köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

[quote="Jonex"]Caldina är en Gt4 kombi och har generation 4 3S-GTE motor, det anses vara det bästa blocket förutom TTE-blocken som kördes i rally men båda landar kring 30 -40 k i inköp har jag hört.

Kom ihåg att vi snackar 4cyl tvärställda motorer , rakställda 6or är större och kan därför göras kraftigare.

Som sagt så bottnar hela bränsle och tändsystemet vid ca 280 - 300hk , det gäller även Lmm då inte bränslemappen stödjer något mer. Spridarna ligger på 430 ( 440 ) CC, duger bra om du kör med bensin , E85 kräver ca 30 % större spridare, alltså
med ny bränslepump, Bränsletrycksregulator och ca 550 CC- spridare så kan du åka med org styrsystem.
Fuelcut ligger kring 0,7-0,8 bar men den är rätt simpel att ta bort/ bygga förbi. Finns en guide för det.

Så kallade Piggyback-sprut funkar men köper du ett nytt sprut så blir det ju MAP-sensor istället för Lmm vilket är bättre.

Kopplingen byter du, alla Gt4 kopplingar passar, jag har en från St205 ( 3 Gen Gt4 ) och den ska klara 300 hk och samtidigt vara lättkörd , något som jag tycker är viktigt.
Om inte så finns ju en hel del sinterkopplingar som passar.

Alla Gt4´orna är trånga att skruva med, så mycket som möjligt på så lite plats som möjligt.. Men om man lär sig knepen så tar det inte långt tid att exempelvis lyfta ur motorn.[/quote


Shit riktigt bra info. Suger åt mej som en svamp.

Så med 550cc spridare och bättre bränsle pump plus höjt bränsle tryck. Så kan man få ut mer än 300hk med original data box. Eller mena du att det var typ steg 2 när min gick över till stand alone sprut.

Men om man väljer att köra på e 85 så räcker väl original data box till en bit över 300hk oxå. Men då med 30% större spridare. Och då kan man behålla original lmm .

Är det inte mk4 som har 550cc spridare original.
Skit bra att alla gt4gen kopplingar passar på varandra.

Så man kan säga att 300hk är inga större eller dyrt problem med en st 165. Och den håller bra för det. Sen kanske man kan få ut lite till om man väljer e 85.

På min första mk3 a så körde jag på bara e85 hela tiden. Och med 0.8kg i ladd. Utan att bytt spridare m.m. Mk3 s bränsle sida är kraftigt över dim. Klarar 400hk nästan. Men tändning s mappen är kvar för 0.5kg ladd. Det är mindre bra. Men det är tydligen inte ett jätte problem ändå.

T
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Bezt »

Problemet är en felgjutning i blocket egentligen där vid cylinderväggen, det är en vattenkanal som går där och i vissa block har den blivit lite tunn. 30-40k för ett Caldina-block verkar lite väl häftigt. Tror det kostar runt 12k nytt hos toyota.
Som sagt finns mycket att läsa på gamla forumet och om du söker lite på google.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hm okej. Har försökt ibland att söka på det gamla forumet men ibland nekas man. M.m

Hade ju varit grymt om all det kunskaps bas som är samlad där flyttades hit. Undra hur länge den kommer ligga kvar.

Förstår att det blir mkt dubbel fråger här.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Jonex »

Bezt skrev:Problemet är en felgjutning i blocket egentligen där vid cylinderväggen, det är en vattenkanal som går där och i vissa block har den blivit lite tunn. 30-40k för ett Caldina-block verkar lite väl häftigt. Tror det kostar runt 12k nytt hos toyota.
Som sagt finns mycket att läsa på gamla forumet och om du söker lite på google.
Ok , kan hända att jag blandade ihop dem, har iaf sett ett TTE-block till salu för 40k för inte alltför längesen.

Så TTE-block : 30-40 k Caldina block : 12 k.
Jagar man seriösa hästkrafter så skulle det ju vara värt att bygga på ett Caldinablock.

550 spridarna är Endast för E85 och ja, effekter över 300 hk blir då lättare att nå utan mr spik..
550 spridare på bensisn kommer inte att funka, Gt4´n går fett redan org.
Vill man så skulle det kunna gå att öka storleken på Lmm, det vill säga byta , och därefter öka spridarnas storlek lika mycket i %. Såg en tråd om det på Garaget, funkar bra för volvotrimmare iaf ,men det är överkurs i sammanhanget.

Något som jag totalt missat här är ett par saker specifikt för St165 :
* Vi som kör St165 har kastat org IC´n på tippen då org sitter på motorn och blir varm, Front IC är bättre för dom pengarna.
* T-VIS : Variabla insugsspjäll, har som uppgift att stänga 4 av åtta insugskanaler vid lägre varvtal än 4200 , detta för att öka insugsmotståndet för turbon så att den fortare kommer upp i varv. Utan den är bottendraget 0.
Behr, Klas och Bezt har valt att skrota T-VIS för dom har andra turbos som laddar snabbare och mer , jag har valt att ha kvar T-VIS i exprementiellt syfte, får man den att öppna vid kanske 2800 istället så tror jag den blir ännu piggare med mer laddtryck, hittat en guide på nätet om det.
Nackdelen med T-VIS är att om spjällen skulle skrammla loss så ramlar dom ned i ventilerna.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hmm det där med t vis är intressant. Undra hur mkt det gör igentligen. Det kanske är en bra idé. Men det är väl lite mer slangar o skit.

Men turbo n behöver ifs mot tryck kanske för att ladda upp fortare. Men den behöver oxå avgas tryck för att börja ladda. Och det kanske blir dåligt avgas tryck om motorn inte får andas tillräckligt- men troligen gör det säkert mer nytta än inte.

Det där med ic har jag förstått. Sällan original grejer håller måttet där.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Larco »

Jonex skrev: 550 spridare på bensisn kommer inte att funka, Gt4´n går fett redan org.
Vill man så skulle det kunna gå att öka storleken på Lmm, det vill säga byta , och därefter öka spridarnas storlek lika mycket i %. Såg en tråd om det på Garaget, funkar bra för volvotrimmare iaf ,men det är överkurs i sammanhanget.

Något som jag totalt missat här är ett par saker specifikt för St165 :
* Vi som kör St165 har kastat org IC´n på tippen då org sitter på motorn och blir varm, Front IC är bättre för dom pengarna.
* T-VIS : Variabla insugsspjäll, har som uppgift att stänga 4 av åtta insugskanaler vid lägre varvtal än 4200 , detta för att öka insugsmotståndet för turbon så att den fortare kommer upp i varv. Utan den är bottendraget 0.
Behr, Klas och Bezt har valt att skrota T-VIS för dom har andra turbos som laddar snabbare och mer , jag har valt att ha kvar T-VIS i exprementiellt syfte, får man den att öppna vid kanske 2800 istället så tror jag den blir ännu piggare med mer laddtryck, hittat en guide på nätet om det.
Nackdelen med T-VIS är att om spjällen skulle skrammla loss så ramlar dom ned i ventilerna.
Att byta till en större LMM och motsvarande större spridare funkar till en gräns men eftersom ECUn kommer att se lägre last kommer tändförställningen att ökas.

Original ST165 ICn är inte såå dålig. Största problemet med den är att den har lite lite vattenvolym i systemet. Byter man till en större vattenkyl eller sätter dubbla original, sen isolerar själva ICn eftersom den som sagt sitter ovanpå motorn kan man få den att fungera bättre.
ST185 lufkylda toppmonterade är en annan historia. Den är inte mycket att hurra för och bör bytas till en frontmonterad fortare än kvikt.
Ska man köra långa perioder på fullgas kan det vara vettigt att byta till en lufkyld frontmonterad IC dock, då de funkar bättre i dem sammanhangen.

T-VIS har till uppgift att öka lufthastigheten i insuget för att öka fyllnadsgraden vid låga luftmängder. Man kan behöva justera öppningpunkten när man trimmar. 2800rpm låter väldigt tidigt dock! 2-400rpm tidigare än original 4200rpm brukar de snacka om. När det är optimalt ska man inte kunna känna när den öppnar. Då vet man att den öppnar precis när de båda vridmomentskurvorna (för stängda resp öppna spjäll) möts.
T-VIS styrs av flera parametrar. Varvtalet brukar det snacka om man jag har för mig att LMM har ett finger med i det hela vilket borde vara rimligare. Sedan öppnar T-VIS om knacksensorn hör spikningar för att släcka dessa.

Enda anledningen till att ta bort T-VIS är om man enda bara åker på höga varvtal (exempelvis på bana) och försöker få en så enkel och driftsäker maskin som möjligt. Bättre att se över och säkra spjällen och skruvarna med locktight, sen njuta av lite bottenvrid i maskin också. Båda mina GT4or har fått T-VIS borttaget innan jag köpte dem. De har varit ganska tråkiga på lågvarv...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: köp av st165 renov objekt. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hmm okej. Men om man bestämmer sej för att köra på e 85 så går det bra att enbart byta till 30% större spridare. Och låta lmm vara. Och backa tändningen några grader på fördelaren. Sen ladda på . E 85 är ju mindre spik benäget.

Jag fick mail kontakt med det en på blocket. En gt4 renoverings objekt. Det var det ända som jag inom 30mil radie. Men ett mail fick jag. Och sen inget svar på mail, sms. Mobil. Så nu antar jag att den är såld. Eller så vill han inte sälja. Jag lägger ner iaf.

Hitta en annan intressant med kass turbo. Men 55mil ifrån. Maila. Han fick ett konstigt svar. Men massa bilder på en renovering av motor.
Men det är lite dyrare. Helt pris värd. Men väl långt bort. Speciellt när det är bil transport som gäller.
Känns som att jag kanske skulle fortsatt med mina planer om turbo konventera min st 162. Tills jag dyker på en lämplig gt4. Behöver ändå fixa massa med växlarna och avgas bromsar. M.m.

Tack för era svar. Som gjorde denna tråd jätte intressant. Ni kan era vagnar iaf.
Skriv svar