Sida 5 av 5

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: lör 17 jul 2010, 14:05:58
av Elof_power
okej tack för tipset.

Nu har jag svurit och hållt på i garaget ett bra tag utan några framsteg alls... hur tusan får man isär lådan vad ska lossas med mera. Tips + guide tack..

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: lör 17 jul 2010, 15:34:18
av amby
kör också med nyare 5S-FE pumpen och 3sgte remjulet..Funkar skit bra..

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: lör 17 jul 2010, 17:47:13
av Elof_power
Amby: har du gen2 kam remmen då eller?

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: lör 17 jul 2010, 21:42:04
av GT4-Force
Lossa alla bult i sprängkåpan sen lossa fästet under insuger lossa bultarna som är vid högerdrivaxel om du står bakom motorn sen lossar du skruvarna som är igenom oljetråget när allt det är loss så försök få imellan en kniv och sen kanse en mejsel jämt så motor och växellåda släpper sen gör du som toyota guiden där :)

varför inte köra med gen3 oljepump och sump rätt igenom sen 5s stålpackning?

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: mån 19 jul 2010, 16:49:35
av Elof_power
Sådär, nu är lådan borta efter mycket lirkande. Men jag tog med hela sprängkåpan och det gick aldeles perfekt att göra på det sättet oxå, den ska ju ändå med över till den andra motorn jag har ligger. Spolade av lådan lite oxå när jag ändå var i farten. bilder kommer lite senare..

*Hur mycket olja skall det vara i växel låda och fördelnings låda. Det är vanlig 80-90w olja va.?

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: mån 19 jul 2010, 18:36:58
av Gt-4
Elof_power skrev:Sådär, nu är lådan borta efter mycket lirkande. Men jag tog med hela sprängkåpan och det gick aldeles perfekt att göra på det sättet oxå, den ska ju ändå med över till den andra motorn jag har ligger. Spolade av lådan lite oxå när jag ändå var i farten. bilder kommer lite senare..

*Hur mycket olja skall det vara i växel låda och fördelnings låda. Det är vanlig 80-90w olja va.?
5,2liter
Kolla här.
http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... ype=swevrm

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: tis 20 jul 2010, 20:59:31
av Elof_power
Idag bestämde jag mig för att hela "kabelstammen" ska med till den andra motorn som ska i. Efter som den var klippt på den motorn som ska i. Så insuget är bort plockat idag tryckplattan-kopplingen är bort monterad och sen är nya insugs packningar beställda ifrån Toyota i Hallsberg (där förövrig ordförande i våran rally klubb jobbar :P)
När jag ändå var inne på Toyota så passade jag på och kolla vad en ny fjäder skulle kosta (då min är brusten ca 3 cm) då sa han att det inte sålts en enda fjäder till st185 i sverige och att det inte häller fans som reservdel längre.. :S Någon som vet om detta kan stämma.?

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: ons 21 jul 2010, 10:54:45
av Elof_power
Bild
Motor och växellåda+fördelningslåda bort plockade.

Bild
Kabelstammen som jag tänkte ta med till den "nya" motorn är bortplockad den oxå.

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: ons 21 jul 2010, 12:08:20
av amby
gen 2 kammrem ja

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: tor 03 feb 2011, 17:30:54
av Elof_power
Ojsan hoppsan..

Här har jag inte uppdaterat nått på assa länge ju. Kan kanske ha och göra med att det inte hänt så mycket i garaget då det dels har hänt en den inom familjen och sen har rally åkandet kostat lite för mycket i höst (fått renoverat en motor det har jag lagt en del slantar på).

MEN efter som det inte blir något vinter rally i år för våran del så sparar jag ju in lite pengar och tänkte komma igång igen.

Det har dykt upp lite frågor som jag söker lite svar på, Dels så är det så att jag undrar om någon har koll på vad/om det skiljer nått på fjäderbenen fram på ST182 och ST185..? förutom just fjädern..?