Prius 2010

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Impreza skrev: lät precis som du skrev att priusen va först med återcirkulering av avgaser .. detta fattar ja som EGR.
Volvo kom med det 1987 och likaså toyota supra hade det runt samma årtal.
Så det är inte nytt !
...
Jag tror fortfarande på diesel bla .. kommer bli ännu större än vad det är.
Nej, jag försökte visa på att det händer saker med kolvmotorn, som svar på inlägget innan om att kolvmotorn är utdöende. Ottomotorn har varit patenterad sedan 1876, Dieselmotorn sedan 1892, fortfarande händer det grejor - både hos Toyota och hos andra. 1987 kanske var länge sedan, men inte jämfört med 1876. Och när kom den första ottomotorn med atkinsoncykel? Troligtvis inte i serieproduktion förrän på slutet av -90talet. Kolvmotorn får vi nog leva med ett tag till, that's all
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Johannes Rydberg »

kolvmotorn är verkligen uråldrig. jag hoppas den kommer vara kvar. men den är rätt gammal och dålig konstruktion. många rörliga delar som slits. inte så konstigt då vevaxel rycker ner o upp kolvarna som i sin tur sliter mot metall mot metall. sen skall toppens delar styras. ventilerna skall knackas upp o ner .. nje. konstigt att vi inte kommit längre. sen all kylning som skiten kräver. och bränsle. m.m . det är inte mångfa % av energin som går till framdrivning. är det 30%

tydligen va elmotorn asevärt bättre på den punkten.

självklart så är kolvmotorn utdöende. det är inte en bra konstruktion längre. den är så förfinad och putsad på så gränsen är nådd. men den försvinner ju inte nästa år om man säger så. men på en 10-20års period så är det nog andra bullar.
BMFYaris
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 17:18:29
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 7

Re: Prius 2010

Inlägg av BMFYaris »

[quote="Suprafan"]

Men katalysator har det varit lag på sen 1988 i Sverige ;)
[quote]

Måste nog kommentera detta. -88 var det väl frivilligt men blev lag -89?
Hade en bil från -88 med trasig katt. (spett rakt igenom för bättre flöde)
och den bilprovningen märkte detta men sa att det var frivilligt med katt
på bilen på årsmodell -88. Men om det satt original måste den sitta där
även om den inte funkar...
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

1989 då ;) Men de flesta bilar hade det 1988, även de som inte hade det 1987 ;)
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Prius 2010

Inlägg av Tomas88 »

Ja 1989 var det. Visst det var ett tag sen men poängen var ju att du "Suprafan" menade att det knappt var någon skillnad och att nästan bara förbrukningen styrde utsläppen.
Då tog jag katalysatorn som ett exempel. Fler saker har ju också nämts ovan.

Ja verkningsgraden på en bensinare ligger på ca 30% tror jag. Disel sunt 40%.
Kanske något högre på nya bilar.
En elmotor ligger väl på över 80% i verkningsgrad om jag inte minns fel. Men där finns ju en annan sak som måste kylas vad jag förstått. Nämligen batterierna. Därför är utvecklingen av batterier nästan lika intressant tycker jag.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Prius 2010

Inlägg av Impreza »

Tomas88 skrev:Ja 1989 var det. Visst det var ett tag sen men poängen var ju att du "Suprafan" menade att det knappt var någon skillnad och att nästan bara förbrukningen styrde utsläppen.
Då tog jag katalysatorn som ett exempel. Fler saker har ju också nämts ovan.

Ja verkningsgraden på en bensinare ligger på ca 30% tror jag. Disel sunt 40%.
Kanske något högre på nya bilar.
En elmotor ligger väl på över 80% i verkningsgrad om jag inte minns fel. Men där finns ju en annan sak som måste kylas vad jag förstått. Nämligen batterierna. Därför är utvecklingen av batterier nästan lika intressant tycker jag.
Stämmer nog bra det !
Men man ska veta att all el kommer inte heller ifrån vindkraft o vattenverk ! som de menar på hos vattenfall..
Mycket av energin kommer från kolverk o då e vi tillbaka på ruta ett igen. Om vi inte ska få köra me fossila bränslen för miljöns skull ska de f*n inte finnas några ur åldriga kolverk dem e ju värre än våra stackars bilar!

En annan rolig grejj kring katalysatorn är att Delorian (bilen som gjordes helt i rostfritt som använde peugeot/renault/volvo v6an) hade katalysator men bara för det fick man betala straff skatt för detta i Sverige ! Man såg då katalysator som jävulens påfund o den skulle förorena som bare den ;).

Hursomhelst .. om vi kollar formel 1 så verkar de utvecklas väldigt fort.. konstigt att man inte kan utveckla kolvmotorn så mycket utanför formel 1. Kolla bara på toyota svänghjul , den som skulle lagra energi för varje gång man släppte av gasen.. Varför har vi inte dessa i våra "kära" miljöbilar?
BMW har det en liknande uppfinning i deras serieproducerade bilar där man lagrar energi när man bromsar hela bilen.
Mercedes uppfann en diesel-otto maskin som gick på besin men fungerade som en diesel (bör kollas upp på wikipedia).
När man läst om alla dessa andra uppfinningar så har tyvärr toyota inte kommit nån vart i sina miljöbilar tyvärr.
Gillar toyotas 90tals bilar men inte dem de bygger idag tyvärr.
Toyota har byggt grymma bilar så som supra ,mr2 ,gt4 , vanliga celican osv men jag är inte imponerad av deras senare byggen !
Skulle jag fått nått hårt i huvet o köpt miljöbil skulle de inte vara en toyota sorry gubbar o tjejer !
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

Skulle han köpt sig en miljöbil skulle det vara Suzuki Swift Mk1 GTI oj oj oj ;)
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Gissar att kolkraftverk som ger el till elbil är miljövänligare än bensinmotor. Och ett mekaniskt svänghjul låter ju inte så mycket bättre än en hybrid i mina öron.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Prius 2010

Inlägg av Impreza »

Joffeman skrev:Gissar att kolkraftverk som ger el till elbil är miljövänligare än bensinmotor. Och ett mekaniskt svänghjul låter ju inte så mycket bättre än en hybrid i mina öron.
Har själv vart i ett kolverk i polen som bla vattenfall får sin el ifrån. Kan inte påstå att de e så miljövänsligt med den röken.. svart var den iaf.....
Svänghjulet var bara en fiffig detal .
Jag jämförde inte den hybriden.
Ett svänghjul måste i princip vara mekansikt så..
En elmotor är väl också "mekanisk" på sitt sätt..
Elmotorn e heller ingen ny uppfinning .
Spårvagnar finns de gått om alla går på el !
Men nu ger jag mig .. Jag gillar ingen av miljöbilsmodellerna från toyota men de e som sagt min tycke . Om ni tycker om dem så får ni gärna köpa dem .
Kul att vi alla har olika smak och ideer iaf .
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Johannes Rydberg »

men el motorn är ju mer effektiv och renare. Och man kan ha taket fullt med solceller och se till att ladd strömmen kommer från vind kraft verk. Eller etanol motor. Typ hybrid.

Angående det där svänghjulet som lagrar energi så funkar det nog bra för ban körning då det är kraftfulla bromsningar och då får man användning att det.
Skriv svar