Sida 1 av 1

Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Postat: fre 27 dec 2013, 12:41:51
av Dunderkrut
Har precis införskaffat en Avensis årsmodell 1998. Upptäckte när det var mörkt ute (naturligtvis) att instrumentpanelen inte är upplyst när man har den i "normala" automatiskt halvljusläge, däremot lyser den upp när man stänger av lyktorna eller har på helljusläget. Enligt manualen ska man kunna ställa in ljusnivån genom att hålla in samma knapp som man resetar trippmätaren med i två sekunder när den visar totala körsträckan för bilen, men det händer inte ett skvatt när man provar. Är detta normalt för modellen eller är något trasigt? Ganska irriterande att behöva komma ihåg att byta läge när man stänger av bilen.

Re: Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Postat: fre 27 dec 2013, 15:47:04
av PierreW
Dunderkrut skrev:Har precis införskaffat en Avensis årsmodell 1998. Upptäckte när det var mörkt ute (naturligtvis) att instrumentpanelen inte är upplyst när man har den i "normala" automatiskt halvljusläge, däremot lyser den upp när man stänger av lyktorna eller har på helljusläget. Enligt manualen ska man kunna ställa in ljusnivån genom att hålla in samma knapp som man resetar trippmätaren med i två sekunder när den visar totala körsträckan för bilen, men det händer inte ett skvatt när man provar. Är detta normalt för modellen eller är något trasigt? Ganska irriterande att behöva komma ihåg att byta läge när man stänger av bilen.
Ganska onödigt att ha instrumentbelysningen igång på dan när de är ljust också ;)
Toyota har valt att koppla de så då ljusautomatiken styrs av generatorns laddning,
när det är mörkt så vrider man helt sonika till läge 2 på vredet för att få möjlighet till kvarblivande helljus och instrumentbelysning.
Massor med bilar som har det så, speciellt asiatiska.
Ang styrkan så SKA de funka att ställa in den på de viset, håll inne minst 2 sekunder, sen släpper du och sedan trycker du så många gånger tills du tycker styrkan är lagom, tror det finns 3 eller 4 lägen.

Re: Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Postat: fre 27 dec 2013, 17:20:30
av Glenn
PierreW skrev:
Ganska onödigt att ha instrumentbelysningen igång på dan när de är ljust också ;)
har ni inga tunnlar där du bor ?

jag kör dagligen genom tre tunnlar på väg till jobbet, har jag glömt att slå på lyset (ingen halvljusautomatik) så
märker jag det direkt där då jag inte ser ett skvatt av instrumenten.
Toyota har valt att koppla de så då ljusautomatiken styrs av generatorns laddning,
när det är mörkt så vrider man helt sonika till läge 2 på vredet för att få möjlighet till kvarblivande helljus och instrumentbelysning.
Massor med bilar som har det så, speciellt asiatiska.
Speciellt tyska skulle jag säga, men det är ju fullkomligt idiotiskt, för då måste man ju ÄNDÅ slå på lyset manuellt varje gång,
och när man stannar bilen får man tut i örat när man öppnar dörren och får slå av det igen.. Då kan man ju lika gärna skita i automatiken helt.

IDIOTI, den som kom på att det ska vara sådär förtjänar ett nackskott, jag skojar inte, jag blir riktigt förbannad varje gång jag kör en bil som ofungerar på det sättet, FULLKOMLIGT idiotiskt påfund.

Självklart ska halvljusautomatik fungera så att när ljusvredet är i rätt läge så motorn startas så tänds HALVLJUSET och instrumentbelysningen, dessutom fungerar helljuset som det ska också.

Så fungerar det exempelvis på SAAB och fiat, förvisso är det omprogrammeringsbart på saabarna men defaultbeteendet är så.

Re: Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Postat: fre 27 dec 2013, 18:15:12
av PierreW
Nej närmsta tunnel med nån vidare längd är nog i Göteborg 8mil bort. ;)

Men detta är väl för dem som tycker det är ett problem, egentligen inte ett problem på dagens bilar då de flesta har nån form av LED instrument som alltid är upplyst, oavsett läge på ljusvredet.
Toyota kallar väl sitt för Optitron eller nått liknande om jag inte har fel, kom på Corolla 2001. Men Lexus var nog först på LS400 nån gång på 90talet.

De bästa med Toyotas lösning med generator styrd tändning av ljuset är ju att de skonar lamporna en hel del,
så som Volvo, Saab o VAG mfl har där ljuset är styrt på tändningslåset kortar ju lampornas livslängd avsevärt då dem först tänds när du vrider på nyckeln för att sedan slockna när nyckeln är i startläge och sedan tända sig igen när bilen startat.
Rätt idiotisk lösning, både för batteriet och lampornas livslängd egentligen, de optimala vore ju o ha en kombination av tändning och generatorstyrt.

Re: Upplyst intrumentpanel vid halvljusläge? Avensis 1998

Postat: fre 27 dec 2013, 18:42:11
av Johnny Blade
En dom grej med de "nyare" Toyotor jag haft är att klockan dimmras ner när man tänder lyset.
Det gör ju att man ALDRIG ser hur mycket klockan är på dagarna. :evil: :thumbdown: