Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Tack tack för alla trevliga kommentarer! :)

haank,
Megasquirt kör alla spridare samtidigt och bara en gång vart annat varv så på tomgång blir det inte så många öppningar per sekund. Lät tock-tock-tock tydligt. När man kommer upp lite i varv så tystnade det. Tidigare hade jag regulatorn på fjäderbenstaget och då lät det (nästan) inget...
Fast riktiga insprutningssystem som Nira kör sekventiellt och då blir det inte så stora tryckpulser.

Grenröret är ombyggt med två separata wastegates och inget hål mellan sidorna.
Den ena slangen går till en anslutning på tryckröret efter turbon. Den andra går till laddtrycksregulatorn (laddtrycksregulatorn hämtar också tryck från efter turbon).

Kopplingsslangen är egentligen en bromsslang. Tror bara det finns teflongslang där. Teflonslang tål mer tryck och värme än gummislang. Den är mycket hårdare med, vilket gör att pedalen känns lite stummare.

EGT displayen är inte klar än. Konstruktionen är klar och jag har beställt kretskort som borde komma inom ett par veckor. Sen ska det lödas, programmeras och fräsas lådor...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Henrik »

Du har inte malmöstrippen i planerna för bilen :oops: ? Vore jättekul att se den där..
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Tobbera »

MS kör väll batch fire. Alltså två och två på en fyrcylindrig motor.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Henrik,
Kankse vore något. Jobbar en del i malmö. Får kolla när dom kör där.

Tobbera,
Jo, det gör den. Fast av någon anledning så gick min rätt dåligt med det så jag fick köra alla samtidigt. Det var iofs en av dom tidigaste extra versionerna. Funkar nog bättre nu för tiden...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Hemiyoda »

Lite lurigt det där. Normalt kör gammel orig ecu:erna 1 spridaröppning per varv. (Dvs. 2 squirts per cycle, en cykel tar 720grader) Vissa kör alternating banks på lägre varv(?).

Kör du verkligen 1 squirt per cycle? Går det överhuvudtaget? Man förlänger kapaciteten på spridarna ju mindre ggr per cycle dom öppnar, tar runt 1ms att öppna dom och det finns inte så mycket tid vid högre varv, men luft/bränsle-blandningarna mellan olika events lär bli helt kajko.

Ännu galnare vore 1 squirt per cycle alternating banks, tror inte det funkar alls. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av R4b13z »

Kan inte sägas nog: Grymt bygge! :)
Man blir lika imponerad varje gång man vinglar in och tar en kik i tråden!
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Cyrix »

Hemiyoda skrev:Lite lurigt det där. Normalt kör gammel orig ecu:erna 1 spridaröppning per varv. (Dvs. 2 squirts per cycle, en cykel tar 720grader) Vissa kör alternating banks på lägre varv(?).

Kör du verkligen 1 squirt per cycle? Går det överhuvudtaget? Man förlänger kapaciteten på spridarna ju mindre ggr per cycle dom öppnar, tar runt 1ms att öppna dom och det finns inte så mycket tid vid högre varv, men luft/bränsle-blandningarna mellan olika events lär bli helt kajko.

Ännu galnare vore 1 squirt per cycle alternating banks, tror inte det funkar alls. :)
Håller med Hemiyoda, funkar det verkligen, känns som det borde vara VÄDLIGT svårt att få nån tomgång alls, tycker det brukar var tillräckligt svårt med sekventiellt sprut om man har stora spridare.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Nu blev jag lite osäker på att jag har 1 skvätt per cykel (720 grader). Får kolla i mappdatorn nästa gång...

Men det borde inte vara något problem. Motorn behöver ju bara bränsle en gång vartannat varv. Att bränslet kommer vid olika tillfällen för olika cylindrar är väl inte helt optimalt, men det funkar. Fördelen med fler skvättar under samma cykel skulle väl vara att fler hamnar vid samma ställe i förhållande till ventilöppningen.

Jag har 1000cc spridare och pulsvidden på tomgång är riktigt låg. Tror det ligger på runt 1.3ms (med 1.0 öppningstid, 0.3ms bränsle alltså) och då går den ändå fett (runt afr 13). Med fler skvättar går den knappt alls.

Nu är jag som sagt inte 100 på att det är en skvätt. Men tomgången är rätt bra och den går utmärkt för övrigt.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Uppdatering 1:
Jag har miljöbilskonverterat Celican! Tappade ur dinosoppan och hinkade på etanol. Skruvade upp grundbränsletrycket till 4 bar och justerade insprutningen lite. Så nu tänker jag "klimatsmart" och påverkar inte "växthuseffekten" och annan klimatbullshit.
Jo, E85 ger mig 200 varvs tidigare laddtryck och mer effekt med. Motorn går mjukare och luktar trevligare med! ;)


Uppdatering 2:
Var hos maxxtuning i förmiddags och körde bilen på rullarna.

Förra året klämmde motorn ur sig 417 pollar vid 1.8 bar med en stor laddtrycksläcka. Nu har jag ny topp, insug och lite annat. +E85 i tanken. Det är fortfarande samma lilla ynkliga GT3071R turbo.
Första repan på 0.9-1.0 bar lämnade motorn 379 hästar. Vid 1.5 bar passerades 500 hk gränsen (!) men turbon var fortfarande inte bottnad. Till slut fick vi turbon att hålla 1.8 bar på "låga" varvtal och sen dala mot 1.6 mot varvstoppen. 550 hk gick det att krama ut :mrgreen:
Vid nästa repa för att finjustera lite sket det sig... Motorn började trycka ur sig kylvätska :cry:
Kompet var fortfarande ok så vi provade igen på lite lägre laddtryck. 537 hp @ 6100 rpm och 653nm @ 5100 rpm, där fick det räcka medan bilen forfarande kunde ta sig fram för egen maskin...
Den lämnar bra med effekt och går bra (mycket bra). Den trycker dock fortfarande ur sig kylvätska när man drar på... Både roligt och tråktigt.

Felet kan bero på två olika tråkiga saker:
* Spräckt block
* Kass topplockspackning

Som ett första försök har jag dragit om alla ARP pinnskruvarna. Mycket otroligt att det skulle hjälpa, men dummt att inte prova innan jag river motorn...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av haank »

Riktigt fina siffor, men vad ledsamt att de inte håller. Bekräftat att hela setupen funkar fin fint ju. Hur stor procent av spridarstorleken användes för 550 e85 hk vid 4 bars bränsletryck? Jag har ju också 1000cc men trott att det inte skulle räcka för e85.
Är vel tyvärr troligt att det är blocket. Finns ju fler som fått spräckta block :?
Om det skulle vara så, så är vel det monterat och uppstartat om 2-3 veckor i ditt mekar tempo. :thumbup:
Om det är blocket vilka alternativ är du mest sugen på?
gen2?
gen3?
gen4 (caldina)? har för mig hört runt 12000 på toyota
grupp a stål? 40000
Nya stål foder? såg en firma som hade det till 200sx för 10000 ungefär.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar