Sida 6 av 7

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: ons 25 nov 2009, 18:42:44
av scape_2_paradise
Nu är jag igång ordentligt!
Bilder kommer inom kort. Just nu är jag på motorstyrning i Malmö med jobbet. Därför blir det inte mycket mek tyvär :(

Ju mer jag skruvar, ju större inperation får jag. Har redan börjat spara till nästa "lite mer seriösa"
bygge jag drömmer om :)

Blev tvungen att plocka ut motorn för att få bort växellådan. Till min förväning, så fanns det inge lameller kvar (bilder kommer). Bultarna som håller själva mamellbeläggningen hade skrapat i svänghjulet. Ett långt grovt spår :(
Bilen är helt rostlagad och skärmkanterna bak lackade. Blev helt okey för att vara spreyburk.
Har även monterat chippat styrdon.
Monterat T-Kors. Ska höja laddet till 1-1,2 Bar.
Börjat min kabeldragning till batteriet i bagaget.
Svarvat svänghjulet knappt 0,4 mm.

Nu kommer lite frågor!

Plugga EGR. Kommer bilen gå igenom bilprovningen med pluggad EGR? Är det något jag bör tänka på?

Ska jag montera återcirkulerende dump? Kommer de ge några fördelar?

Finns det några direkta nackdelar med att koppla ifrån värmeaggrigatet till spjällhuset?
Tycker det borde ge onödig värme?

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: ons 25 nov 2009, 19:16:52
av amby
1,1bar är nog lite mycket med original turbo.
Om bilprovningen märker att din egr är pluggad kan du så klart bli jobbigt...men plockar man bort den så märker dom nog inget..
Har alltid fungerat på min.
återcirkulerande dump kommer skona din turbo något...men kommer inte ge några hk.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: ons 25 nov 2009, 19:25:26
av tobo
Bara lite nyfiken... vad var det som gjorde att lådan inte lossnade först, men när hela rasket kom ur?

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 29 nov 2009, 12:32:12
av scape_2_paradise
tobo skrev:Bara lite nyfiken... vad var det som gjorde att lådan inte lossnade först, men när hela rasket kom ur?
Den hamnade snett. Sedan drog alla styrningar när lådan hängde snett.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 29 nov 2009, 12:35:58
av scape_2_paradise
Här kommer lite bilder

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 29 nov 2009, 12:37:09
av scape_2_paradise
.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 29 nov 2009, 12:39:15
av scape_2_paradise
.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 29 nov 2009, 12:42:23
av scape_2_paradise
.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 29 nov 2009, 12:45:13
av scape_2_paradise
.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 29 nov 2009, 12:49:04
av scape_2_paradise
PROBLEM PROBLEM OCH MER PROBLEM.

Turbo och grenrör är glödheta. Helt röda.
Tomgången är kass 500RPM sedan dör bilen.
Bilen hackar och drar bara mellan 3500-4500RPM.
Elfläkten till kylaren funkar inte.
Den laddar inte.

Nu börjar det bli för mycket...

De första felen beror troligen på tändning...
Hjälp mig!