Problem med motorn, MR2 '91, 3S-GE
Postat: mån 14 jul 2014, 14:17:23
Tjenare.
Jag har haft lite problem med motorn i min MR2 '91 ett tag, och jag(och de jag frågat om hjälp) börjar få slut på idéer.
Motorn kokade för några år sedan, vilket direkt resulterade i att topplockspackningen sprack. Detta kände jag att jag inte riktigt redde ut själv utan jag lämnade in bilen till en verkstad. Där konstaterade de att kylsystemet var fullt med tätningspasta, och rensade ur det, bytte packningen och sedan fick jag tillbaka bilen.
Nästa besiktigning fick jag ett betyg om 4.6% CO2500, kass lambdavärde och taskig HC(högt HC har bilen dock haft tidigare men de snälla ponkarna på BP tittat åt sidan med det).
Gjorde en datorkoll som visade att ett antal sensorer var körda, så jag bytte lambda, kallstart och tempgivare. Passade också på och bytte tändstift och tändkablar och rengjorde luftfiltret.
Nu ligger bilen på 1.2% CO2500, godkänd Lambda och oftast helt okej HC. Jag säger oftast för bilen hostar till och missar en tändning ibland, och då sticker självklart HC i taket.
Upptäckte ett ställe där vakuumsystemet var pluggat med en skruv, så lämnade in bilen till Lindströms toyotaverkstad här i Jönköping så de kunde gå igenom det. De hittade en trasig ventil men inget mer, den slang som var pluggad skulle vara det. De bytte ventilen och kontrollerade även kompression och grenrör(efter läckor) men hittade inget fel där.
Symptomen är som sagt kass avgasvärden(1.2CO, 350+HC vid missad tändning) och att den misständer ibland, låter som ett "blubb" från under vatten och hela motorn hoppar till.
Lindströms har tappat mycket förtroende från mig tyvärr, men de tror att det kan ha med kamaxel-timingen att göra då kammarna tydligen kan "gå ihop" när man spänner dit kamremmen. Jag har ingen aning om de har rätt i vad de säger men känner att jag behöver hjälp av någon som är bättre på felsökning än mig.
Är det någon som vet någon Einstein eller något företag som är en jäkel på 3S-GE som kan ta en titt på motorn? Vore bra om det inte är i norraste norrland.
Tackar på förhand,
Eric
Jag har haft lite problem med motorn i min MR2 '91 ett tag, och jag(och de jag frågat om hjälp) börjar få slut på idéer.
Motorn kokade för några år sedan, vilket direkt resulterade i att topplockspackningen sprack. Detta kände jag att jag inte riktigt redde ut själv utan jag lämnade in bilen till en verkstad. Där konstaterade de att kylsystemet var fullt med tätningspasta, och rensade ur det, bytte packningen och sedan fick jag tillbaka bilen.
Nästa besiktigning fick jag ett betyg om 4.6% CO2500, kass lambdavärde och taskig HC(högt HC har bilen dock haft tidigare men de snälla ponkarna på BP tittat åt sidan med det).
Gjorde en datorkoll som visade att ett antal sensorer var körda, så jag bytte lambda, kallstart och tempgivare. Passade också på och bytte tändstift och tändkablar och rengjorde luftfiltret.
Nu ligger bilen på 1.2% CO2500, godkänd Lambda och oftast helt okej HC. Jag säger oftast för bilen hostar till och missar en tändning ibland, och då sticker självklart HC i taket.
Upptäckte ett ställe där vakuumsystemet var pluggat med en skruv, så lämnade in bilen till Lindströms toyotaverkstad här i Jönköping så de kunde gå igenom det. De hittade en trasig ventil men inget mer, den slang som var pluggad skulle vara det. De bytte ventilen och kontrollerade även kompression och grenrör(efter läckor) men hittade inget fel där.
Symptomen är som sagt kass avgasvärden(1.2CO, 350+HC vid missad tändning) och att den misständer ibland, låter som ett "blubb" från under vatten och hela motorn hoppar till.
Lindströms har tappat mycket förtroende från mig tyvärr, men de tror att det kan ha med kamaxel-timingen att göra då kammarna tydligen kan "gå ihop" när man spänner dit kamremmen. Jag har ingen aning om de har rätt i vad de säger men känner att jag behöver hjälp av någon som är bättre på felsökning än mig.
Är det någon som vet någon Einstein eller något företag som är en jäkel på 3S-GE som kan ta en titt på motorn? Vore bra om det inte är i norraste norrland.
Tackar på förhand,
Eric