Sida 5 av 7

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: sön 08 jul 2012, 13:58:20
av JohanRocker
srylul skrev:Jag har en väl fungerande sugmotor över! :lol:
Ge inte upp, det är SÄKERT sista grejen du behöver fixa...
Haha mena en bil med sugmotor!! Men ska försöka inte ge upp!

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: mån 16 jul 2012, 17:30:29
av JohanRocker
packning beställd kommer på onsdag men är iväg utomlands 2 veckor så bilen blir att fixa framöver! :twisted:

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: ons 01 aug 2012, 16:46:31
av JohanRocker
Börjat plocka ner bilen men varför ska visa bult vara avdragna eller runddragna på bilen blir så trött! snart ger jag upp och säljer den billigt!
nya tag imorgon igen :evil:

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: tor 02 aug 2012, 11:25:57
av JohanRocker
:evil: :evil: Jaha då byte man packningen till olja in på turbon! starta bilen igen efter allt meck men läckaget kvarstod. Kan säga att jag vart galen av det trånga och härliga meckandet som man snart inte orkar med.
Jag kollade ju inte på turbons kompressor hus men var en spricka på sidan ena sidan där inkommande olja kommer. Därför det läckte så skrotar turbon, ska ha kast med turbo utanför garaget tänkte jag!! :clap:

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: tor 02 aug 2012, 11:30:14
av JohanRocker
Bild

för 4 gången i mitt liv så river jag ner en turbo på en gt4a av olika anledningar antingen att uppdatera eller renovera!

Snart blir det en bil med sugmotor som drar lite bensin och kostar max 5000kr haha :thumbup:

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: tor 02 aug 2012, 14:25:58
av Fnys
Vad blir det för ny turbo?

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: tor 02 aug 2012, 17:18:03
av JohanRocker
Fnys skrev:Vad blir det för ny turbo?
Original blir det garanterat om jag inte får tag i någon annan!

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: sön 05 aug 2012, 00:16:05
av JohanRocker
Har plockat isär turbon och den hade inget glapp och verkar helt okej den var ju byt ett år innan jag köpt bilen så väldigt skumt. Men nu har jag monterat ihop allt som man var tvungen att få bort på motorn :thumbup: turbo, grenrör,downpipe och byggt nytt oljesystem till turbon imorgon blir det att starta motorn efter oljebyte se om det fungerar!
Köpa glykol också så man kan köra på vintern! hur mycket ska man blanda i kylarvattnet 50/50, 30/70 40/60 9

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: sön 05 aug 2012, 02:03:19
av Glenn
Det beror på vilken glykol du häller i och vilken temperatur du vill klara :)

Re: Toyota Celica GT-FOUR ST185 "Red and White"

Postat: sön 05 aug 2012, 11:38:01
av Larco
JohanRocker skrev:Köpa glykol också så man kan köra på vintern! hur mycket ska man blanda i kylarvattnet 50/50, 30/70 40/60 9
50/50 burkar ju rekomenderas generellt. Brukar väl skydda till -34 eller likn.
Ju mer vatten man har i kylvätskan destå bättre kylförmåga. Men kör man rent vatten så rostar ju motorn inv. då glykolen har ju vissa antikorrosionsegenskaper. (Gammal kylvätska blir ju dessutom frätande, där av att man bör byta regelbundet)

Man kan ju köra något mer vatten än glykol så länge det inte är allt för kallt. Jag brukar alltid köra ca 50/50 så man är säker om det kommer en köldknäpp. Vore ju katastrof om det frös sönder motorn!

Johan, jag hade också jättesvårt att få oljeledningen till turbon tät. Kan vara så att ytorna inte är helt plana... Vid 4e försöket la jag på ett ytterst tunt lager med värmetålig RTV på båda sidorna av packningen för att få min helt tät.