köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

känner mer o mer att det ända rätta är väl att köpa en gammal gt4 istället och lägga tid på. Ge en sådan vagn lite kärlek och göra den fin.

Men är det nåt jag skall tänka på tid köp av en sådan. Nåt med fyrhjuls driften växel låda? Kardan bakaxel ?.

Synkringar vet man ju om. Kopplingen kan man inte begära så mkt av ett renov objekt.

Turbo begär jag heller inte så mkt av. Men är det nåt som man bör vara petig med.?
Har garage och verktyg och mekarvana.

Mvh johannes
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hur känns den att köpa? Tex jämfört med min st 162?

Har hört eller läst att st 165 kasar på framvagnen ? Det är inte så bra. Går det att fixa? Typ batterit bak och andra hjul vinklar m.m?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

köra menar jag

Skriver på mobilen.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Pipedreams »

Ett tips är att köpa en st185 istället. De är sällan rostiga och är uppgraderade på många punkter jämfört med st165. Bättre topplock som inte spricker, torsendiff i bakaxeln, större turbo. Och det går att hitta dom billigt om det är några defekter på dom. Med en st165 så åker du på rostlagning om du inte hittar ett riktigt fint ex men de är sällsynta.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Rejj »

Köpguide på engelska
Vanliga fel på ST165 även det på engelska

Att bilen kasar går att korrigera till viss del såvitt jag förstått det med Whiteline rear antiroll bar.

Pipedreams, jag har fått för mig att inte alla ST185 har torsendiff.
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Zerocool »

Köper du en st165a så kommer du att åka på mycket rostlagning, men se bara till att bottenplattan är ok, och som pipedreams säger så är st185an så mycket bättre gällande rost, men st165an är ju lätt den snyggaste av de två :D
Drivlinan går att hämta från de nyare så de är inga problem, och du borde inte behöva ge så mycket för en st165 som har defekt motor, de bästa alt i så fall är ju att sätta i en st205 motor, då får du en överlägset bättre maskin än i både st165 o st185, i standard utförande, och 300hk når du utan större kostnad.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

vad tål drivlinan på st 165 ?

Växel låda?
Fördelnings låda?
Bakaxel?
Koppling?
Drivaxlar?

Vad menar ni med att toppen spricker? Det är ju inte bra. Trodde dom tålde 400hk?

Kolvarna har jag förstått att dom tål typ 250hk.

Vad krävs för att få tex.

250hk?
300hk
350hk


Det är dom effekterna jag är intresserad av.

Mvh johannes
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

rostlagning skrämmer mej inte så mkt. Svetsar mkt på fritiden.

Jag vill köpa en st 165 a. Den har nåt speciellt över sej på nåt sätt. Den är snygg i mina ögon oxå. Vill ha en som går bra. En bil man inte dagligen ser heller.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Larco »

skrev nyss en jäkla massa men loggades ut, kanske återskapar det senare...
St165an är tyngre mer kraftfull och har en enligt mig roligare karaktär med sin 4wd. och mycket större potential än st162an. de har en tendens till att understyra lite men det ordnas med körteknik, torsendiff, grövre krängare ökad front caster och camber och mer kraft! Sen har du nog en skapligt överstyrd 4wd bil istället. Det var iaf grupp A bilen jag var spekulant på vid ett tillfälle.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Larco »

Toppen spricker vid generatorfästet uppe vid ventilkåpan där fästet ansluter. detta pga för mycket belastning borttagna förstärkningar mm som folk allt för ofta tycker är onödiga... Samma sak med turbo och grenrör tar man bort stödet under turbo kommer både turbo och grenrör spricka förr eller senare pga värmen och spänningarna som blir. Byter man ut originaldownpipen mot en eftermarknads får man bort ungefär 8kg belastning från turbo, grenrör o topp...

Supra turbo, bra front IC, 3" avgas och raktinsugsför till turbon med kalluftintag så närmar du dig bränslesystemets maxkapacitet (ca 280hk) när du höjer laddtrycket till 1-1,2 bar. Ha gärna en bredbandslambda till hands och håll koll på spikningar. Jag hade detta på min + st205 stålpackning, st162 insug, st162 kammar, bränsletrycksregulator, 255lph bränslepump o mina kolvar sprack inte. Gissar på ca 300hk i min. men jag fick in en svetsloppa (fråga inte, inte mitt fel) i min motor som pajade en ventil bla.

Efter det är det toppackning, större turbo för ca 400-450hk, bränslesystem, motorstyrning mm mm

Motorstyrning är inte fel att uppgradera tidigare eller iaf hålla ordentlig koll på, original vill gärna spika.
Se till att alltid hålla nere motorrums temperaturer då de utvecklar MYCKET värme dessa och inte har huvventilation. isolera avgasdelen och OriginalIC eller trycktrör efter FMIC osv...

Alternativ till FMIC är att uppgradera frontkylarn till originalICn till en så stor som möjligt, det gör mycket om du inte
tänker toktrimma.

Drivlina är lite svårt att säga vad det tål men de flesta håller utan problem upp till minst 400hk iaf.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar