Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Länge sedan man hade en projekttråd här, inte pga brist på projekt utan mer att det inte har varit nåt att visa
Böt i höstas bort en Starlet jag byggde för lite bus men visste inte riktigt vad jag skulle ha den till. Och har kännt att jag inte riktigt var färdig med Celica och hade ju rätt färdigt koncept i huvudet vilket visserligen skulle komma att spåra ur lite som vanligt.
Bilen vid hämtning/bytet:
Visade sig snart att motorn drog vatten så den plockades ur och såldes som den var. Letade runt efter ny motor och snubblade över en 3S-GE BEAMS med kamremsras på Irland till vettig peng. Och med i bilbytet fick jag med en -00 5sfe bottendel med Verdi vevstakar och CP kolvar som jag sålt till honom för något år sedan, allt nytt än. Så då hade jag en bra grund, men kolvarna passar inte ihop med Beamstoppen så jag fick rita egna och beställa custom från J&E.
Sen skulle jag ha tag i en turbo. Letade efter något för ca650hk och hittade en lämplig borg warner i USA och ringde och pratade med svensk turboservice om att få fram en sån och det visade sig vara besvärligt då den inte lagerfördes i Europa så då blev jag gubbgrinig och bad dem kolla pris på Borg Warner EFR i motsvarande storlek och när de ändå kollade så kunde de ta fram pris på en större också. Visade sig att det var lång leveranstid på den mindre så då fick det bli en EFR8374 god för närmare 800hk.
Beställde koppling som skulle palla och TODA ventilfjädrar och lite smågrejer från japan. Custombeställde Catcams kamaxlar. Ferrea ventiler mm så man har fått ihop en liten samling godbitar
Tycker det är lite tråkigt med svarta fälgar så efter mycket letande fastnade jag för Enkei RPF1 i deras kromliknande finish i dim 17x9. Det satt redan spacers med bultcirkeländring så jag beställde med 114,3. De gamla fälgarna stack ut för mycket redan och dessa skulle sticka ut ett par mm till men jag tänkte att jag kan ta av en del på spacerplattorna men när jag fick hem fälgarna visade det sig att jag bara hade 5mm in till oket. Så då fick det bli nya bromsar också för fälgarna ska bara dit. Det blev radialmonterade brembo-ok från en alfa romeo med 330mm skivor som jag får göra egna nav till med inbyggd spacer med bultcirkeländring så jag kan bestämma själv vart ok och fälg hamnar. Har även köpt Project mu HC+ bromsbelägg runt om då de funkade väldigt bra på en Skyline jag haft.
Böt i höstas bort en Starlet jag byggde för lite bus men visste inte riktigt vad jag skulle ha den till. Och har kännt att jag inte riktigt var färdig med Celica och hade ju rätt färdigt koncept i huvudet vilket visserligen skulle komma att spåra ur lite som vanligt.
Bilen vid hämtning/bytet:
Visade sig snart att motorn drog vatten så den plockades ur och såldes som den var. Letade runt efter ny motor och snubblade över en 3S-GE BEAMS med kamremsras på Irland till vettig peng. Och med i bilbytet fick jag med en -00 5sfe bottendel med Verdi vevstakar och CP kolvar som jag sålt till honom för något år sedan, allt nytt än. Så då hade jag en bra grund, men kolvarna passar inte ihop med Beamstoppen så jag fick rita egna och beställa custom från J&E.
Sen skulle jag ha tag i en turbo. Letade efter något för ca650hk och hittade en lämplig borg warner i USA och ringde och pratade med svensk turboservice om att få fram en sån och det visade sig vara besvärligt då den inte lagerfördes i Europa så då blev jag gubbgrinig och bad dem kolla pris på Borg Warner EFR i motsvarande storlek och när de ändå kollade så kunde de ta fram pris på en större också. Visade sig att det var lång leveranstid på den mindre så då fick det bli en EFR8374 god för närmare 800hk.
Beställde koppling som skulle palla och TODA ventilfjädrar och lite smågrejer från japan. Custombeställde Catcams kamaxlar. Ferrea ventiler mm så man har fått ihop en liten samling godbitar
Tycker det är lite tråkigt med svarta fälgar så efter mycket letande fastnade jag för Enkei RPF1 i deras kromliknande finish i dim 17x9. Det satt redan spacers med bultcirkeländring så jag beställde med 114,3. De gamla fälgarna stack ut för mycket redan och dessa skulle sticka ut ett par mm till men jag tänkte att jag kan ta av en del på spacerplattorna men när jag fick hem fälgarna visade det sig att jag bara hade 5mm in till oket. Så då fick det bli nya bromsar också för fälgarna ska bara dit. Det blev radialmonterade brembo-ok från en alfa romeo med 330mm skivor som jag får göra egna nav till med inbyggd spacer med bultcirkeländring så jag kan bestämma själv vart ok och fälg hamnar. Har även köpt Project mu HC+ bromsbelägg runt om då de funkade väldigt bra på en Skyline jag haft.
Senast redigerad av Pipedreams den lör 01 sep 2018, 17:15:46, redigerad totalt 2 gång.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Spännande projekt, ska bli kul att följa
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Härligt bygge!
ska följas
ska följas
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Spännande med BEAMS topp!
Från vilken Alfa kommer oken?
Från vilken Alfa kommer oken?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Oken är från en 159.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
- Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Malmö
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Var vi inte överens om att inte köpa fler Håkan?
Nu måste jag också ut och leta...
Nu måste jag också ut och leta...
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Var det så det var? Jag hade för mig att vi redan var överens om att du skulle köpa en till du med
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 446
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
- Bilmodell: Supra mkiv
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Otterbäcken
- Land (Country): Skaraborg
- Ort: Otterbäcken
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
köp minHenrik skrev:Var vi inte överens om att inte köpa fler Håkan?
Nu måste jag också ut och leta...
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Gah, ritat stödgördel. Hållt på lite drygt 4h bara idag och det var bara ändarna vid oljepumpen och bakre vevaxeltätning. Imorgon blir det klipp och klistra för att se om alla hål hamnade där de ska. Bara jag fått den utskuren så ska bottendelen skickas på bearbetning.
Senast redigerad av Pipedreams den lör 01 sep 2018, 17:16:59, redigerad totalt 1 gånger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374