Sida 3 av 5

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: tis 12 mar 2013, 16:48:15
av donaldduck
Lite tips:

Det som kan vara knepigt ibland när man byter skivor är att de rostat fast vid navet. Får man inte bort dem genom att knacka etc. så kan man göra på följande sätt:

Gör ett spår med en vinkelslip från periferin in mot mitten så långt du kan. Eventuellt kan man sedan göra ett grunt spår med en bågfil på den ”breda biten” av skivan. Tag sedan en huggmejsel och stick in den från periferin i spåret du slipat. Ett enda slag på mejseln brukar sedan räcka för att spräcka skivan i två delar. Därefter brukar man kunna ta bitarna med handkraft.

Det är gjutjärn i skivorna och det går fort att göra spåret. Lägg dock gärna papper under där slipspånen hamnar, rostar och gör golvet fult.

Antar att du vet hur du får in bromskolven i cylindern? Om inte så är det enklast med ett billigt specialverktyg som Biltema och andra säljer. Man trycker hårt på cylindern och gängar in den.

Smörj glidbultarna med silikonfett.

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: tis 12 mar 2013, 16:51:02
av PierreW
donaldduck skrev:Lite tips:

Det som kan vara knepigt ibland när man byter skivor är att de rostat fast vid navet. Får man inte bort dem genom att knacka etc. så kan man göra på följande sätt:

Gör ett spår med en vinkelslip från periferin in mot mitten så långt du kan. Eventuellt kan man sedan göra ett grunt spår med en bågfil på den ”breda biten” av skivan. Tag sedan en huggmejsel och stick in den från periferin i spåret du slipat. Ett enda slag på mejseln brukar sedan räcka för att spräcka skivan i två delar. Därefter brukar man kunna ta bitarna med handkraft.

Det är gjutjärn i skivorna och det går fort att göra spåret. Lägg dock gärna papper under där slipspånen hamnar, rostar och gör golvet fult.

Antar att du vet hur du får in bromskolven i cylindern? Om inte så är det enklast med ett billigt specialverktyg som Biltema och andra säljer. Man trycker hårt på cylindern och gängar in den.

Smörj glidbultarna med silikonfett.

Toyota har på i princip alla sina sina skivor och trummor 2 st gängade hål som man sätter i M8 skruv och pressar ut skivan med ;)

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: tis 12 mar 2013, 19:33:59
av villdemar
Tack för tips.

Är det någon som vet hur nödvändigt det är med att använda momentnyckel när man drar åt bultarna som håller bromskolven (se bilden)?

Jag tänker bara dra åt dem med hjälp av ett vanligt spärrskaft.

Frågan är om det även krävs Loctite för att låsa dessa två bultar? Eller kan man köra utan?

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: tis 12 mar 2013, 20:05:00
av PierreW
villdemar skrev:Tack för tips.

Är det någon som vet hur nödvändigt det är med att använda momentnyckel när man drar åt bultarna som håller bromskolven (se bilden)?

Jag tänker bara dra åt dem med hjälp av ett vanligt spärrskaft.

Frågan är om det även krävs Loctite för att låsa dessa två bultar? Eller kan man köra utan?
Det är inte så noga, Oket glider bara på skruvarna ändå så det sitter liksom inte fast på de sättet, det finns ingen skalle på dem nämligen ;)

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: ons 27 mar 2013, 14:18:44
av villdemar
Bromsoperationen lyckades! Patienten överlevde (även jag själv...);

Om fler går i bytartankar så har jag lagt upp en video i två delar här:

Del 1.
https://www.youtube.com/watch_popup?v=G ... &vq=hd1080

Del 2:
https://www.youtube.com/watch_popup?v=t ... &vq=hd1080

Kan även hittas här:
http://www.youtube.com/user/mrvilldemar ... sults_main

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: ons 27 mar 2013, 15:29:13
av Dale
:thumbup:

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: sön 07 apr 2013, 12:01:46
av donaldduck
Bytte bromsvätska idag. När jag gjorde det för två år sedan gick luftningsnippeln på höger bakhjul så tungt att det knappt gick att känna ett definierat stoppläge. Drog slutsatsen att det måste vara något fel, den på vänster bakhjul var OK. Idag bytte jag bromsvätska igen. Nu var nippeln på vänster bak lika dan. Går så tungt att jag är rädd att vrida på den, svårt att känna något definierat stoppläge. Både för två år sedan, och idag, beter sig nipplarna på framhjulen helt OK.

Jag har de famösa skivbromsarna bak som fransmännen fick designa in. Efter vad jag ser nu kan jag inte dra någon annan slutsats än att de har lyckats välja material för nippeln – bromsoket så att det blir korrosion! Nipplarna fram och bak, liksom oken, ser ut att vara av samma material men är det tydligen inte.

En del av ni som är med i detta forum har ju gedigna erfarenheter. Vet ni något om detta? Hjälper det att byta nipplarna?

Yarisen hamnar ju högt upp i statistiken om att ha låga underhållskostnader. I mitt fall har jag förutom bromsarna haft flera fel som inte kan ha uppträtt annat än vid fabriken/konstruktionsfel. Sammanlagt har jag aldrig haft en bil med så mycket fel i unga år. Baserat på 150 000 mil och 17 bilar.

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: fre 12 apr 2013, 21:21:03
av xxargs
Det här med rostiga skivor bak var ju standard på SAAB 900 mfl. och standardsvaret på problemen är att dessa inte används och motioneras regelbundet med hårdare bromsningar då och då.

Med andra ord bör man köra upp bilen i typ 120 km timmen och göra en hård inbromsning till 50 km/h ett par gånger kort efter varandra och minst någon gång i veckan och speciellt när det har stått ett tag.

Det här är inget speciellt för Toyota mer än att bilen är gjord för en tuffare och mer bromsande 'sportig' körning än vad föraren bidrar med - och skall man bara mes-bromsa i någon form av eco-driving större delen av bilens livslängd så är trummor ett bättre alternativ - men å andra sidan tål sämre tuffare sportigare körning i kanske bergsterräng med risk för överhettade bakbromsar istället...

---

Att det är gjutjärn i skivorna beror på att gjutjärn fungerar bättre än de flesta alternativen i materialväg samt är billigt för alla parter.

Skivor i mer exotiska material som keramer och kolfiber fungerar inte alls innan de är ordentligt varma och aluminimum är tveksamt då det är dels mjukt och slits fort och inte tål någon nämnvärd värme innan de mjukna och smälter (i rally och annan hård körning så värms det upp till lysröd värme på friktionsytan vid hård bromsning).

Motorcyklar brukar ha mer trögrostande legeringar men med avkallet att dessa är inte lika bra i användning och känsla som dito med gjutjärnsbromsskivor med rödrostad skiva så fort den har varit parkerad i mer än en fuktig natt utomhus...

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: fre 12 apr 2013, 23:48:55
av Glenn
Grejen är väl mer att på en så lätt och motorklen bil som yaris är det fullständigt vansinnigt med skivor bak just frö att dom inte kommer att användas.. på större tyngre bilar med mer motor är det ju en annan sak.

Personligen har jag sällan problemet iofs, jag kör nog för aktivt :D

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Postat: lör 13 apr 2013, 00:22:55
av Johnny Blade
Jag skulle kunna tänka mig att ha trummor runt om.;)