Sida 12 av 15

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: tis 09 feb 2010, 13:17:19
av mIkAeL
behr skrev:Jonex:
De gradtalen som jämförs, som 244 och 268 grader, tror jag är de antalet grader som kammen påverkar ventilen något alls. Duration vid X millimeter är väl mer intressant att jämföra, men med högst-siffror-vinner mentaliteten funkar det väl inte för kamtillverkarna... Sen kan det skilja mycket på kammens profil med.

Mikael:
Malmö Motorrenovering som gjort toppjobben åt mig övertygade mig om att bronsstyrningar var ett måste med rostfria ventiler. Tydligen skulle styrningarna och ventilerna slitas ner fort vid hårt bruk. De jobbar en del med vassa motorer och jag litar på att dom har rätt.
Undantag var dock om de rostfria ventilerna hade kromade skaft.

Jag fick inte tag i hela bronsstyrningar utan det är en vanlig styrning som är uppborrad och fått bronsinsatser ipressade.

GT4-Force:
Hur menar du med knastret mot ventilstyrningen?
Det sa de lika här i karlstad med motorfirman som vi brukar jobba med. De håller också på mycket med trimmade motorer mm. Men de sa även att de verkar vara rosfria i skaften men det finns så mycket olika legeringar mm så det är svårt nu för tiden att dra alla över en kam.
Vi får väll se när vi båda kört lite vad skillnaden blir :P

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: ons 10 feb 2010, 09:50:20
av Jonex
behr skrev:Jonex:
De gradtalen som jämförs, som 244 och 268 grader, tror jag är de antalet grader som kammen påverkar ventilen något alls. Duration vid X millimeter är väl mer intressant att jämföra, men med högst-siffror-vinner mentaliteten funkar det väl inte för kamtillverkarna... Sen kan det skilja mycket på kammens profil med
Jaha, det är så det är. Duration är intressant ja, tror det står duration på Kelfords webbsida.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: ons 10 feb 2010, 22:45:18
av GT4-Force
ja om det inte är rätt ventilstyrningar så tar det inte lång stund innan skaftet skär i styrningen :lol:

Ja du ska ett mått från knastret till styrningen men det tror jag din topp jobbs firma tänkte för du lämna väll i kammarna med så dom fick reda på lyftet :D kommer låta vass är sugen på att veta hur min kommer låta :mrgreen:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: tor 11 feb 2010, 11:28:24
av behr
Just det, det måttet har jag inte tänkt på... Måste plocka ner det igen och kontrollmäta, annars kommer jag inte kunna sova gott :lol:

Någon som har ett bra tips hur jag kan kontrollera avståndet mellan ventil och kolv?

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: tor 11 feb 2010, 13:25:58
av GT4-Force
Låter som en bra idé :mrgreen:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: tor 11 feb 2010, 21:14:13
av ST185
behr skrev:Just det, det måttet har jag inte tänkt på... Måste plocka ner det igen och kontrollmäta, annars kommer jag inte kunna sova gott :lol:

Någon som har ett bra tips hur jag kan kontrollera avståndet mellan ventil och kolv?
Brukar använda modellera.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: fre 12 feb 2010, 10:46:58
av behr
ST185 skrev:
behr skrev:Just det, det måttet har jag inte tänkt på... Måste plocka ner det igen och kontrollmäta, annars kommer jag inte kunna sova gott :lol:

Någon som har ett bra tips hur jag kan kontrollera avståndet mellan ventil och kolv?
Brukar använda modellera.
Just det... Tack för tipset!

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: mån 22 feb 2010, 08:44:22
av behr
Då var toppen "inshimsad" med nya shimslösa lyftare. Misslyckades med mätningen på en ventil så jag fick få den avslipad lite :oops:

Lyftarna är från 1ZZ-FE (artickelnummerserien syns på bilderna). Jag har en gen3 toppen med gen2 ventiler så jag var lite nervös för tjocklekarna... På avgassudan låg de flesta på mitten av området av tillgängliga tjocklekar. På insugssidan var de flesta på gränsen mot den tunnaste tillgängliga lyftaren...

Bild

Bild

Bild

Jag väntar fortfarande på kamdrev och rem... När det kommer borde det gå snabbt att få ihop motorn igen.

Nästa projekt är besikning. Har flera mindre besikningsvänliga lösningar på bilen... Funderar på att byta motorn helt till något som ser mer original ut inför besikningen.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: mån 22 feb 2010, 12:43:50
av mIkAeL
Usch ja det där med besikning är inte kul...

flera jag vet har kört som dig och mig på gen3 top med gen2 ventiler... och shimlösa lyftare... funkar bra för gen 2 ventilerna är lite längre sen är även oftast eftermarknadsventiler som ferrea lite längre för att man ska kunna slipa in skaften på dem.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: mån 12 apr 2010, 00:15:57
av behr
De sísta delarna till motorn drog ut på tiden så jag satte ihop en besiktningsmotor av diverse skit jag hittade i garaget.
Gen2 3s-ge med st165 turbo. "original" :)
Bild

I fredags var jag och visade bygget på bilprovningen. De var inte särskilt imponerade, så den det blev godkänd.
Bild

Har fått de sista delarna nu, så nu ska jag bara byta motorerna, sätta ihop allt igen, köra in kammarna (???) och mappa om lite...