Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

mats moren skrev: 6ans ena kabel ska väll bakom insuget till en givare som har ett litet filter givaren har samma färg som kabelstycket. den andra är väll till eger ventilen givaren har samma färg som kabelstycket men har två slang utgångar ena går till ett runt konstigt filter med svart lock på och den andra till ena lilla pipen på själhuset. men du kanske kör utan egr så då kan du nog skita i dom och givaren som ska sitta bakom insuget vet ja inte va den går till men kan va nått med dom där spjällen som sitter mellan insuget och toppen. ja har inte den inkopplad iaf.

9ans kablar går inte till nånting. min tanke va om de är ifall man har ac? på mina två st165or så har dom bara hängt där.

10. i dom där hålen ska de sitta två små hyllsor som distans till festet/ staget som ska sitta under spjälhuset. tror man kan åka utan de. om inte de blir för mycket vibrationer från interkolern?

hoppas de va till någon hjälp
Precis sånna här härliga kommentarer från härliga forumfolk (FF ;) ) man blir så glad av. Tack för hjälpen!
Får skaffa något att täppa till hålen där staget till spjällhuset ska sitta då för ja har ingen sån. EGR är bortplockad så det förklarar ena kontakten på 6an och den andra får jag leta efter bakom insuget (är så störit trångt där bara..)
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Glenn skrev:Du har en grymt skön stil när du skriver, och mycket bilder, :thumbup:

Kan tyvärr inte hjälpa dej med så mycket, men jag skulle ju tro att startmotorn inte vill pga jordfel..
Kul att du gillar min något oseriösa stil.. Gissar att inte alla gör det men är roligare för mig att skriva och förhoppningsvis roligare för er att läsa om mina inlägg som inte innehåller så mkt vettigt egentligen. Bara massa funderingar och bilder :thumbup: Överraskad att ens någon läser mina inlägg...
Ja gillar när andra överanvänder bilder i sina trådar så därför försöker jag också göra det. :wave:
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Johnny Blade »

#5 är ju till tempgivar'n, strax under oljetrycksgivaren.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Johnny Blade skrev:#5 är ju till tempgivar'n, strax under oljetrycksgivaren.
Tack! :thumbup:
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Försöker igen nu att dra åt mig lite kunskap innan ja sätter tänderna i celican igen i helgen. Är det någon som har något att kommentera på mina frågor 1, 2, 3, 4, 7, 8 enligt tidigare lååååååånga inlägg? All hjälp är väldans välkommen! :geek:
Användarens profilbild
mats moren
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 22:05:56
Bilmodell: Corolla ts compressor
Årsmodell: 1988
PostOrt: Huddinge
Land (Country): sweden

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av mats moren »

1an låter som att du inte har jord till startmotorn. lätt sätt att ´kolla är att mäta med multimertern imällan plus och växellådan så ska du ju ha 13 vålt. om du har de kolla om du har pluss på den grova pluss kabeln. om du har de så kolla så du får singnal ström. de går ju att bygla imällan men de kan spraka till lite då :lol:

på mina två st165or har de oxå bara hängt några kablar där så tror de inte är till något som är inkoplat. men de ska ju ha kablar som går till mappsensor som siter på torpeväggen långt till höger.

den kabeln framme vid vänster framlyse har ja för mej att den inte går till nånting häller. dom ända kablarna som sitter där är till elektriska vatten pumpen och kylar fläckten men de såg ut som att den var inkoplad.

men prova att jorda växellådan så tror ja att starten hoppar igång :D
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Felsökt en del på bilen nu å kommit fram till följande:
- har >12V på pluskontakten till startmotorn = jordning måste vara ok till startmotorn
- får >12V om jag mäter på tändlåset = tändlås ok!
- får INTE spänning till start signalen = något skiter sig mellan tändlås och startmotor.
- startmotorn går runt om jag kopplar spänning direkt på startmotorns startsignal
- bränslepumpen går INTE och har mätt på spänningen till bränslepumpen som är 0 Volt = får ingen signal till bränslepumpen

Kan det ha något fint samband att både startmotorn och bränslepumpen inte vill fungera? Är det något tjusigt relä som kan va paj eller har ja glömt någon skön kontakt?

Snabba svar vore grymt najs då jag håller på och meckar nu, ska bara äta lite middag och kanske bajsa. Beror på hur mkt jag äter.

/Jonas
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Gt-4 »

1. Tempgivaren i kylaren är endast till kylfläkten. Har du inte givaren monterad så kommer fläkten gå hela tiden.
2. Sätt dit den upphittade jordkabeln.
3.
5. Är lite osäker men kan det vara till oljetryckskontakten den ska gå?? Kanske inte är så.
6. Ena går till vacuumventilen till EGR men den har du inte monterad ovanpå insuget ser ja. Den andra ska gå till laddtryckventilen som sitter på baksidan insuget tror ja.
7. Kan vara så att den är ledig. Kolla annars noga på undersidan båda säkringsdosorna om alla kontakter är monterade.
8. Den blåa tror ja är AC den andra minns ja inte.
Va ett tag sen man skruva i såna där så minnet sviker lite.
Du har monterat dit jordkabeln på baksidan insuget?
Kan kolla imorrn om jag finner elschemat nånstans så kan jag kolla mer noga, just nu lockar det mer å dricka öl. ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

grusmacka skrev:Felsökt en del på bilen nu å kommit fram till följande:
- har >12V på pluskontakten till startmotorn = jordning måste vara ok till startmotorn
- får >12V om jag mäter på tändlåset = tändlås ok!
- får INTE spänning till start signalen = något skiter sig mellan tändlås och startmotor.
- startmotorn går runt om jag kopplar spänning direkt på startmotorns startsignal
- bränslepumpen går INTE och har mätt på spänningen till bränslepumpen som är 0 Volt = får ingen signal till bränslepumpen

Kan det ha något fint samband att både startmotorn och bränslepumpen inte vill fungera? Är det något tjusigt relä som kan va paj eller har ja glömt någon skön kontakt?
Att du har +12V till startmotorn betyder iofs INTE att du har det under belastning, men efterssom du redan gjort testet att koppla plus till styrsignalen och starten funkar då så är det ju inte jordfel.

Kanske uppenbart, men har du kollat säkringarna i motorrummet ? dom där dyra fula specialsäkringarna ? finns det inte en för bränslepump där ? och jag har faktiskt för mej att en del toyotor har en säkring till startmotorstyrsignalen också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Tack för kommentarerna. Säkringarna är hela i motorrummet och vid förarstolen.. Fortsätter fundera och pilla lite
Skriv svar