Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av JohanRocker »

Ser bra ut! Ska bli riktigt kul att följa detta projekt!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

JohanRocker skrev:Ser bra ut! Ska bli riktigt kul att följa detta projekt!
Tack så mycket! :D

Har även funderat på vad jag ska göra när jag väl har öppnat motorn och det verkar som jag ska:
Toppapackning i stål
Byta till andra ventilfjädrar (HKS/JUN)
ARP bultar
GT-i:s kamaxlar eller ev. HKS kamaxlar

Övriga förslag på vad som ska bytas/uppgraderas? :lol:

Undrar även hur karaktären ändras när man stoppar i gtins kamaxlar och "hur mycket" bättre dom är :)

Och tack igen för alla kommentarer :):)
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Update

Det var ett jävla jobb att få av turbo/grenrör/katt men nu är det äntligen av ;)
Bild

Bild

Bild

Snurran:D
Bild

Har även fixat till inredningen!
Innan:
Bild

Efter:
Bild
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av Hornlund »

Va tusan, var det vita klätt med tyg?! Något ovanligt, men måste ju vart en fröjd att få bort. Värre om det varit lack!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Hornlund skrev:Va tusan, var det vita klätt med tyg?! Något ovanligt, men måste ju vart en fröjd att få bort. Värre om det varit lack!

Haha det va ett helvete att få bort, fastlimmat fejkläder! Fanns inte en chans att få bort så tog inredningen från andra celican, tur man har denn :lol:
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av Hornlund »

Aha, ja jag tyckte de såg rena & fina ut de "nya" delarna. Borde ha vart ett enormt arbete att få bort allt lim & skit annars! Skönt att du räddar en trevlig kärra på detta vis :thumbup:

Hoppas du får lika bra fason på motormaskinen här näst :)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av Larco »

Gällande gti kamaxlar, så hade jag som jag tidigare nämt st162 kammar, st162 insug samt den större supra ct26an på min st165a. Jämfört med min dåvarande andra st165a jag hade, den också med supra turbo så var den främsta skillnaden att den ville dra hela vägen till varvstoppet medan den andra inte ville dra mycket mer än till 6000 vill jag minnas. Det är jag övertygad om var kammarnas förtjänst.

St182ans kammar är ju ännu lite vassare än st162an dessutom. Men det kan hända att du behöver en turbo med lite bättre avgashus som inte stryper så mycket för att motorn ska dra ända till varvstoppet. CT26C2 (st205) eller CT27 från ATS racing gör nog susen där alternativt något annat, holset, garrett osv...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Larco skrev:Gällande gti kamaxlar, så hade jag som jag tidigare nämt st162 kammar, st162 insug samt den större supra ct26an på min st165a. Jämfört med min dåvarande andra st165a jag hade, den också med supra turbo så var den främsta skillnaden att den ville dra hela vägen till varvstoppet medan den andra inte ville dra mycket mer än till 6000 vill jag minnas. Det är jag övertygad om var kammarnas förtjänst.

St182ans kammar är ju ännu lite vassare än st162an dessutom. Men det kan hända att du behöver en turbo med lite bättre avgashus som inte stryper så mycket för att motorn ska dra ända till varvstoppet. CT26C2 (st205) eller CT27 från ATS racing gör nog susen där alternativt något annat, holset, garrett osv...
Tack! Precis ett sådan svar jag behöver. Tror jag är så full i fan o drar över gti kammarna när bilen ändå är nere och testar och sen ev. sätter i en annan snurra :) sen så är detta kit http://cgi.ebay.co.uk/TOYOTA-MR2-CELICA ... 19c22ad74a mer eller mindre bult on och passar till originalturbon?
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Update

Så har varit lite oaktiv då skolan mm har börjat nu igen men här kommer en liten update!

Skulle ta bort dörrsidan o fixa bort det sista vita skiten så den är looong gone:D
Gick sådär att ta av den på gt4an men tänkte vafan ska inte använda skiten igen då det inte finns en chans att jag kör med det vita, så den sidan gick halvt sönder :lol:
Sen börja jag skurva av den från gtin o där va trångt haha men det slår att stå ute o pilla :clap:
Bild

Allt var frid och fröjd och jag var svin nöjd tills jag la dörrsidorna bredvid varandra och märkte en liiiiten detalj :wtf:
Bild

Där sitter en jävla högtalare i gt4ans!!! såg även att det sitter högtalar ovanför bakre stötdämpare vilket det inte gör i gtin. Beror detta på att den inte har samma lyx som gt4an eller är det för att gtin är tyskimporetrad?

I vilket fall som helst så tog jag bort högtalarna, viktreducering! :D Men är det någon som har en sånhär till salu så PMa! köper gärna!
Bild

och nu till något helt annat.....BONUSBILDER!! (har nämligen fått tag i en bättre kamera)
Bild

Jag vet kantstötta men vafan, då kan man ha ett par ok fälgar man inte behöver vara rädd om right? ;)
Bild

Bild
Bild

Här ser ni högtalarna jag pratade om om nån bryr sig. Vet inte ifall jag ska ha ljud i eller ej, väger en del...vad tycker ni? Kommer ofc dras bättre
Bild

Söt liten snurra :)
Bild

Siste men inte minst, var och köpte nya mattor till bilen!:D vad tycks?
Bild




Haha nått skit jag hitta i verkstan JAPSE all the way inga jävla tyska saker här inte :twisted: :lol:
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Här är förövrigt en länk till mitt album om ni vill se mer bilder!

http://www.pixbox.se/alb1213210
Skriv svar