Prius 2010

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Johannes Rydberg »

jag pratar om min dacia sandero renaults låg pris märke.

Men prisus är nog bra mkt tyngre. Tyvärr. Tror att vikten är väl så viktig när det gäller miljö bil.

Skulle betala skatten på dacian igår. 750kr hehe

En miljö bil är en annan slags körglädje.
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

Ja, det är lite mer förståelig vikt ;)
Men då borde Swiften vara miljöbil, 800 kg :P
Men Dacian är nog inte helt kass, men stereotillvalet var typ 2x25 W eller nåt och det är rätt tråkigt ;) Men är man nöjd me bilen så är det det viktigaste.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Prius 2010

Inlägg av Impreza »

Bellman skrev:Nu tycker jag att ni snöar in er lite på förburkningen.
Miljöbil handlar ju inte bara om att göra av med lite bränsle det är ju utsläppen som är den stora grejen.
Kör en prius i köerna i stan med noll utsläpp eller en äldre bil ifrån 80 talet vem är miljöboven?
kan nog även tänkta mig att när den går på bensinen så är den miljövänliggare än äldre bilar något måste ju ha hänt på 20 år.

Sen visst är det ju sjukt dyr priusen. men klart att man kan sätta på lite snyggare fälgar mm bara för att det är miljöbil behöver den ju inte vara ful.
Bara mina tankar över det hela :)

Jag förstår hur du menar självklart !
Men samtidigt så kan man inte påstå att alla nya miljöbilar har nya motorer ! mycket av tramset som säljs är urgamla motorer som de förfinat och putsat till. ta tex volvo v50/s40 1,6 diesel och 2,0 diesel bägge är gamla som gatan .
2,0diesel är i grund o botten en kopia på en gammal volvo b20 från 70 talet.
Motorn som peugot framtagit för många många år sedan som de nu satt på lite finare insprutning på.

Tror inte alla aygos o dem har fått "nya" motorer utan de är en gammal motor i grund o botten. Ta tex daihatsu caharade den va på samma motor volym och 3cylindrig den med.
Nu säger inte jag att de ÄR samma maskin men många maskiner som sitter i miljöbilarna e som sagt gamla "concept" .
Mycket av de här miljöbilsnacket är för att lura i folk o köpa nytt för dem inte kan sälja de gamla! o Nu har alla blivit "miljö-nojjiga" också . Sen när alla köpt miljöbilar kommer de bli som vanligt ni kommer få pynta lika mycket i parkering ,skatter o div avgifter som man redan gör på en vanlig bil dessutom kommer soppan gå upp ännu mer så staten inte förlorar pengar på skatten de drar in på bränslet idag.

På tal om hjul/fälgar .. visst en bil me större hjul samt bredare har större rullmotstånd vilket bidrar till högre förbrukning.
Är man noga om att bilen drar 0,07 mer som någon skrev så är de ju ingen ide o sätta på större hjul.
Personlingen skulle ja skita i de för jag har de jag tycker om och bryr mig inte så mycket om vad bilen drar sålänge de inte skenar iväg mycket .

Vill man ha en brukis och inte har pengar eller dylikt att pendla med till jobbet eller så är det en sak. Men att köpa en bil för enbart miljön skull - SKAFFA en cykel istället. De e de miljövänligaste ! Skippa olja in kedjan de e ännu bättre !

Visst ja förstår att vissa värnar om miljö o tänker på den men istället för att köpa en miljöbil o köra hur mycket som helst bara för den drar lite kan ni ju köpa er nått som e roligt o köra o inte köra en massa onödiga sträckor och ligga i 140 me miljöbilar för då e ni uppe o samma utsläpp och förbrukiningar per dag som en vanlig bil.

Jag har fullt förståelse för folk som tycker om natur o vill värna om den men som sagt sålånge de inte drabbar oss biltokar som gillar snabba bilar o inte växt upp än och kan ligga o puttra jämt så e de lugnt.

Hoppas jag inte fått för många arga blickar på mig nu :oops: !
var bara tvungen o skriva av mig lite ! hoppas ni kan läsa vad ja skriver också .. e rätt kass på o stava....
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Johannes Rydberg »

Suprafan skrev:Ja, det är lite mer förståelig vikt ;)
Men då borde Swiften vara miljöbil, 800 kg :P
Men Dacian är nog inte helt kass, men stereotillvalet var typ 2x25 W eller nåt och det är rätt tråkigt ;) Men är man nöjd me bilen så är det det viktigaste.

Ja stereo n i dacian är nog inget man skall välja. Jag valde bort den skiten. Köpte en annan med dubbla effekten och dvd usb sd och massa skit. För nästan samma pengar. Sen us blaster 5tummare i dörrarna. Är skit nöjd. Det är nog en bra skit bil.

Varför jag har gått tillbaka till toyota efter kört bmw i alla år. Så beror det på miljö snacket. Bensin priset m.m. Skatt. En tung bmw är dyr i skatt och en 90tals bmw med rak 6a på 200hk och uppåt vill ju ha en liter milen vid hyffsad lugn körning . Medans den lilla celican kostar nästan hälften i skatt. Och drar 0.8 per mil bl. Och kör man hårt som in i he vete så har den nosat på 1liter per milen. Så var inte bmw dom drog bra mkt om man körde hårt. Skillnaden var större. Och jag kör hårt ibland.

Sen är det mer enkel mekat med bara 4cyl. Tycker jag. Bör vara billigare oxå.

Så nu har jag 2st små lätta framhjuls drivna saker på gårn med små 4cyl motorer.
Sist hade jag en bmw 740 v8 på 4liter. Så det var ett stort steg. Men känns ok ännu. Främst är dom så billiga i drift dom där små.

Men jag tycker nog att miljö bilar bör vara lätta och små.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Prius 2010

Inlägg av PierreW »

Offtopic:
Bla bla rädda miljön hit o rädda miljön dit, de är inte den som skall räddas utan det är mänskligheten som art som är hotad, inte jordklotet och miljön. Vår jord har genomgått mycket värre saker än stora mängder koldioxidutsläpp. Ex: Meteoriter, istid, ja allt man kan tänka sig. Jorden i sig har inte tagit nån vidare skada utan det är varelserna på klotet som dött ut eller minskat i antal. Jorden kommer repa sig på en sisådär 50000-100000år efter vi människor gjort den obebolig för oss som art. Eller så har vi anpassat oss till de nya klimatet o är tillbaka i grottorna. :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Prius 2010

Inlägg av Tomas88 »

Suprafan skrev:Utsläpp och förbrukning går hand i hand, nästan iaf, skiljer sig väldigt lite.
I alla fall jag tror att det är ganska stor skillnad i miljöpåverkan på en bil som tex har katalysator mot en som inte har det även om de har samma förbrukning.
Grundprincipen på motorerna är ju samma men det finns nog ändå en hel del som skiljer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Johannes Rydberg »

kolv motorn är uråldrig. tekniken bör vara utdöende snart. så bottendelarna har sett samma ut i alla hundra miljoner år. MEN sättet att styra kolvmotorn har förändrats. varför det inte har skett nån nämnvärd utveckling beror väl på att det fortfarande finns massa olja att pumpa ut. så fort den försvinner lär kolvmotorn satt sin sista potatis. då är handuken kastad.

men dom miljö kraven som ändå har satts upp under en 20års period har drivit utvecklingen framåt. så vi kan tacka miljön vännerna för att vi har våra fina sprut .m.m
Användarens profilbild
Joffeman
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:37:26
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1993
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Prius 2010

Inlägg av Joffeman »

Vi har fått 4 ventiler per cylinder, elektroniskt styrd direktinsprutning, variabel kamaxelgeometri, katalysator (som nämnts) m.m. på kolvmotorn. Nu har Priusen förutom hybriddrift som gör att man bla kan ha det varv man vill på motorn även återcirkulering av avgaser för att snabbare komma upp i arbetstemperatur och 4takts atkinscykel m.m m.m. - andra miljöbilar har kombinerad generator/startmotor för att slippa tomgångskörning. Kolvmotorn består fortfarande av några kolvar och lika många cylindrar, precis som när den uppfanns. Men visst händer det grejor med och kring kolvmotorn. Inte för att jag vill försvara fossila bränslen, men alternativet kan mycket väl vara baserat på kolvmotorn det med - exempelvis biogas.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Prius 2010

Inlägg av Impreza »

Joffeman skrev:Vi har fått 4 ventiler per cylinder, elektroniskt styrd direktinsprutning, variabel kamaxelgeometri, katalysator (som nämnts) m.m. på kolvmotorn. Nu har Priusen förutom hybriddrift som gör att man bla kan ha det varv man vill på motorn även återcirkulering av avgaser för att snabbare komma upp i arbetstemperatur och 4takts atkinscykel m.m m.m. - andra miljöbilar har kombinerad generator/startmotor för att slippa tomgångskörning. Kolvmotorn består fortfarande av några kolvar och lika många cylindrar, precis som när den uppfanns. Men visst händer det grejor med och kring kolvmotorn. Inte för att jag vill försvara fossila bränslen, men alternativet kan mycket väl vara baserat på kolvmotorn det med - exempelvis biogas.

lät precis som du skrev att priusen va först med återcirkulering av avgaser .. detta fattar ja som EGR.
Volvo kom med det 1987 och likaså toyota supra hade det runt samma årtal.
Så det är inte nytt !
Allt de du nämt har alla bilar bortsätt från hybriden.
Sen HÖJJER INTE återcirkuleringen av avgaser motorns arbetstempatur fortare . Därimot blir det varmare insugsluft eftersom avgaserna är varma.
Med detta som kallas EGR bidrar man till en KALLARE förbränning då man förbränner nox gaserna samtidigt får in MINDRE syre ,dvs ger denna motorn MINDRE effekt men NÅGOT miljövänligare motor med igensotat insug som följd.
Texten du skrev ser precis ut som om toyota skrivit den i sina reklamblad .
Man ska inte gå på allt o tro att allt e nytt men visst e de fräckt o bygga hybrid bilar men då ska de fungera bra också o inte halvdant.
Jag tror fortfarande på diesel bla .. kommer bli ännu större än vad det är.
Etanolen känns mindre lyckad då bilarna drar mer bränsle. fräckt innom trimning kanske men inte innom "snålkörnings" branchen.
Bensin e väl de som kommer o dö ut så småning om tror ja o inte pga att den tar slut snarare att politikerna höjjer priserna så de inte går att handla den.
Gas är väl det som e bäst igentligen men de tillverkas knappt nåra sådanna bilar. billigast o tillverka men oxå segaste motorerna.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Prius 2010

Inlägg av Suprafan »

Tomas88 skrev:
Suprafan skrev:Utsläpp och förbrukning går hand i hand, nästan iaf, skiljer sig väldigt lite.
I alla fall jag tror att det är ganska stor skillnad i miljöpåverkan på en bil som tex har katalysator mot en som inte har det även om de har samma förbrukning.
Grundprincipen på motorerna är ju samma men det finns nog ändå en hel del som skiljer.
Men katalysator har det varit lag på sen 1988 i Sverige ;) Har även varit avgaskrav sen detta årtal. Även 99% av alla bilar som tillverkades gick över till insprut detta år, de som fortfarande hade förgasare då.
EGR mm har blivit standard, löjliga saker.
Men om nån säger att de har en miljöbil och utsläppen är näst intill obefintliga. Tänk dig en etanolbil, en Volvo 2,0F drar t.ex. 1,3 liter milen blandad körning, inga utsläpp. Men var kommer allt bränslet ifrån? Det är fortfarande 15% bensin i det på sommaren och mer på vintern.

En snåldiesel som drar 0,45 har 125 gram utsläpp, detsamma gäller Aygo och torktumlarfamiljen, fast i detta fall finns det väldigt få som kör de på 0,45 då jag alltid lyckas bli imkörd i min miljöbov av antigen en Prius (90 hk i 140 km/h = miljöbil), en Aygo eller annan lurendrejare.

"Jag kör miljöbil för att jag kör så mycket varje år" Sluta köra då så värnar du mest om miljön ;)
Skriv svar