cheetah1 skrev:Nä, men när skillnaden består i att det tar 5 sekunder att byta fläktrem på en bubbla och 3 timmar på en modern bil går det ändå åt att det blir svårare och svårare att göra nåt själv. Toyota har väl inte varit så hårda på datoriseringen av precis allt, vet inte vad dom har, men jag vet att bland annat Audi har att om slitagevarnaren för bromsbeläggen går in så lampan tänds, så hjälper det inte hur lätt det är att byta belägg, du måste likförbannat in och betala 600 spänn plus moms för att verkstaden ska koppla in sin originaldator och nolla koden. Xenonlampor är ett annat exempel. Dom flesta fabrikat går det att byta själv på, även om det kräver demontering av insatsen, men vissa fabrikat går det över huvud taget inte att göra utan specialverktyg och återigen, originaldator för att nolla koder. Man kan få ge 2000 spänn för att byta en jävla glödlampa. Serviceindikering, ett tag hade BMW en bygel man kunde koppla in för att återställa indikeringen, ett tag hade vissa tillverkare möjlighet att göra det med billiga interface, men dom flesta idag kräver återigen att man betalar grova pengar för att koppla in originaldatorn i 2 minuter för att göra det. Visst, du kan byta oljan själv, men står det "SERVICE REQUIRED" med stora bokstäver på skärmen hjälper inte det om du vill sälja den eller bevisa att den är korrekt servad.
Sen har vi då exemplet med nån modell av Audi där huven var förseglad, allt man kunde komma åt var en lucka för att kolla oljan och fylla spolarvätska. Allt annat var man tvungen att anlita verkstaden för. Vad händer om man själv bryter förseglingen? Garantin upphör att gälla.
Det är ingen ursäkt för att inte lära sig själv, men måste man öppna en fullutrustad auktoriserad verkstad för att kunna byta olja och filter själv, då tycker iallafall jag att det inte längre känns lönt.
A n d a s
*Som sagt, en modern bil har sällan en fläktrem, de kallas hjälpaggregatsrem(multirem, kilrem, rem etc.) och det är få som har 3 timmar ansatt tid för byte även om det säkert finns undantag, som sagt.
*"Originaldator" är även det sällan ett krav, Merca kan vara lite kinkiga och bilmodeller som är ovanliga på vår marknad men i övrigt är eftermarknadssystem en väldigt stor kaka. S.k. allbilsverkstäder köper inte alltför ofta in tillverkarens diagnosutrustning utan använder sig av ex. Bosch, Autocom m.fl som i sin tur hanterar många bilmärken.
*Vilken bilmodell kräver "demontering av insatsen" för byte av lampa och vad menar du med insatsen? Visst finns det mindre lyckade konstruktioner som ex. Modus där fronten måste demonteras för att byta halvljuslampa(väljer man bil efter färg så...), BMW där det kan kosta uppemot 1500:- för byte av positionslykta fram.. styck o.s.v..
*Audi A2 som jag antar att du tänker på har ingen konventionell huvöppnare men att demontera huven kanske tar 2min första gången och 30 sekunder den andra.