Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Grenröret är inte riktigt pulssplitt. Jag fick inte plats med 2-1 rör så jag gjorde vara ett hål mellan sidorna för att wastegaten skulle funka. Jag hade inte alla bestick i lådan när jag byggde det här grenröret. Man ska göra saker ordentligt från börjar har jag lärt mig nu
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Riktigt nice att se.... De där böjarna va verkligen inge fina. De rostfria vi köper in som vi dock inte fått upp på sidan än ser ut som de du fick på andra beställningen.
Sen verkligen beundrar ja va fint du fått det under huven. Har fått mig att tänka om på en heldel olika grejer. Sen tänkte ja även kolla om det finns möjlighet att köpa lös en sådär turbo stag som du monterar i toppen. PMa mig gärna i så fall..
Sen verkligen beundrar ja va fint du fått det under huven. Har fått mig att tänka om på en heldel olika grejer. Sen tänkte ja även kolla om det finns möjlighet att köpa lös en sådär turbo stag som du monterar i toppen. PMa mig gärna i så fall..
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Annars bygger du en liten kollektor med skiljevägg och kör med 1 wastegate. Man behöver bara se till att väggen hamnar tillräckligt nära ventilen.
Eller just ja, med ditt grenrör spelar ju inte det någon roll. Då gör du ett uttag i varje rör och leder ihop dom till 1 wastegate.
Så här gjorde jag på ett grenrör till en nissan 200sx:
Eller just ja, med ditt grenrör spelar ju inte det någon roll. Då gör du ett uttag i varje rör och leder ihop dom till 1 wastegate.
Så här gjorde jag på ett grenrör till en nissan 200sx:
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
konstverk
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tis 28 apr 2009, 21:05:25
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: S-viken
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sandviken
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Kul o se att polarens gammla bil blir en vass sådan!
Riktigt snyggt jobbat
Riktigt snyggt jobbat
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Stålomspunnen teflonslang till kopplingen. Kopplingen kändes lite svampig innan. Den hårda ACT tryckplattan gjorde så den gamla gummislangen expanderade när man tryckte på pedalen. Den stålomspunna slangen hjälpte en del. Behöver inte trycka ner pedalen så långt nu längre.
Längst upp på bilden syns den elektriska servopumpen. Hade tänkt montera den i bagaget, men jag hittade lite plats i vänster hjulhus. Tur det för den surrar ganska högljutt. Reläet är lite tillfälligt monterat...
Behållaren till servon. original, fast monterad på motsatt sida. Blev mycket smidig slangdragning här.
Bränsletrycksregulatorn monterad på gummidämpare. När den satt stummt monterad tickade det i hela bilen när spridarna öppnade och stängde...
En tial-wastegate till monterad. Nu är grundladdtrycket helt stabilt på 0.9 bar.
Översikt på motorn. "Klart"
Det finns en bil runt motorn också. Har kanske inte framgått så tydligt på mina tidigare bilder
Nu återstår det bara en riktig mappning för att få lite effekt ur det hela. Förhoppningsvis inom ett par veckor. Hoppas på lite mer effekt än sist. Inte särskilt mycket mer dock, turbon är nog det första som begränsar nu.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
ser ju sjukt snyggt ut i motorummet , ska bli kul å se vad det blir för effekt
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Snyggt snyggt snyggt, snygg bil också
Menar du att de hörs när spridarna öppnar och stänger för att regulatorn är stummt monterad?? Måste ju blivit som ett konstant brum isåfall tycker ja. Men okej, jag provar iallafall stummt till att börja med.
Byggde du om grenröret nåt eller hur gjorde du med alla wastegates? Kör du bara med 1 nu eller? De 2 vakum slangarna till wastegaten vart gick de?
Har du fått allt att funka också med egt mätare på varje cylinder åså?
Varför blev det teflonslang och inte sån här vanlig stålomspunnen slang?
Menar du att de hörs när spridarna öppnar och stänger för att regulatorn är stummt monterad?? Måste ju blivit som ett konstant brum isåfall tycker ja. Men okej, jag provar iallafall stummt till att börja med.
Byggde du om grenröret nåt eller hur gjorde du med alla wastegates? Kör du bara med 1 nu eller? De 2 vakum slangarna till wastegaten vart gick de?
Har du fått allt att funka också med egt mätare på varje cylinder åså?
Varför blev det teflonslang och inte sån här vanlig stålomspunnen slang?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- Michael W
- Inlägg: 205
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
- Bilmodell: Celica GT4 CS
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Oskarshamn
- Land (Country): Sverige
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Har skrivit det förr och gör det igen, GRYMT bygge!
Kan inte bli annat än lite avis när jag ser hur smarta lösningar, finish och egna konstruktioner som plöjts ner på denna bil/ motor.
Boats n hoes