Sida 3 av 5

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: tis 30 jun 2009, 22:33:19
av Fabian
Hornlund skrev:Ajdå, men de är snabba ryck det gillar vi. Passa på att dokumentera lite, om du orkar!
Men är du stensäker på att det är packningen som är väck? Fast vill du ändå byta topp, är det ju ett bra tillfälle.

Har inte just något över, som du kan tänkas behöva tyvärr..
jag har räknat lite och det blir inte att byta topp troligtvis, justera in ventiler kostar 1367kr och även om jag kan göra det själv så har jag inte tid att schimsa in och beställa chims som det är nu. slipning och provtryckning kostar 625 respektive 887kr så det blir lite pengar. om inte toppen som sitter i nu är helt körd, då får jag fixa det på något sätt ändå.

sotningssatsen kostar 2000kr, hel motorpackningssats 2600kr, en papperstätning vid kamremskåpan och packboxarna på veven skiljer. mekonomen tar 135kr för en packbox så det blir det istället.

1-2månaders leveranstid på en TRDpackning hos LG bil och motor i sthlm, känndes inte lönt att försöka ens.

ARPbultarna till topplocket åker på iallafall, vad jag har förstått så kan de återanvändas igen?!

sotsatsen beställdes idag på toyota, leverans på torsdag. så imorgon river jag ner toppen och kör iväg med det till motorenova i stan.

jag är säkert på att det är toppackningen, för när jag försökte hälla i det som runnit ut i behållaren i systemet igen så fick inte allt plats, tyder på att det fylls upp i en annan ände. så fort jag kör med bilen och den blir varm, (oftast när varvar ur) så bubblar det luft i expansionskärlet.

Hörnlund, du kanske har kvar skrotet från din AC? du kan få en 100lapp för det om du har kvar det, kan vara bra som reserv om min läcker, om du tror det är något att ha?

ang bränsleförbrukningen så gick det i 32liter i tanken idag igen (10liter med reservlampa?), efter exakt 200miles (32mil). 1/mil är ganska bra med gången toppackning och aut i samband med mina urvarvningar ;)

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: tis 30 jun 2009, 22:50:04
av Hornlund
Hörs besvärligt.. Men jag har slängt allt jox kring AC-systemet, har bara kompressorn kvar & den kan nog vara värd lite extra!

Tycker inte din bränsleförbrukning låter så farlig heller. Runt litern får man räkna, när man tuktar, brukade ligga en bra bit över med min std. motor också..

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: tis 30 jun 2009, 23:40:08
av Hemiyoda
typ 600kr för 7A-FE packningen. (0.5mm stål) Kommer hem på under en vecka.

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: ons 01 jul 2009, 00:53:45
av Fabian
reservdelsnummer?
lite modifikationer krävs eller?

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: lör 04 jul 2009, 09:01:50
av Fabian
jag har kommit en bit, men det går känns som om det går sakta, även om jag jobbar hela tiden i långa pass. men jag stötte på lite problem när jag rev ner toppen, en spridare är trasig och grenröret har spruckit vid den 4:e cylindern. (tydligen vanligt, har kanske med att EGRanslutningen att göra?)
som tur är har jag en reservdelsmotor liggandes, så grenrör tog jag därifrån. men att sätta dit det och ha samma förutsättningar som tidigare, det kan jag inte med. så för att få ner temperaturen i motorrummet så lindade jag in det i avgasbandage.

Bild

det här blir nog bra, fick dock avsluta jobbet jag lämnade bort, planingen av toppen, då det blivit små vassa kanter av fräsen i förbränningsrummet. jag tog diamantstålet och drog bort det försiktigt så var det löst.


Bild

nu börjar det närma sig montering!

Bild

det måste jag ha hjälp med, så toppen får ligga och vila tills min polare har tid. så då började jag att skruva ner oljesumpen eftersom jag ska byta olja (till en olja som kostar närmare 200kr litern, Castrol TWS Motorsport 10W-60) så passar jag på att lägga ny tätning innan jag fyller på.
nu la min utomordentligt dåliga telefon av så den bilden lyckas jag inte föra över på datorn, men en inoljad sump är nog inte speciellt att se på ändån.

det som står på schemat ikväll och imorgon är:
montera sump med ny packning
lyfta i toppen
montera allt runt omkring toppen
byta till spridarna från andra motorn, dessa är annorlunda så det blir lite pilligt
fylla på motorolja samt kylvätska
tvätta bilen, lyckats skita ner den ordentligt med mina smutsiga händer :thumbdown:

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: lör 04 jul 2009, 11:50:50
av MagnusS
Jag har varit iväg på semester...


Men här händer det ju saker iaf, först grattis till besiktningen. Sen får jag ju beklaga bekymret. Men samtidigt så är det ju inte konstigt om man får lite bekymmer med en bil som har stått så pass mycket. Skönt att se att du kämpar på och ger järnet!

Mvh Magnus

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: sön 05 jul 2009, 10:42:03
av Fabian
hoppad du hade trevligt!
för var grej jag lagar desto bättre blir ju bilen, så jag ser inga nackdelar än kanske ekonomisk att den går sönder. jag har svaren varför den var så slö på låga varv iallafall, det är en positiv grj ju!

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: mån 06 jul 2009, 13:54:00
av Larco
Ser bra ut!
Hur har det gått?

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: mån 06 jul 2009, 23:43:11
av Fabian
jag har haft lite motgångar, men det är till för att övervinnas, trägen vinner!
fick lyft på toppen igår, behövde hjälp av en polare iom att grenrör och insug monterades innan det lyftes i, så idag trodde jag att det sista rycket skulle göras. lite väl tidsoptimistiskt kanske då jag började jobba idag efter tre veckors semester.
ARPbultarna spänndes till sina moment, kamaxlarna monterades, kamremmen likaså. sedan var det dags för tändfördelaren. tyckte den gick ganska trögt att få in sista biten, upptäckte då att ARPbulten var längre (pinnbult med mutter istället för en solid bult) och tog i axeln på rotorn.
inte så mycket att göra åt det än att sätta kapen i rotoraxeln och ta av en 5mm så den går fritt från toppbulten.
sedan hade jag problem att hitta en hylsa som passade, 12mm 12kants tillräckligt lång för att nå ner till muttern över pinnbulten, inte för tjock för då tog det i godset, osv.
så nu är det enbart vakumslangar, några kylslangar, fylla på vätskor och ställa tändningen kvar. detta är för att få den körbar, jag väntar på o-ringar till spridarna, så innan dess så bytar jag inte ut dem. iom jag måste modifiera elsystemet med spridarbytet så gör jag det på jobb där jag har bra verktyg för det. då passar jag även på att linda in avgasröret från grenröret till flexen med avgasbandage.

det börjar bli ont om tid för mig, för samtidigt som jag skruvar ihopa mr2an så förbereder jag en räserbil inför ett test på torsdag med en tävling som följer på lördagen, den bilen ska skruvas ihopa, bussen packas, tält byggas osv ;) så jag sitter inte och rullar tummarna iallafall!

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Postat: ons 08 jul 2009, 00:40:53
av Fabian
nu rullar bilen!
kanonfint bottendrag nu, nu går det att välta kaffemuggen från stillstående acceleration, det gick inte tidigare...
Tändningen står lite fel dock, fick rotorn en kugg fel så någon effekt på höga varv har jag inte, fördelaren är vriden max åt ena hållet.
nu låter motorn mycket mjukare, konstigt hur lätt det är i efterhand att höra hur illa den egentligen gick.

det som är kvar att göra inom snar framtid:
ställa tändningen (imorgon)
byta spridare (imorgon)
linda in avgasrör med bandage (senare prio)
byta H-bromsvajer (körförbud den 24/7 så innan dess)

blir lite snabbmekande efter jobb imorgon, sedan bär det av till Falkenberg motorbana (ca 10-15mil enkel, första "långresan"!) för att bygga tält inför helgen, sedan hem igen på kvällen. får hoppas att bilen håller ihopa!