Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av GT4-Force »

Be dom kolla sätena med i toppen med :) Sen brukar alltid jag kolla med T-Röd och fylla upp förbrännings fullt och kolla om det rinner ut något i kanalerna. Har inga fjädrar monterade då heller utan i lagda ventiler endast.

Sen mappsystem så har AEM kommit med en ny box som jag är GRYMT sugen på att testa till min ST185a som kommer kosta runt 7-8000:- av oss på JC-Performance som DTA s40 Pro gör. Fast på AEM har du LC system som jag vill ha :) det finns inte på DTA S40 Pro.

Satsa på runt 380-400hk tycker jag då får du sjukt rolig bil och inte så dyrt heller man kan hitta mycket billigt och bygga själv med eller lämna in till firma :mrgreen: jag hjälper dig gärna med delar bara att skicka ett PM så kan det mesta fixas fram. Vi har ju många olika IC modeller (EJ upplagt än på webshoppen dock :oops: ) och oljekyl som kan vara aktuellt och som haank säger elfläkt har vi oxå så.. :D
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

GT4-Force skrev:Be dom kolla sätena med i toppen med :) Sen brukar alltid jag kolla med T-Röd och fylla upp förbrännings fullt och kolla om det rinner ut något i kanalerna. Har inga fjädrar monterade då heller utan i lagda ventiler endast.

Sen mappsystem så har AEM kommit med en ny box som jag är GRYMT sugen på att testa till min ST185a som kommer kosta runt 7-8000:- av oss på JC-Performance som DTA s40 Pro gör. Fast på AEM har du LC system som jag vill ha :) det finns inte på DTA S40 Pro.

Satsa på runt 380-400hk tycker jag då får du sjukt rolig bil och inte så dyrt heller man kan hitta mycket billigt och bygga själv med eller lämna in till firma :mrgreen: jag hjälper dig gärna med delar bara att skicka ett PM så kan det mesta fixas fram. Vi har ju många olika IC modeller (EJ upplagt än på webshoppen dock :oops: ) och oljekyl som kan vara aktuellt och som haank säger elfläkt har vi oxå så.. :D

Du har PM ;)
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Jag sitter just nu och letar IC och annat kul, länka gärna feta grejor som ni gärna hade velat se i detta projekt:D
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Update

Inte mycket har hänt men en del, förhoppningsvis beställer jag kul grejor till helgen :D

Menmen, plusgrader = hyffsad motortvätt

Före:
Bild

Bild

Efter:
Bild

Bild

Bild

Lite utförligare tvätt så blir det nog bra :)

Har bestämt mig för att ta bort acn, så jag gick lös på den. Har en rem från en st182 utan ac, då borde den väl passa på eller? Remmen måste ju vara kortare nu när den inte ska driva acn? Iallafall bilder:D

url=http://www.pixbox.se/pic32098216]Bild[/url]

Jaa jag gick lös på den haha

Bild

Plats till IC:D

Försökte även få av fronten, alla skruvar/clips är loss förutom dom två på var sida som är sitter typ där framskärmarna slutar, någon som har ett tips på hur man får loss den?

Har även en st182 i tusen bitar;) PMa om ni vill ha något!
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

UPDATE

Ja, va någon vecka sedan nu men har haft lite ont om tid. Dock hänt en hel del.
Min gti är nu i smådelar (om ni vill ha något så maila) så den tar inte längre plats.

Toppen är inlämnad för fräsning/planing/shimsning mm. Känns sjukt bra att den är iväg :D

I trimväg har jag nu kommit fram till följande:
FCD + Dump + laddstyrning med 16psi
NGK 6097 copparstift, någon som vet var man köper det?
Decat downpipe 3" med 2.5" rör hela vägen med 100 cells racekat.
STOR intercooler

Det känns som ett hyfsat bra förstasteg, eller vad tycker ni?

Har dessutom fått min beställning från UK på diverse packning och topplocksbultar :)
Bild

Dock så va bultarna inte raka, gängorna var kassa och "hålet" där man sätter torxen va inte centrerad. Dom kostade 250 kr man får vad man betalar för.
Bild

Har även köpt lite grejor:
Dumpventil (svinstor haha), luftfilter och laddtryckställare
Bild

FCD
Bild

Kolfiberljuddämpare (kosta 400kr på biltema 75% rabatt haha)
Bild

Lika så vingen 250kr
Bild

Och MASSOR av slang
Bild

Jag har bestämt mig för att köra på rött och gult tema, typ gula OK, detaljer, lampor osv. Även vissa saker i rött :) Tror det blir snyggt.


Jag har även tagit av supen för att kolla så allt såg ok ut + att tvätta sumpen. Allt såg bra ut men den
här gick tyvärr sönder :( Ingen aning om vad det är och så! Snälla hjälp mig! :-|
Bild

Den grejen på bilden ovanför satt fast i den oranga saken som sticker ut :wtf:
Bild
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]

Inlägg av JPH »

Den svarta saken på näst sista bilden ser ut att vara oljenivåpluggen. Jag sabbade min när jag tog loss oljetråget i somras. Man måste vara väääldigt försiktig annars bryter man sönder den. Ska gå bra att köra ändå, bara man har koll på oljan. Fast du kan inte lita på varningslampan till oljenivån. Den lär få spel.
\Patrik
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]

Inlägg av superphilip »

JPH skrev:Den svarta saken på näst sista bilden ser ut att vara oljenivåpluggen. Jag sabbade min när jag tog loss oljetråget i somras. Man måste vara väääldigt försiktig annars bryter man sönder den. Ska gå bra att köra ändå, bara man har koll på oljan. Fast du kan inte lita på varningslampan till oljenivån. Den lär få spel.
\Patrik
Tack för svaret :) tog den från gti motorn dom var tydligen likadana.
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]

Inlägg av superphilip »

Det har stått i princip stilla i 4 veckor nu pga toppen, dock är lite småpill gjort.

Jag har ringt o terrat snubben som har toppen en del nu för det tagit sån jävla tid men den ska tydligen bli klar i veckan:) hoppas bara han håller det.

Jag har även städat städat städat i bilen, kollat över tråget och börjat pilla på mitt stabstag bak.
Såg även en lustig grej när jag skulle "prova" toppapackningen

Bild

Kolla vattenkanalerna och kolla sen på packningen, ska det verkligen se ut så?

Växelspaken som haank har gjort! Skitsnygg om ni frågar mig, tack till honom :)
Bild

Undrar även hur ni som har frontmatad ic har dragit rören? Bilder på det kanske? :) har letat runt men inte hittat något.
Skulle även vilja veta mer om coilovers, bra eller dåligt? Om inte coilovers vad kan man istället förbättra väghållningen med? :)

Mvh Philip
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]

Inlägg av haank »

Gött att du blev nöjd då :P Den såg snygg ut i bilen din.... Gick riktigt fort för den att komma fram tycker jag, var ju till posten runt 16 igår eftermiddag.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Toppen inlämnad]

Inlägg av superphilip »

Haha dom kan om dom vill! Tycker dock att dom brukar vara ganska sega...menmen dom sitter bra som fan :) tack! Kan du göra andra fräcka grejjor med?
Skriv svar