Sida 5 av 15

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: mån 27 apr 2009, 09:42:48
av behr
Grenröret är inte riktigt pulssplitt. Jag fick inte plats med 2-1 rör så jag gjorde vara ett hål mellan sidorna för att wastegaten skulle funka. Jag hade inte alla bestick i lådan när jag byggde det här grenröret. :P Man ska göra saker ordentligt från börjar har jag lärt mig nu :roll:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: mån 27 apr 2009, 15:13:15
av mIkAeL
Riktigt nice att se.... De där böjarna va verkligen inge fina. De rostfria vi köper in som vi dock inte fått upp på sidan än ser ut som de du fick på andra beställningen.
Sen verkligen beundrar ja va fint du fått det under huven. Har fått mig att tänka om på en heldel olika grejer. Sen tänkte ja även kolla om det finns möjlighet att köpa lös en sådär turbo stag som du monterar i toppen. PMa mig gärna i så fall..

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: ons 29 apr 2009, 17:50:22
av Pipedreams
Annars bygger du en liten kollektor med skiljevägg och kör med 1 wastegate. Man behöver bara se till att väggen hamnar tillräckligt nära ventilen.
Eller just ja, med ditt grenrör spelar ju inte det någon roll. Då gör du ett uttag i varje rör och leder ihop dom till 1 wastegate.

Så här gjorde jag på ett grenrör till en nissan 200sx:
Bild

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: ons 29 apr 2009, 23:10:40
av Johannes Rydberg
konstverk

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: tor 30 apr 2009, 18:05:57
av Hansson
Kul o se att polarens gammla bil blir en vass sådan!

Riktigt snyggt jobbat :P

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: sön 17 maj 2009, 20:02:30
av behr
Bild
Stålomspunnen teflonslang till kopplingen. Kopplingen kändes lite svampig innan. Den hårda ACT tryckplattan gjorde så den gamla gummislangen expanderade när man tryckte på pedalen. Den stålomspunna slangen hjälpte en del. Behöver inte trycka ner pedalen så långt nu längre.

Bild
Längst upp på bilden syns den elektriska servopumpen. Hade tänkt montera den i bagaget, men jag hittade lite plats i vänster hjulhus. Tur det för den surrar ganska högljutt. Reläet är lite tillfälligt monterat...

Bild
Behållaren till servon. original, fast monterad på motsatt sida. Blev mycket smidig slangdragning här.

Bild
Bränsletrycksregulatorn monterad på gummidämpare. När den satt stummt monterad tickade det i hela bilen när spridarna öppnade och stängde...

Bild
En tial-wastegate till monterad. Nu är grundladdtrycket helt stabilt på 0.9 bar.

Bild
Översikt på motorn. "Klart" :)

Bild
Det finns en bil runt motorn också. Har kanske inte framgått så tydligt på mina tidigare bilder :)


Nu återstår det bara en riktig mappning för att få lite effekt ur det hela. Förhoppningsvis inom ett par veckor. Hoppas på lite mer effekt än sist. Inte särskilt mycket mer dock, turbon är nog det första som begränsar nu.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: sön 17 maj 2009, 21:18:13
av Hansen
ser ju sjukt snyggt ut i motorummet :D, ska bli kul å se vad det blir för effekt :twisted:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: sön 17 maj 2009, 21:54:04
av haank
Snyggt snyggt snyggt, snygg bil också :P

Menar du att de hörs när spridarna öppnar och stänger för att regulatorn är stummt monterad?? Måste ju blivit som ett konstant brum isåfall tycker ja. Men okej, jag provar iallafall stummt till att börja med.

Byggde du om grenröret nåt eller hur gjorde du med alla wastegates? Kör du bara med 1 nu eller? De 2 vakum slangarna till wastegaten vart gick de?

Har du fått allt att funka också med egt mätare på varje cylinder åså?

Varför blev det teflonslang och inte sån här vanlig stålomspunnen slang?

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: sön 17 maj 2009, 23:06:55
av Michael W
:thumbup:

Har skrivit det förr och gör det igen, GRYMT bygge!
Kan inte bli annat än lite avis när jag ser hur smarta lösningar, finish och egna konstruktioner som plöjts ner på denna bil/ motor.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: mån 18 maj 2009, 04:49:20
av amby
Riktigt snyggt..