Sida 2 av 16

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: mån 22 jun 2009, 23:34:50
av SHySwe
Johnny Blade skrev:...
Nu når jag att lägga i 5'an utan att ta av mig säkerhetsbältet(inga rullbälten här inte). :lol:
Haha! Jag hade glömt den känslan, men den kom tillbaka när du nämner det! Tekniken går lite framåt iaf! :)

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: tor 25 jun 2009, 17:32:02
av OrguZ
Nostalgi i mängder. Riktigt fin Crown du innehaver. Gamla Toyotor är ruskigt fina bilar så länge som folk har intresset att bevara dom.
Blir roligt att se slutresultatet. ;)

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: ons 01 jul 2009, 16:22:13
av Johnny Blade
OrguZ skrev:Nostalgi i mängder. Riktigt fin Crown du innehaver. Gamla Toyotor är ruskigt fina bilar så länge som folk har intresset att bevara dom.
Blir roligt att se slutresultatet. ;)
Så värst fin är den egentligen inte(än),men jag tänker iaf bevara den.

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: tis 28 jul 2009, 01:15:02
av Johnny Blade
Nu har jag börjat riva lite i bromsarna,det börjar ju liksom dra ihop sig till besiktning.
Länge har det varit så att bromspedalen blir stum efter en bromsning,sen ligger bromsarna på.
Nu upptäckte jag att om jag släpper på röret vid huvudcylindern så släpper även bromsarna,då kan man ju utesluta den misstänkta bromsservon, som sitter placerad på höger sida och är endast till för frambromsarna.
Nu är en ny huvudcylinder på väg från Rockauto i USA (hoppas jag).

Idag rev jag även ventilkåpan för att justera lite ventilspel.Det var lättare sagt är gjort det när det visade sig att några vippor glappar en hel mm på axeln.
Jaja, jag får väl åka som det är då, alt byta hela vipparmsbryggan. Hmm!
Äh, jag kanske ska försöka bygga klart den andra motorn istället.Jag skulle behöva en transmissionskåpa och ett tråg till den.

Nu har jag dessutom grävt fram ett annat projekt. 8-)
Bild
En Fram King med Tomosmotor (samma moppe som jag hade när jag var 15).
Tomosmotorn skall bytas ut mot en 49cc eller 72cc 4taktare från Kina.

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: mån 03 aug 2009, 00:45:56
av Johnny Blade
Glappande vippor var det ja.
Bild
Jag trodde att jag hade en till brygga att stoppa dit, men icke. :(
Nu ska jag försöka med axlar från en 5M-E, dom är lite längre och hålen sitter inte på rätt ställe, men jag får försöka svetsa igen och borra nytt.
Jag måste även ha tag på nya bussningar till vipporna, 5M-E verkar funka.
Att göra rent dom där axlarna ibland är nog ingen dum ide, det vart tvärstopp i ena.
Det kom ut nå korvar när jag blåste med tryckluft. :roll:
Bild

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: mån 03 aug 2009, 15:44:07
av Johnny Blade
Nu hade jag sån tur att jag hittade på den andra bryggan iaf. :)...så jag använde axlarna från den och bytte ut bussningarna i vipporna mot bättre begagnade från 5M-E(skönt att det bara är 12 ventiler)
Så nu sitter allt på plats igen.
Bild
Nu ska jag grilla hamburgare,sen ska jag justera lite ventilspel.

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: ons 05 aug 2009, 20:51:50
av Johnny Blade
Idag kom den här.
Bild
Är det nån som vet vad dom där plastnipplarna och slangstumparna ska vara till?
Ska man lufta systemet med dom på nåt sätt?

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: sön 09 aug 2009, 17:21:55
av Johnny Blade
Nu har jag gjort en liten tur upp till Älvdalen och spanat in Dales domäner.På hemvägen tankades det i Mora och sedan i Avesta igen. Enligt trippmätaren hade bilen gått 17,8mil och vi fick i 12,8 liter, det är alltså 0.72l/mil. :shock: Enligt Eniro så är sträckan 16 mil, då blir förbrukningen 0,8l/mil, det är ändå helt suveränt för att vara en M-motor.
Dock så kompenserades bensinförbrukningen med oljeförbrukningen. :cry:

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: sön 09 aug 2009, 18:22:54
av Hemiyoda
Dajjan drog 0.69 så om du fått M:en o dra så lite äre ju hur bra som helst.

Re: Crown MS55 1969 2M

Postat: sön 09 aug 2009, 23:03:05
av Dale
Vi glömde fota förutom trädet med knorr.