Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Michael W »

Hatten av för detta grymma bygge! :clap:
Boats n hoes
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Gt-4 »

Snyggt fäste till Turbon.. :) Vad är anledningen till att du sätter servopumpen i bagagen?
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av GT4-Force »

satan vad snyggt det blir :mrgreen:
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Johannes Rydberg »

:shock: :shock: :shock: :o :o :o grymt .. svårt att finna ord. men helt grymt.
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av mIkAeL »

Riktigt snyggt bygge och fina lösningar under huven... mycket fin insperation :P
Tackar
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av cheetah1 »

Oooh, porr.. :P :P :P
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Tack tack för dom trevliga kommentarerna 8-)

Jag har meckat en del utan att dokumentera. Får ta lite bilder till helgen.

Har tagit några provturer och det funkar maskinellt bra. Den drar på riktigt bra upp till varvstoppet. Känns som det finns mer att hämta efter 7300 rpm där varvstoppet är nu. :) Innan var den helt orkeslös över 6500 rpm.

För att få lite bättre kontroll på tändning och bränsle har jag uppgraderat till MS2 extra koden (hade MS1 extra innan). Tyvärr började allt att krångla då. Den misständer, hoppar och beter sig allmänt märkligt nu. Felet ligger nog i VR-givaren i fördelaren. Ska montera ett nytt 60-2 hjul till helgen...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Nu så kommer det en riktig uppdatering:

Mitt gamla downpipe passade inte riktigt med den lilla flytten av turbon. Beställde lite rör och böjar från H2m-racing för att bygga ett nytt fint i rostfritt. Till en början med tog det 2.5 veckor att få grejorna... Sen var kvaliteten på böjarna jag fick den sämsta jag sett. Mer fyrkantiga än runda och svetsarna var inte ens täta (!). Fick beställa nya riktig böjar från maxxtuning.
Viss skillnad:
Bild

Problemen med misständningarna löste jag... Fyllde på lite bensin så funkade det bra igen :oops: Jag skyller på att tankmätaren var lite optimistikt :lol:

Fäste för VR-givaren:
Bild

Provmonterat:
Bild


Bild
Nytt downpipe klart och inkört.
Upptäckte tidigare att jag hade problem med skenande laddtryck över 6000 rpm. Misstänkte att det var min gamla kina-wastegate som gett upp. Beställde en ny TIAL wastegate och monterade.
Det hjälpte inte ett dugg. Toppar 1.5 bar vid 7600 rpm med grundtryck på 0.7 bar... :lol: Lite roligt, men stabilt laddtryck är nog att föredra.
Misstänkte att flödet från den nya toppen och insuget blev för mycket för en 38mm wastegate. Hade en 50mm wastegate hemma som jag monterade istället.

Bild
Hjälpte: Nej... :(

Bild

Bild

Plockade ner allt och monterade både 38mm och 50mm wastegaten. Nu funkade det! :mrgreen:
Det var anslutningen till grenröret som var problemet. Ett rör kunde inte flöda tillräckligt helt enkelt.
Nu har jag två olika wastegatar med olika grundtryck, vilket inte är någon höjdare. Måste beställa ytterligare en TIAL ventil. Tur att dom är så billiga :|
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av amby »

Godis godis över allt...Jag vill verkligen se den här bilen på riktigt snart..
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av haank »

Vilka konstvärk du gör alltså !! :)

Hade inte du byggt pulssplitt på ditt grenrör fast svetsat ihop fel rör? Oavsett då måste du ju ha 2 rör till 1 wastegate och det är en pulssplittfunktion.. Annars finns ju wastegaten bara på 2 av 4 cylindrar.
Kan inte se på bilderna om det är si eller så men detta har du säkert redan tänkt på också.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar