Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

GT4-Force skrev:Kul med GT4a :D

Ang värmen osv på celican hur har du det med glykol i bilen och hur är thermostaten?

Sen IC en med mittenanslutning neråt är nästa smidiager på celican typ som till nissan GTI-R intercooler kit
Jag skruvade av termostaten inatt (kommer update om det snart :) ) så jag ska byta den o se om det gällper, o jag har 50/50 glykol i.
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Är http://www.motornord.se/system/specials ... 50&FID=313 någonting att ha? Eller var får man annars tag på styrbox då det är det som är Gt4ans motsvarighet till chippning som jag förstått det? :D
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av Jonte »

Köp min ställbara fuelcut defender för 450:- ink. frakt istället och höj laddet till 1.0 bar :)
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av amby »

superphilip skrev:Är http://www.motornord.se/system/specials ... 50&FID=313 någonting att ha? Eller var får man annars tag på styrbox då det är det som är Gt4ans motsvarighet till chippning som jag förstått det? :D
Din motor finns inte med bland dom alternativen som du länkade till..
Men ska du göra något med ecu så är det lika bra att gå all in som man säger och köpa ett eftermarknads sprut.
Motor nord har ju tex http://www.motornord.se/system/webshop. ... &HSID=3054 (links motorstyrning)
Den ska fungera till St205 så den borde gå att modifiera för att fungera med din bil..
Annars finns Apexi power fc
Problemet är att våra bilar är så pass gammal att det kan vara svårt att hitta sprut som är plugg and play.
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

amby skrev:
superphilip skrev:Är http://www.motornord.se/system/specials ... 50&FID=313 någonting att ha? Eller var får man annars tag på styrbox då det är det som är Gt4ans motsvarighet till chippning som jag förstått det? :D
Din motor finns inte med bland dom alternativen som du länkade till..
Men ska du göra något med ecu så är det lika bra att gå all in som man säger och köpa ett eftermarknads sprut.
Motor nord har ju tex http://www.motornord.se/system/webshop. ... &HSID=3054 (links motorstyrning)
Den ska fungera till St205 så den borde gå att modifiera för att fungera med din bil..
Annars finns Apexi power fc
Problemet är att våra bilar är så pass gammal att det kan vara svårt att hitta sprut som är plugg and play.
Jo, det finns det visst. Chiptriming (högst upp på sidan) sen toyota sen bensin turbo o sen celica gt4 88-96 så får man fram :

"Toyota Celica GT4
Engine type : Turbocharged Petrol
Engine size : 1998 cm3
Cylinders : 4

Effektökning : 35hk

Pris: 2950:-"
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Update

Ja då har jag bytt termostaten då jag trott de va denna som spökade men så var ikke fallet. När det var dags för testkörning så belv den riktigt varm på bara 1 km, övertryck ingen, fyllde på vatten, samma sak igen. Jag misstänker att det är lite vatten i kylaren, så min fråga är hur luftar man lättast? Detta är såklart den "lätta" vägen med problemet. Det andra är toppapackningen är kass (mer troligt) eller ev. att topplocket är sprucket. Så hur jobbigt är det att byta toppapackningen? Allting är ju relativt men ja. Och jag har en motor från en st182 hemma, är det likadana topplock? Exakt vad är likadant på motorerna?

Tyvärr blev det inga bilder idag haha
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av Larco »

För att lufta kylsystemet kan man om bilen står plant sätta starta den utan kylarlocket på och fylla på med vatten allt eftersom det försvinner om det bara är luft i systemet.
Man brukar behöva plana toppen vid byte av packningen om den har varit överhettad då den brukar slå sig.

Det är en del som skiljer mellan Gen2 3S-GE och 3S-GTE men du borde kunna montera st182 topplocket på din motor men det kräver att man ändrar lite runt i kring. Till att börja med är topplocket är i stort detsamma men det ser annorlunda ut på insugssidan då insugsportarna är markant mindre då st182 motorn har ACIS istället för T-VIS. Av den anledningen behöver du även hela ACIS insuget och ventilkåpan.

För det andra sitter det toppmatade bränslespridare på st182 som är antingen 250cc eller 295cc per minut. ST185 har en helt annan typ av spridare som är sidmatad och dessa passar inte i st182. Jag tror inte att det går att flytta över hela fuelrailen heller men är inte säker där. Men jag tror att det finns en lösning om du vill gå vägen med st182 topp. Du kan skaffa 4st svarta toppmatade 440cc spridare från ST165 vilka också går att finna på supra mk3 turbo. Dessa lär passa rakt i st182-toppen. Om du har tankar på att bygga/trimma vidare sedan så är du även bättre rustad med st182-toppen då toppmatade spridare är 100ggr vanligare och större toppmatade spridare är mycket enklare och billigare att få tag på.

ST182 kammarna är ju även lite vassare än st185kammarna :)

När det gäller resten av st182-motorn så är det främst att den har högkompressionskolvar, inga oljeanslutningar för turbon samt att oljekylaren är lite ivägen för turbon.

Observera att du inte kan ha kvar originalintercoolern kvar samt att du antagligen måste vrida ned kompressorhuset på turbon och då också modifiera fästet till wastegateklockan för att kunna köra med ACIS-insuget.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Update

Har nu kopplat in ljud och även nästan tatt bort all vit inredning (bild kommer ikväll). Så nu påbörjas det roliga jobbet av topplockspackningsbyte, vilket är något jag aldrig gjort innan så ALLA TIPS MOTTAGES GLATT:D Jag har även fixat en dator ute i garaget så jag kan läsa från http://gt4.mwp.id.au/# vilket för övrig är en väldigt bra handbok som jag rekomenderar. Så önska mig lycka till nu!

Jag har även pillat med bakflyttade batteriet då detta var väldigt dåligt gjort...och detta är min första bil som inte har sönderrostad balja :D fick en glädjetår i ögat när jag tog bort reservhjulet och mattan :)
Bild
Användarens profilbild
superphilip
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
Bilmodell: Celica GT-four ST185
Årsmodell: 91
Land (Country): Sweden
Ort: Trelleborg

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av superphilip »

Update!

Som sakt ljudet inkopplat och snyggt draget haha
Bild

Rullade ut bilen för lite fina bilder :) och för att städa garaget haha
Bild
Bild

Toyotahyllan :)
Bild

Sen gick jag mental och fick för mig att rulla in den andra celican med då det kommer underlätta enormt när jag ska ta av kammarna så slipper man köra den in o ut x) så det tog ganska många timmar att få det i ordning. Här är lite bilder från röjningen :)
Före:
Bild
Bild

Efter:
Bild

Båda bilarna inne:D
Bild

Fick även en svinbra lampa av min far :) som för övrigt hjälper mig med en del tack till honom! Kolla storleken!
Bild

Flexröret var av så ska svetsa på det nya med
Bild

Har nu även påbörjat toppen! Får se hur långt jag kommer imorron :)
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Inlägg av GT4-Force »

Tips på sprut
http://www.jc-performance.se/produkter. ... =69&n3=231

En MR2 Turbo med detta sprutet.
http://www.youtube.com/watch?v=8ScPAn6zS84

Pm om du är intresserad :) jag tänkte teste detta i min st185 men får se.
Skriv svar