Prius 2010

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Hemiyoda »

Impreza skrev:<snip>
Mercedes uppfann en diesel-otto maskin som gick på besin men fungerade som en diesel (bör kollas upp på wikipedia).<snip>
Kanske är stratified combustion du menar. VW FSI är en variant. Verkar vara rätt vanligt nuförtiden. I vissa lägen kan man köra otrottlat dvs som en diesel.
Toyota har en variant med insprutning både innuti förbränningsrummet och utanför, för bästa funktion.

http://delphi.com/pdf/techpapers/2009-01-1485.pdf
http://www.orbeng.com.au/orbital/direct ... hnical.htm t.o.m på moppar och utombordare!


edit: Här är Diesel otton: HCCI
http://www.vok.lth.se/~ce/Research/hcci/hcci_se.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Homogeneou ... n_ignition

Verkar rätt oanvändbar för tillfället. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Prius 2010

Inlägg av Hanzzon »

Joffeman, Grattis till köpet av din Prius, efter alla olika tester man läst om bilen så kommer du troligen bli väldigt nöjd med den!
Jag börjar nästan själv få habegär efter en Prius, nya modellen är ju till och med riktigt snygg i mina ögon!

Sen kan varken "Suprafan" eller "Impreza" vara särskillt tekniskt insatta i hur avancerad Priusen är och hur den fungerar och inte heller insett hur den genererar sin el där alla andra bilar bokstavligen bränner upp sin energi och eldar upp den till kråkorna varje gång du motorbromsar och ännu värre när du bromsar eftersom ingenting av rörelseenergin i konventionella bilar tas tillvara på och kan återvinnas som den gör i en Prius, det är en stor skillnad jämfört med andra så kallade miljöbilar och en av anledningarna till att ingen annan bensinbil i samma storleksklass som Prius är lika snål eller faktiskt ens kommer i närheten av dess utsläpp på 89G, och detta utan att komma med sniktrimmade motorer (och budget utrustning) som de flesta andra tillverkare (tex Volvos "DRIVe") utan även med bra körbarhet och prestanda.

Så jag håller med Joffeman och skulle oxå köpt en Prius för att få en otroligt avancerad framtidsbil med hög kvalitet som ändå är väldigt snål och har låga ägandekostnader som går att köpa i dag.

Mvh//Hanzzon.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Prius 2010

Inlägg av Impreza »

Hanzzon skrev:Joffeman, Grattis till köpet av din Prius, efter alla olika tester man läst om bilen så kommer du troligen bli väldigt nöjd med den!
Jag börjar nästan själv få habegär efter en Prius, nya modellen är ju till och med riktigt snygg i mina ögon!

Sen kan varken "Suprafan" eller "Impreza" vara särskillt tekniskt insatta i hur avancerad Priusen är och hur den fungerar och inte heller insett hur den genererar sin el där alla andra bilar bokstavligen bränner upp sin energi och eldar upp den till kråkorna varje gång du motorbromsar och ännu värre när du bromsar eftersom ingenting av rörelseenergin i konventionella bilar tas tillvara på och kan återvinnas som den gör i en Prius, det är en stor skillnad jämfört med andra så kallade miljöbilar och en av anledningarna till att ingen annan bensinbil i samma storleksklass som Prius är lika snål eller faktiskt ens kommer i närheten av dess utsläpp på 89G, och detta utan att komma med sniktrimmade motorer (och budget utrustning) som de flesta andra tillverkare (tex Volvos "DRIVe") utan även med bra körbarhet och prestanda.

Så jag håller med Joffeman och skulle oxå köpt en Prius för att få en otroligt avancerad framtidsbil med hög kvalitet som ändå är väldigt snål och har låga ägandekostnader som går att köpa i dag.

Mvh//Hanzzon.

Tror inte du har läst speciellt mycket vad både jag och "suprafan" har skrivit !
Läs om och sen peka ut oss !
Vi har inte nämt nått om hur avancerad "nya priusen" är. Vi har skrivit om miljöbilar generelt sätt samt att priusen hade kanske varit häftig om den funka som de va tänkt från början ! Samtidigt skrev vi att ingen av oss skulle köpa nån miljöbil då vi inte tycker om dem och att man kunde få en mer normalbil o dra lika mycket bränsle som div aygos.
Tror inte du har ett utsläpp på 89g om du kör i farter över 50 km/H då inte elmotorn går helatiden.
Sen har ja inte sätt spciellt många priusar som kör normalt antigen fullgas eller som en epa-traktor.
Vet folk som nämt att deras priusar drar 0,7 liter milen o då får du inget utsläpp på 89gram. (Samtidigt har de inte haft fullgas utan mer normal körning )

Mercedes diesel otto : http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/a ... wsletter01
Bör tilläggas att jag INTE alls gillar merca men när de tillverkar motorer så brukar de fungera o dessutom få ut effekt ur miljöbils träsket vilket INTE ovan nämda bilar har.
Samtidigt " Drive E " som du påstår e buget utrustad ... ta en titt i den du kan få den lika fullutrustad som vilken v50/s40 som helst.
Nya c30 Drive E drar 0,29 o kommer ha start o stopp funkton på motorn som wv lupo 3L.
Visseligen deisel men ändå.
Jag jobbar me volvo dagligen o e inte heller frälst i dessa bilar HELLER .

Som sagt jag e fortfarande inte imponerad av miljöbilstäsket då jag inte tycker nån av dem bilarna e roliga . Jag håller mig än så länge till bilar som e roliga o köra och som har prestanda. När ja blir gammal o grå då kanske jag börjar snegla på bilar som drar lite. Men ännu e man inte gammal o tråkig så....
Håller mig fortfarande till bilarna toyota lyckades med bäst ! dvs supra, mr2 och gt4 (även gamla 70 tals celican e tuff :P )
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

Jag kan då säga att Volvo DrivE och t.ex. Peugeot 308 Diesel (Har kört båda och är imponerad, samma motor, annan låda) inte tillhör mina favoriter. Men de är snåla och betydligt piggare än en torktumlare eller en Prius.
Brorsan äger en Peugeot 308 Diesel med automatisk manuell låda (lite speciell) och denna bil är både bekväm att åka i och gör 0-100 på ungefär 10 sekunder vilket är snabbare än Priusen. Den är även billigare, snyggare, minst lika mycket utrustning om inte mer och faktiskt så funkar den.
Det var nån tidigare som sa att deras Prius drog 0,59 blandat. Men den ska dra 0,43 eller nåt sånt?
Brorsans drar max 0,5 och då är den inte mer än 1,5 månad gammal, alltså inte riktigt inkörd än. Även om han kör som Greta, 82, så är det bra. Kan tilläggas att den även har ett sportläge som gör att den drar ifrån min Supra...

Men det är jättebra om nån blir nöjd med sin Prius, men att kalla det en miljöbil tycker jag är att ta i. För man ska inte behöva accelerera upp på motorvägen till 90 km/h på en eftermiddag för att bilen ska dra så här lite. En bil ska dricka ungefär så mycket som tillverkaren säger vid normal körning.

Kan även tillägga att jag var på Mantorp igår, tog min pärons Skoda Octavia upp. I uppförsbacke till Borås, och i uppförsbacke från Mantorp till Jönköping + delarna där imellan låg jag mellan 120-150 km/h hela tiden, var även uppe i 180 ett tag. Då drog Octavian 0,73 (inte enligt färddatorn, alltså det jag tankade). Räknade även lite högt...
Så jag skulle vilja se en Prius åstadkomma det ;) Jag förstår att elmotorn är för stadskörning, men en bil ska kunna användas på många olika sätt och inte bara i stan, för så fort du kommer ut så har du ett rullande danskt kolkraftverk.
1,5 liter och 77 hästar är typ samma effektuttag som en sugisdiesel per liter, eller en bil från 60-talet.

Sen allt detta med att rädda miljön är bra, men bara om man lyckas med det, inte om man gör ett halvdant jobb.
Jag är Mercedesfrälst, till skillnad från halvjapanen Impreza ;) Men allt som görs för att minska utsläpp mm blir inte bättre än den svagaste länken.

Mercedes har t.ex. sina Blue Efficency motorer. En 1,8 liters kompressormatad bensinare som drar 0,68 liter milen. 184 hk och bilen väger 1615 kg. Dieslarna är ännu bättre. De har även en 3,5 liters V6a Blue Efficency på 292 hk som drar mellan 0,85 och 0,88 blandad körning med automat (en kritiker på nån tidning tyckte att 0-100 på 6,8s var för dålig prestanda för en familjebil med automat). Allting förbättras hela tiden, men om man bara förbättrar en punkt så kommer det fortfarande finnas äldre detaljer som kanske försämrar prestanda eller förbrukning.

Själva tekniken med hybrid är en bra idé men Lexus använde sig också av detta i sin otroligt fula SUV och fick ner förbrukningen rejält, men samtidigt så förbättrade de prestandan? Istället för att klämma i en mindre motor och dra ner på förbrukningen ännu mer använde de elmotorn för prestanda. Bilen dricker fortfarande hiskeliga mängder och då är ju själva hybridtekniken på vift...

Hur bra Toyota kommer göra Prius vet jag inte, men jag kommer aldrig äga en, hiskeliga reservdelspriser och jag har för mig att man bara leasade batterpacket i bilen eller nåt sånt.. Man äger ju inte ens bilen i helhet..
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Prius 2010

Inlägg av Hanzzon »

Impreza, Jag läste mycket väl era negativa komentarer om miljöbilar och fick väl fram ert ogillande av dessa vad det nu har med Joffemans Nya Prius-tråd att göra?

Samtidigt gillar ni tydligen Susuki swift och menar allvar med det, förstår inte riktigt var ni vill komma då? :roll:
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Prius 2010

Inlägg av Hanzzon »

Suprafan, Du har mycket fördommar om Hybridbilar märker jag och ingen vidare koll på vad du skriver om.
Angående att vara Mercedes-fan så har vi dock något gemensamnt, även jag har varit otroligt Merca-frälst en gång i tiden men ju längre jag har jobbat som Personbilstekniker med olika märken ju mindre imponerad är jag av det som vissa kallar "Tysk kvalitet" och ju mer och mer impad blir jag av Toyota/Lexus i synnerhet.

Prius handlar inte om maximala effektuttag per liter, det handlar om bra pestanda och användarvänlighet till mycket låg förbrukning...

Sen att en Octavia drar 0,73L/mil, vad är så speciellt med den bilen och hur kul är den att köra då på en skala? Jag tycker inte den är bättre än en gammal Prius så vart vill du komma med det för du kommer aldrig ner i samma förbrukning med en sån som en prius, och inte ens i närheten av den i stadskörning...

Sen klankar du på Lexus som använder Hybriddriften till att både höja prestandan och sänka förbrukningen i samma andetag som du gnäller på att man gör Prius för slö och att miljöbilar är tråkiga, du talar ju emot dig själv på den punkten?

Visst har andra tillverkare som Merca oxå sina "miljömodeller" som man blivit tvugna att kläcka fram men nämn tex. en konkurrent till Lexus GS450H som har 340hk och klarar 0-100 på 5,9 sek och toppar 250km/h men som drar 0.76l/mil BLANDAD körning även den med automat? Ingen bensinbil i klassen från Tyskarna kan kombinera detta och vad beror det på? Jo man har inte än i dag kommit i kapp utveckligen av ett hybridsystem som Lexus har, så att det är så dåligt som ni tror med er skeptis mot systemet är det inte i verkligheten om man har erfarenhet utav det, men Hybriderna kommer att vara en del av framtiden i många år frammåt i kombination med olika drivkällor, är övertygad om det och ni kommer få se fler och fler även Tyska bilmärken som så småningom kommer med fler hybrider de oxå när de fått mer fart på utvecklingen.
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

Jag talar inte emot mig själv, men Prius drar fortfarande inte så lite som de säger att den ska göra...
Mercan är inte så mycket efter Lexusen heller, och den är enbart bensin.
Priusen är tråkig för att den ser ut som en dörrkil och Lexusen eftersom de förlorar själva grejen med hybrid. Jag vill kunna köra min miljöbil som en dåre utan att den drar 2 liter milen.

Och skulle du köra en Prius som väger 1700 kg eller nåt med 77 hästar på den förbrukningen i mellan 120-150 och även vara uppe på högre hastigheter ett par gånger så är det riktigt bra.. Octavian är inte en miljöbil, men drar nästan lika lite som en Aygo eller Prius... Och Octavian är betydligt roligare att köra än en Torktumlare eller en Prius (Ingen skrattar åt en iaf).

Sen så tror jag inte för 5 öre på Toyota eller Lexus kvalitet. Jag har kört ett antal Toyotor och de är roliga att köra, men sen är det inte mer. Och Lexus... Körde en gång en manuell IS200, var som att köra en Honda utan effekt.. Man behövde varva nåt otroligt innan det hände nåt och när det väl hände så hände inget.. (Ungefär så konfunderad kände jag mig..)
Och den var inte bekväm, så jättetyst som en lyxbil ska vara eller snål som en 2 liters borde vara.. (Lådan var också kass på en 7 år gammal bil).
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Prius 2010

Inlägg av Impreza »

Hanzzon skrev:Impreza, Jag läste mycket väl era negativa komentarer om miljöbilar och fick väl fram ert ogillande av dessa vad det nu har med Joffemans Nya Prius-tråd att göra?

Samtidigt gillar ni tydligen Susuki swift och menar allvar med det, förstår inte riktigt var ni vill komma då? :roll:

Jag ogillar miljöbilar ja.. o folks tänkande när de kör dem för de går inte ihop..
Men till en början skrev jag mest om aygo o div ANDRA icke toyota miljöbilar och sa även att jag inte hade mycket om prius o säga . Sen hade "joffeman" inte köp nån prius INNAN jag började skriva utan han frågade om hurdan den var.
Jag gillar inte swift utan de var mer som ett skämt. Okej de e som o köra lådbil som varvar nått sjukt o låter rätt häftigt för o vara en sån skit bil igentligen samtidigt som bränsleförbrukningen är mindre än en aygo MEN jag skulle inte köpt mig en sådan hur mycket än "suprafan" skulle vilja det ;)

Angåenge lexusen så är det nog den ända hybriden ja skulle köpa mig om jag var ute efter ensån . tillskillnad från prius så har den komfort, är lyxig, har lite prestanda samtidigt som den drar NÅGOT mindre än tex en bmw i samma klass.
Jag tillskillnad från suprafan tycker jag om IS200an också.

Men som sagt jag gillar i princip alla nya lexusar , dem äldre toyotorna och bilar som faller mig i smaken vilket oftast är japanskt . Jag är inte märkes frälst utan är öppen för förslag när de gäller bilar.

Vill bara klargöra att ja skrivit här för att diskutera och utrycka mig själv vad ja tycker om dessa bilar .
Vill inte skapa nån form av konflikt eller dyl.
Om "jeffeman" vill ha en prius så tycker ja han ska köpa en prius självklart.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Skriv svar