Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Bara jag får iväg den till besiktningen vet jag ju sen, bara dom inte gnäller på rosten så borde det gå bra.

Ju mer jag funderar på det desto mer sugen blir jag på att bara loopa förbi kylaren till servot.. den där lilla rörböjen kan rimligen inte göra nån jätteskillnad, och jag mätte ju oljetempen till ett väldigt lågt värde efter att ha kört ca 5 mil.

Nu är det ju dessutom snart vinter.. den där kylaren är säkert tänkt för extremfallet, typ bankörning i +40..

Om jag hittar en billig oljekylare kanske jag fixar lite adapters och mecklar in den senare, fast då vore det ju roligare att få in den lösningen på St205'an och knycka det röret till ST202'an..

Dessutom är jag (eller inte jag egentligen, men min BNC) K-linead på min vanliga ircserver så jag har inte kunnat terrorisera MagnusS med dumma frågor på sistonde heller :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av SHySwe »

En oljekylare från en 9k är effektiv och ganska liten. Finns många, kostar nästan inget begagnad och du får slangarna på köpet.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av MagnusS »

Glenn skrev: Dessutom är jag (eller inte jag egentligen, men min BNC) K-linead på min vanliga ircserver så jag har inte kunnat terrorisera MagnusS med dumma frågor på sistonde heller :D

Jag har saknat dig, Inte för att jag fattar din mumbo jumbo men fixa skiten o logga in ffs.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu har jag besiktigat, gick ju åt helvete med musik.

Jag gled in på stationen 20min innan min tid, och det var helt tomt, bara två besiktningsnubbar, en kille och en ung tjej, tjejen verkade lära sig eller nåt.. fick komma in direkt.

HELVETE vad dom hamrade på bilen, det var väl typ 10 år sen jag över huvud taget råkade ut för pigghammaren sist, men nu jävlar bankade dom.. samtidigt.. överallt..

Först lyckades killen slå hål på framvagnsbalken, aldrig ens sett att dom slagit på den innan, och den såg fin ut innan han slog, men visst, den var ju rostig, annars hade han ju inte slagit igenom.

Sen bankade dom loss på sidobalkarna, som jag mycket väl visste att dom var rostiga, och detta var ju det jag trodde skulle kunna bli problem.. vänster bakre var "med nöd och näppe" godkänd, men blev ett påpekande, höger bak var dte tanten som bankade på, och innan hon bankade såg man ett litet typ 3cm långt rosthål, efter att hon avreagerat sig var det ca 40cm, man kunde sticka in handen :P

Bromsarna då ? ..handbromsen som jag hade justerat "på känn" var helt perfekt, tog bra och helt jämt. Frambromsarna där jag ju bytt ok nyligen tog också helt perfekt.. men bak ? ..vänster bak kärvade (nedslag) och tog för dåligt (nedslag, men hon sa att hon hade släppt igenom det om det inte var pga anliggningen också.)

SUCK.

Så hur blir det här då..

Bromsarna är nog ganska lättfixat, jag har inte rivit nåt på vänster bak, så med lite tur är det bara att riva ner, göra rent och smörja upp och så borde det fungera, två nedslag borta.

Sidobalken borde gå hyfsat lätt att svetsa inbillar jag mej, nu har jag iofs inte svetsat bilplåt på 20 år och min svets som jag köpte förra året strular, men det borde väl gå att bränna fast lite plåt där antar jag, har ju gjort det förr, även om det som sagt var ett tag sedan... det var inte några direkt konstiga vinklar eller så, så det går nog att slöjda ihop, verkade finnas bra frisk plåt att fästa i med. (plåten framför den rostangripna verkade kärnfrisk, man såg verkligen hur kexet slutade precis där plåtskarven var, märkligt, olika rostskyddsbehandlingar från fabrik ?)

Det jobbigaste är framvagnsbalken, den sitter ju rätt jävligt till om den ska svetsas på plats, och verkade jävligt jobbig att få loss, dessutom tyckte besiktningssnubben att den ska bytas, jag frågade om den inte kunde svetsas och han sa typ "Mja, jag kan ju inte hindra dej att laga den, men då ska det vara bra gjort och tjock plåt, lita på att dom kommer att banka vid ombesiktningen."


Jag är så FRUKTANSVÄRT less på denna bilen nu, från att ha gått nästan problemfritt i typ två år så har den strulat helt kopiöst på sistonde.. jag vet inte ens om jag har lust att laga skiten i dagsläget.

Tyvärr är det ju svårt att hitta en lämplig bil att jobbpendla med för lämplig peng också, och ekonomin är i botten nu med barn på 1.5 år och en mammaledig sambo som tar garantidagar och snart går ut i arbetslöshet. (Enda trösten är väl att räntan på huslånet är så låg.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu har jag fixat bakbromsen, eller ja, den kärvar inte och den tar snabbt när man trycker på bromsen, så jag antar att det inte är några problem.

Nu är det ju det svåra kvar..

Ingen som vet nån firma som kan svetsa framvagnsbalken åt mej ? ..sidobalkarna fixar jag nog själv hemma på garageuppfarten men framvagnsbalken är mer tveksam.

Nån som har en gissning på vad det kan kosta ? balken är bara rostig undertill, så med tillgång till en lyft så är det inte speciellt svårt att fixa skulle jag tro.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Tips på firma norr om stockholm som skulle kunna svetsa balken för vettig peng emottages också tacksamt..

Skulle kunna göra det själv om jag hade tillgång till lyft, synd bara att mitt gamla jobb har lagt ner för ~12 år sen, annars hade jag säkert kunnat tjuvlåna lyft där..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
vjmotor
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 23:13:56
Bilmodell: celica
Årsmodell: 1994

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av vjmotor »

Hej. Kunde inte svara på ditt pm. kontakta mig på victorjohansson-victor@hotmail.com . Har sakerna du sökte. Mvh
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nä nu jävlar !

Idag lade jag en halv dag på att laga höger sidobalk, började med att försöka slipa rent och se hur mycket rost det var, tyvärr visade det sej att en hel del av det som såg ut som plåt var spackel.. :/

Efter att ha rensat bort gammalt spackel och fått bort det värsta kexet så hade jag en ca 40cm lång (och 14cm till frisk plåt bred) "reva" i underkant från svetsen bakom dörren och ända bak till hjulhuset, hela den biten vid hjulhuset var borta.. inkl ett hål upp i hjulhuset och hål i balksidan som vetter "inåt".

Jag kunde också konstatera att detta stället är lagat förut, det fanns dubbel plåt som var delvis svetsad delvis monterad med vad som såg ut som plastic padding..

Efter att ha funderat lite hur man skulle angripa problemet så valde jag att göra den "halvseriösa" varianten, jag kapade alltså inte bort all plåt bakom utan la dubbel plåt igen, däremot ska allting svetsas.

Jag har inte svetsat bilplåt på ca 22 år, och inte svetsat nåting alls på typ 18 år, dessutom har jag bara tillgång till en gammal skruttig hobby-svets (MAG), iofs med gas, men enfas och kanska sunkig i största allmänhet.

Nåväl, fram med pizzakartongen (skitbra material att göra mallar av) och penna och tejp, sen sax och linjal.. efter mycket pillande mätande och testande hade jag gjort tre mallar som tillsammans borde täcka alla hålen, och nå fram till frisk plåt.

Tyvärr är det ju ont om tid när man har sambo och barn, men jag hann iaf få dit plåten som täcker hela revan utåt (den synliga, och den som bilprovningen var argast på) samt den i hjulhuset, med en liten söt vikt kant och allt..

Sen fick jag ingen mer tid, så jag rengjorde med bräkleen och sen på med rostskyddsprimer (rld dessutom, jag föredrar grå, men jag hade bara denna hemma.)

Så i morgon eller när det nu blir så ska den jobbigaste biten på plats, den är iofs ganska liten och det finns frisk plåt att fästa i, men jag måste ju ligga UNDER bilen för att komma åt, det suger, jag har ju bara pallbockar hemam på garageuppfarten..

När det rä fixat så är det bara framvagnsbalken kvar.. vilket jag INTE har lust att svetsa under bilen av flertalet skäl.. om resten går bra så överväger jag att låta nån annan att svetsa den.

Nån som har nåt tips om nån som kan göra det ?

..Tog lite bilder men dom blev så usla så jag väntar nog med bilder tills allt är klart :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Kan tillägga att.. fan vad kul det är att arbeta med plåt, vet att jag tyckte det förr med men jag hade förträngt det, underbart att med hjälp av verktyg få den att forma sej till det man vill :)

..En jobbig sak var f.ö att nyckeln för att byta skiva på min vinkelkap var försvunnen :P ..så jag fick slipa med en kapskiva, mindre lyckat.. körde iofs roterande stålborste på borrmaskinen en del med.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av MagnusS »

Hammare o don funkar bra att få loss skivan med, När du monterar nya skivan drar du bara dit med handkraft, DÅ kan du förhoppningsvis byta utan verktyg nästa gång.

Gällande bilen, Lycka till, eller nått :thumbup:
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Skriv svar