däcktester. Det skiljer mycket!.
:thumbup: