Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av amby »

Vackert..Hur långt är det kvar till uppstart nu då?
Användarens profilbild
gt-four
Inlägg: 163
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 16:46:34
Bilmodell: celica gt-four st165
Årsmodell: 88
Ort: torhamn

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av gt-four »

fy f..n vad el och skit och jag som tycker jag har mycket=) bara för att bytta te gen3 motor. får nog be nån annan att koppla om det te mig. :( men du ser ut att klara dig bra själv ;)
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Jo det var ju ett tag sen update!

Det är ganska nära uppstart nu, hoppas man ju iallafall
Har kopplat in i stort sett all el i motorrummet nu
Nån som vet hur original bensinpump är styrd? Det var konstigt när jag testade lite olika grejer, den startade inte utan både plus och minus men när den väl startat så räckte det med att plussen satt kvar.

Intercooler kittet klart så när som på helsvetsning men det kommer det bli under kommande vecka
Bild
Bild
Bild
Bild
3" alu rör
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Gt-4 »

Original startar bränslepumpen när motorn börjar suga luft och luckan i LMM öppnar sej, då jordas circuit opening relä som plus matar fuel pump relä så pumpen startar.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Jonex »

Och hur gick det sen då ? ;)
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Sen flyttade jag, bor 7 mil från min bil :( Brukar dock hälsa på under helgerna.
eftersom sässongen nästan är slut så blir det till att modda något mer innan mappning. Och hoppas på en sässong som börjar redan i april nästa år.

göra listan i vinter innehåller
-bromsuppgradering, troligtvis st205 bromar
-bur bygge, har tillgång till rörbockningsverktyg för grova rör så nu saknas bara tid.
-subframe bussningar till bakvagn i alu, komplettera diffupphängning i plast elr mera alu.
-alu dörrsidor
- ev förbereda för launch och respons
- ev nya större spridare för att köra e85 sitter i msd 980cc nu vet inte riktigt hur långt de räcker
- ev nya stolar om pengar finns (riktiga sparco evo)

Förslag på lämpliga uppgraderingar får gärna lämnas.

Har tänkt på att jag nästan inte har en enda bild som visar hela bilen i min projekt tråd så jag tänkte uppdatera med hur det ser ut nu hemma i garaget
Bild
Visst ser han rejsig ut när han står där halvdammig med extrafäljarna med 55 profils däck.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av amby »

Snygg bild...Kan man köra dina gammla spridare (980cc) i original railen gen 2? isådana fall kan jag va intresserad
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Jonex »

Ok, då har vi nästan samma situation då ..
Har också funderat på Respons-system men då blir väl bilen helt vansinnig och min ska ju bli en gatbil.

Förbaskat snygg bild det blev , lite Photoshop så man får bort allt bråte runtomkring och får ned bilen på golvet så vore det en typisk Japtuning-bild. :idea:
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Amby tackar, vet inte vad det är med kortet men jag gillar det på nåt vis. Tycker bilen ser bättre ut med 55 profils däcken, de andra är det 45 profil på. Spridarna är nog itne till salu men om de skulle bli så så blir de vel annonserade här på forumet. Tror inte de passar i gen 2 rail. Tror du behöver uppgradera innerdiameter i fuelrailen också för så stora spriadare.

Jonex, jaha vad sysslar du med då? Läser? Jag ska bli maskiningenjör här i karlstad, matte tenta nu till onsdag :mrgreen:
Du får gärna måla lite i photoshop om du vill :) . Kanske kunde ta en cleanare bild nästa gång jag är hemma annars.
Jaha respons finns med på din lista också, kräver ju endel ombyggnad men vore ju fräckt att ha helt klart.
Min ska också bli en gatbil :)
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Jonex »

Nej jag pluggar inte, går som timmanställd i byggbranschen. Men jag har 4 mil enkel resa till garaget, det är ju inte så att man hinner dit efter jobbet och knappt på helgerna heller, det var det jag syftade på.

Ska försöka fixa bilden med Ps men jag är inte speciellt bra på det. Tanken var att ta bort hjuldollyn och klippa ut bilen
för att sänka ned den på golvet och mörka bort väggen i bakgrunden men det blir en del jobb för att få det snyggt.
Någon annan kanske är bättre på det ?
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar