Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Cyrix skrev:Jag har en färdig excel fil med allt du behöver koppla om för att köra med Apexi på gen2 motor.
jag tackar dig varmt om all din kunskap du delar med dig...


Jag trode att det skulle stå ett diagram på ecus lock men hade fattat lite fel....här är en fin bild på hur ecu ser ut inuti i
alla fall.Det ska tydligen stå vid varje stift vad som är till vad..men jag tittade nog inte så nog och här ser man inget direkt

Bild
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Gt-4 »

Skruva lös locket på andra sidan å kolla om det inte är där det står på kretskortet!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Gt-4 skrev:Skruva lös locket på andra sidan å kolla om det inte är där det står på kretskortet!
Det gjorde jag...tog bild me...men stog inget där vad jag kunde se
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Det verkar inte räcka att bara ta bort locket fram och bak...för här hittar jag inget..
Måste jag ta bort kretskortet från lådan eller står det inte på den här?

framsidan sidan vid stiften
Bild


baksidan
Bild

Bilen står helt Järndöd nu :shock:
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Slår 2 fluggor i en smäll.. Snacka med ATSracing i usa.. dom bygger en kabelhärva till mig och så får jag alla sensorer mm
Och den här lilla sällsynta nya dyrgripen är betald och ska förmodligen komma hem i nästa vecka

Bild
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT
Ska inte bli någon tull heller för england är eu land
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Cyrix »

Vad tar ATS för det?
Det är ju bara mapsensor och insugstemp du behöver komplettera med.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Michael W »

amby skrev:Michael W
Ok..Ja det är ju viktigt att det är tätt..För annars blir det inte kul..
Hur går det för ditt bygge föresten?


Rycker mycket i Apexi köpar tankarna nu..

Tänkte jag skulle ta fram hur min ecu är pinad..
Det satt massa sladdar ivägen så inte så lätt som jag tänkt mig...Ska gå in för det ordentligt i morgon...
Enligt toyodi har jag en 89661-20770 ecu.

För jag köper apeix så ska jag med egna ögon se att det är möjligt att pin om
Tja! et går väl inte såå skit snabbt direkt :oops:

Väntar på tillfälle att porta toppen och slipa in ventiler, ev mirafräsa ventilsätena.
Block och vev ligger i garaget och ska sättas ihop med nya lager osv.

Hoppas få ut den i vinter så man kan köra lite gymkhana :lol:
Boats n hoes
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Micheal W
Nice...Redan i vinter alltså...


Jag har googlat runt lite och insett att det verkar vara mindre risker att köra e85 än bensin om
man kör eftermarknads sprut (mindre risk att det spikar).

Så det får nog bli E85.
Tråkiga är att nu är det ju vinter så då kan man kanske bara få tag i e75..Så där gissar jag att man får mappa den lite extra
fett..Så den går bra på E85 sen..

Mitt power fc har blivit försenat så jag har lite extra tid att fundera :evil:

Motorn ska ju renoveras men kommer köras orenoverad med apexi först så utan stålpackning mellan block och topp..
Funderar på om mina 550cc spridare kommer räcka till att ladda 1,3 bar? Gen3 turbo har jag.
Det kanske blir ett byte efter renoveringen.


Men till att börja med max 1bar då. Det ska la ändå 550cc spridare räcka till.
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av haank »

Vad jag förstått så finns det en grej som är lurig med e85.
Händer när man kör respons på e85 och kör den vanliga bensin metoden alltså försjut tändning så sent att avgasventilerna är öppna när tändstiften tänder så förbränning sker även i grenrör och det blir väldigt tryck i grenrör som sätter snurr på turbon. Jag tror kruxet med e85 är att flyttar man tändningen för mycket så det blir för lågt tryck när det ska tända och e85 vill inte tända vid för lågt tryck sen när man går tillbaks till vanligt läge. Då är det jätte mycket soppa i cylinrarna och explosionen bli för stor och blocket blir ev skrot.
Hörde en motortrimmare som knäckte 4 block för en typ när de skulle mapp in respons med e85.
Kom vel lite offtopic nu kanske men men
man kan inte höra lättare spikningar heller tror jag.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Där ser man...Respons känns ändå lite för extremt för min bil..Kör inte så mycket stripp körning ändå..
Det här med att man inte hör lättare spikningar har jag inte hört något om...Men jag har hört att om man inte är helt ute och
cycklar när man mappar så ska motorn missa mest istället för att spika med e85..

2 veckor kvar till Apexi power fc kommer och 1 vecka till jag får kabelhärvan från ATS.
Trodde jag blivit blåst på apexi ett tag men tillslut svara han och sa att det hade blivit försenat med 2 veckor...
500kr billigare som plåster på såren..

Om någon har 800cc spridare liggande så kan dom ju höra av sig..Måste passa gen2 railen..

Fixade ett volvo 140 expandtionskärl nu i veckan också.. original fungerar inte så bra med ASI kylet, är ju 30% större..
Skriv svar