Prius 2010

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Länge sen sist! Hittar ingen tråd om nya Prius, eller är det fortfarande lika dålig sök som på gamla forumet?

Har ialla fall beställt en Prius 2010 för någon månad sen, pärlemorvit, businesspaket och solcellstak. Jag har bara fått färger och pris bekräftat, är det någon som har fått tag på utrustningspaketen? Vill ju veta vad jag köpt - hur många drickahållare och hur feta fälgar osv.

Så har man en sommar på sig att köra slut på Celican, sen får man väl lägga upp den här till försäljning
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

Pansarvagn med 90 hästar. Skulle inte Prius vara framtiden? Låter som en 70-tals Mercedes.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Prius 2010

Inlägg av SHySwe »

Försökte få en Prius till firman som servicebil. Blev en Octavia istället...
Så småningom kommer Prius att bli ett byggobjekt, med elmotorn från Lexus RS?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

Octavian drar ju iaf mindre och är byggd av fulla tjecker med tyska delar, a la finskstuket, kan ju inte bli bättre ;)
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Suprafan skrev:Pansarvagn med 90 hästar. Skulle inte Prius vara framtiden? Låter som en 70-tals Mercedes.
Eh? Drog din Merca 0,39? 99 bensinhästar och 80 elhästar, totaleffekt 136 hk. Till och med förra generationen hade 110 hästar.

Octavian drar väl 0.72 (eller 0.66)?
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

99 + 80 = 179? Sen så drar den mer, jag tror aldrig i live att när jag blir omkörd, när jag själv kör Supran, på en 90 led av en Prius i kanske 120 blås att den drar 0,39 ;) Bilen väger lika mycket som Supran...
Aygo, Prius, och alla miljöbilar är bara bluff, finns ingen som drar det de säger. Sen så om du kör den på 0,39 så kör du kanske mycket stadstrafik? Vad kommer elen ifrån då när du inte kör tillräckligt med landsväg? Jo, från danska kolkraftverk... Men då kan vi ladda batterierna genom att använda en dynamo som drivs av bensinmotorn. Ja, då ska cirkus 100 hästar knuffa upp 1,8 ton rymdskepp i 90 km/h..

Låter för bra för att vara sant, och på Top Gear så gillade de den verkligen inte.. http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

Även om det är en ny Prius så är det samma sak eller?

Jag körde till Lysekil och tillbaka i 130-140 km/h med vår Octavia -00, 1,6i, 101 hk och den drog 0,62. Varför skulle en tyngre bil med mindre effekt dra mindre?
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

99 + 80 blir tyvärr 139, som den uppmätta maximala uteffekten av de två motorerna i samverkan. Hur kan en tyngre bil med mindre effekt (från bensinmotorn) dra mindre? Ja, jag skulle ju kunna bygga en lådbil med ett segel och 200 hästar som vägde mindre än din Octavia men den hade antagligen dragit en hel del mer. Priusen har lägre luftmotstånd. Priusen ger dig gratis kraft varje gång du motorbromsar när lastbil kör om lastbil, och varje gång det är lite medlut. Och när du saktar in i Lysekil. Inte så svårt att tro att en smart japan då skulle bli snålare än en full tjeck med tysk motor.

Kolkraft: Nej, Priusen har inte nån sladd, man kan inte koppla in den på något kolkraftverk. Den är inkopplad på ett bensinkraftverk i bilen.

Vill du köpa något miljövänligare får det bli en biogasbil, men då får du nöja dig med att kunna tanka i Malmö och Helsingborg.

Och självklart är allt med miljöbilar bluff. Det går säkerligen att snitta över 3 liter milen med alla bilar på svenska marknaden. Samtliga testare som kört nya priusen har fått den att dra över 0.43 - utom en dam i Vi Bilägare som fick den att dra 0,36 på samma runda som övriga testare. Man har fortfarande eget ansvar för hur man kör om man vill spara miljö. Men hur jag än kör med min Celica drar den 0,85 i snitt på en tank. Blir mkt förvånad om detsamma kommer att gälla med priusen jag hoppas få i september

EDIT: Och ang Top Gear: Ja, som sagt, kör du som en idiot gör du av med mycket bränsle - då spelar det ingen roll vilken bil du har. Jag kommer inte att prova min Prius på varken strippen i Malmö eller Nürburgring. Och falska undersökningar som försöker jämföra miljöpåverkan över hela livscykeln finns det gott om: http://www.dailykos.com/storyonly/2009/ ... -Prius-...
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Prius 2010

Inlägg av SHySwe »

Joffeman skrev:...
Vill du köpa något miljövänligare får det bli en biogasbil, men då får du nöja dig med att kunna tanka i Malmö och Helsingborg.
...
Det går utmärkt att tanka Biogas i Boden åxå! :D
I övrigt delar jag din uppfattning om att Prius är ett första steg på vägen och att det blir lite bättre iaf.
Personligen ser jag gärna muskler i elbilar, vore det inte så himla dyrt fortfarande så skulle rollan bli elektrisk. Nån som kikat på Tesla?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Jo, priset blir ju tråkigt - Priusen ska ju komma som laddhybrid i höst (kanske inte i Sverige) men då blir det med andra batterier som klarar att fyllas och tömmas på ett annat sätt, och alltså har den blivit så dyr att de bara kommer att ha den som leasingbil. Inte för att den blir en muskelbil... Men potentialen finns ju definitivt i elmotorns grymma vridmoment. Problemet är ju argumentet med "dansk kolkraft", men jag är ganska säker på att centralt producerad dansk kolkraft är bättre än att alla kör runt med sin egen förbränningsmotor. Och nu är ju inte all el dansk kolkraft heller, elbilar skulle ju dessutom kunna laddas när elnätet har låg belastning och det mesta av elen är vattenkraft.
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Fick prel utrustningslista igår, i smyg. Business har fått bluetoothratt (executive har "streaming bluetooth" som jag gissar betyder att man kan strömma stereoljud från telefonen till bilstereon), men jag som tagit solcellstaket får inte den 17"fälgar som ingår i Business - de drar en deciliter mer än 15"fälgarna och då passar de väl inte i solcellstakets miljöprofil. Jaja, jag har inte valt den för att vara en streetracer.

Undras förresten om HUD är bra eller förvirrande. Stridspilot?
Skriv svar