Sida 6 av 7

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: mån 15 feb 2010, 22:29:10
av Zeus
Angående servopumpen. Att bara plocka bort pumpen och/eller servoremmen kommer ge en tungstyrd bil som redan nämnts. Däremot kan du plocka isär styrstången, inte så jobbigt om motorn är ute. I styrstången finns 2 packningar som håller servooljan på plats, dessa packningar är tunga att flytta runt och genom att ta bort dem blir bilen mindre tungstyrd.

En sportratt med liten diameter gör inte heller livet lättare. Men med originalratt och bortplockade packningar är det nog körbart i en bruksbil. :)

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: tis 16 feb 2010, 07:08:36
av scape_2_paradise
Zeus skrev:Angående servopumpen. Att bara plocka bort pumpen och/eller servoremmen kommer ge en tungstyrd bil som redan nämnts. Däremot kan du plocka isär styrstången, inte så jobbigt om motorn är ute. I styrstången finns 2 packningar som håller servooljan på plats, dessa packningar är tunga att flytta runt och genom att ta bort dem blir bilen mindre tungstyrd.

En sportratt med liten diameter gör inte heller livet lättare. Men med originalratt och bortplockade packningar är det nog körbart i en bruksbil. :)
Det var ett bra tips! Tackar ;)

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: fre 19 feb 2010, 22:42:14
av scape_2_paradise
Idag hittade jag en liten låda som var kopplad till ECU.
"ABC Superchips". Något som vet vad den gör? Är det något att ha?

För övrigt går allt sakta framåt. Snart är motorn ur.
Ser onödiga sladdar och slangar överallt!
Kommer plocka bort förvärmingen till gasspjället.

Hade varit kul att köra original IC ;)
Då behövs nog en större kylare till den.
Är ju en udda grej, men är lite tuff tycker jag.
Luften får gå ganska långt nu när jag har FMIC
och det finns många ställen det kan läcka på.

Är på AC kurs just nu. Har fått en ganska sjuk idee.
Att sätta en förångare under original IC.
Alltså kommer luften vara max 4 grader
en varm sommardag. Med en fläkt över, kommer detta
ge en enorm kylning. Tyvär tar en AC pump en del effekt
och det blir lite extra rör och en fläkt.

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: lör 20 feb 2010, 14:10:08
av amby
efter lite goggling så verkar det som den kan ta bort fule cuten och ändra din tänningskruva lite.. Men du sa att ´din ecu inte verkade vara original.. vad stog det på den..

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: lör 20 feb 2010, 16:32:03
av Cyrix
Den tar nog enbart bort eller höjer fuelcuten, med det inkopplingschemat som var på boxen, så kan den inte ändra tändningen.

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: sön 21 feb 2010, 21:03:54
av scape_2_paradise
Vad tror ni om dubbel turbo bygge på mitt projekt?

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: mån 22 feb 2010, 08:32:15
av behr
Serieladdning kan ge tidigare laddtryck, men det är riktigt krångligt såklart...

Parallella aggregat är meningslöst på en såhär liten motor. Då är det bättre att använda en bra turbo anpassad för effekten.

original IC är rätt liten... St205 har en bra vatten-luft intercooler.

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: tis 23 feb 2010, 12:42:46
av Gt-4
jag har en ic från en carlos med intercooler, vattenkylare och pump som du kan få köpa om du vill?

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: ons 24 feb 2010, 14:06:55
av scape_2_paradise
Jag har redan IC, men tack ändå :)
Kul att ni är på hugget. Mitt projekt går ganska segt nu.

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Postat: lör 12 jun 2010, 12:01:17
av scape_2_paradise
Har gått in i väggen totalt. Är inte sugen alls på att genomföra renoveringe.
Ser bara alla pengar flyga iväg och tiden försvinner.

Därför vill jag köpa en originalmotor och köra med, samtidigt som jag trimmar den andra motorn.
Har en garagehyra på 1000kr/mån. Har inte skruvat på över 2 månader nu :(

Någon som vet vad som skiljer st 165 motorn mot min st 185 motor?
Har hittat en st165 motor på bildelsbasen.

Någon som har en fungerande motor att sälja till mig?