Sida 14 av 15

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: sön 25 jul 2010, 00:39:58
av Glenn
Om man letar i gamla forumet kan man med lite tur hitta nån tråd om detta, där ett företag anges som gör hjulinställningar för rallyåkare (riktiga sådana då) och som har järnkoll på GT-Four-modellerna, och dessutom kan ställa in din bil för att få speciella egenskaper du vill ha.

Tänkte lämna in min där men det blev aldrig av.

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: sön 25 jul 2010, 00:44:57
av mortil
de ska jag leta efter.. bra att de finns nån som har koll på gt4orna. :) vet ju nåra som inte har de iaf . haha.

vore gott om man kunde få papper på hur man ska ställa allt då det kommer ändras under säsongens gång. (vill ju testa MASSOR)


va ska man köra för däck härnäst ?
i dagsläget kör jag toyo proxies T1R men dessa ska ju va lite mjuka i stommen va ja läst mig till och ibland kan de kännas lite så faktist. fast då går de på gränsen tror ja .

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: sön 25 jul 2010, 10:54:07
av haank
Speciella rallybilar brukar ju ha ganska ombyggd hjulupphängning. De eftersträvar speciella hjulvinklar vid fullt ihoptryckt dämpare, utsträckt dämpare, fullt rattutslag osv caster och camber vill man tex ha lite olika beroende på hur däcken står. Vi som har enklare modeller av hjulupphängning för nöja oss med att kanske ställa lite mer megativ camber runt om och vi kan även ställa toe runt om. Castervinkeln fram är inte justerbar om man inte ha någon moddad hjulupphängning.

Men annars för bankörning så är som jag förstått det ganska typiska inställningar runt -3 till -3.5 grader i camber runt om och 1mm toe out fram och 1mm toe in bak.

Varför man vill ha toe in bak tror jag är för att då vill bakvagnen hela tiden stabilistera sig efter vägen. Den upplevs inte orolig utan stadig.
Sen toe out fram använder man för att motverka att framhjulen med såpass mycket negativ camber annars vill svänga innåt. Uttre däcksida för större diameter än intre däcksidan när hela däcket lägger sig an asfalten, och det medför att hjulet svänger helt enkelt. Då vill man ändå få den att gå rakt genom 1mm toe out som kompensering.

De är ett riktigt avanserat ämne det här med hjulupphängningen. Jag skulle tippa på att någon däckfirma tyvärr inte bara kan trolla fram riktigt bra hjulinställning för banåkning åt dig. Nackdelen med ungefär de inställningar jag angav ovan är att det äter endel däck.

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: sön 25 jul 2010, 13:37:42
av mortil
får se va de blir för inställningar. :)

ska iaf göras innan Actionmeet mantorp.

frågan är om man ska ställa upp krängningshämmaren bak till hårdaste så den blir lite mindre understyrd? (va ja fatta de som)

vilket kommer gå bäst på RS banan ?

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: sön 25 jul 2010, 15:17:06
av Glenn
haank skrev:Speciella rallybilar brukar ju ha ganska ombyggd hjulupphängning. De eftersträvar speciella hjulvinklar vid fullt ihoptryckt dämpare, utsträckt dämpare, fullt rattutslag osv caster och camber vill man tex ha lite olika beroende på hur däcken står. Vi som har enklare modeller av hjulupphängning för nöja oss med att kanske ställa lite mer megativ camber runt om och vi kan även ställa toe runt om. Castervinkeln fram är inte justerbar om man inte ha någon moddad hjulupphängning.
Grupp N kör afaik med original hjulupphängningar ? ..Eventuellt Grupp A pre-WRC också ? eller ? är väl därför man valde att sätta superstrut på ST205 för att få den homologiserad (sen valde man väl ofta att inte använda den ändå av olika skäl..)

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: tis 27 jul 2010, 01:28:30
av mortil
Tror ni om att sätta en dekal i bakrutan "just FOUR fun"

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: tis 27 jul 2010, 02:04:32
av Fnys
mortil skrev:Tror ni om att sätta en dekal i bakrutan "just FOUR fun"
oj, va nära du var min idé (som fortfarande är hemlig)!
haha, självklart ska du det!

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: tis 27 jul 2010, 21:09:02
av Erkan
Det är klart du ska!!!!!!

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: sön 08 aug 2010, 13:22:18
av mortil
http://www.youtube.com/watch?v=GLG7cgcTdz0

0.59.48 blev tiden där.

bästa för dagen va 59 blankt.


frågan är. understyr den mindre om man ställer upp krängningshämmaren bak på hårdaste ?
gärna lite tips på inställningar, är ju jäkligt ny på detta så :)

Re: Mortil: Celica GT4 st205 "Den svarte"

Postat: sön 10 okt 2010, 20:58:29
av mortil
Happ . här har hänt lite.

var nära på att köra på ett rådjur och dum som man va så vejjade man. fick kast på bilfaan och klippte mitträcket med vänstersidan, kastades över och tog även ytterräcket. förjävla surt. så nu blir de försäkringssak av de. fast eftersom jag INTE körde på rådjuret så är det mitt eget fel att bilen ser ut som den gör så de e bara o pynta upp 3000 i självrisk.

har även monterat på 2st Hella 3000 extraljus med 55w xenon. jävlaar vilket lyse de blev :) de e gott nu inför vintern.

sitter även och funderar på om ja ska montera i en 7" tft dvd spelare som ligger o skräpar.

[img]http://project_celica.mortil.com/celicarepa1.jpg[/img]

[img]http://project_celica.mortil.com/celicarepa2.jpg[/img]

Å lamporna

[img]http://project_celica.mortil.com/celicaljus1.jpg[/img]