Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Ang Ruch Racing. Så brukar jag hänga med dom. har varit på alla race de senaste åren. Har även sett din bil.
Finns en hemsida som heter clutchmasters?? Vilken av deras kopplingar köpte du? Finns olika kitt..
Vilka eftermarknadskopplingar är bra? Finns ju ett stort urval på Ebay.
Någon som har en koppling att sälja? Betalar extra, bara jag slipper hålla på att krångla på Ebay!
Snubblade även på lite andra saker. Passar grenrör och downpipe från ST185 så min ST165?
Står på Ebay att det passar rakt på min modell, men är skeptisk!??
Enda sättet för att annvända st185 grenrör och dp är vell om du annvänder st185 turbon me om jag minns rätt för de är inte samma turbo på st165 som på st185.
ST185 grenrör passar mot toppen men inte mot din originalturbo då det är twin entry fläns på st185 och st205 turbon. Sedan kan man behöva en distans mellan grenrör och toppen för att wastegatearmen på turbon ska gå fritt från oljekylaren med st185 grenrör. Startmotorn sitter på växellådssidan, så den är inget problem. Så för att du ska kunna anänvda st185 grenrör behöver du byta turbo också. ST185/ST205 eller supraMA71turbo med st185ans avgashus på är vad du behöver för att det ska lira, om du inte bygger en adapter och kör en helt annan turbo dvs.
Samma sak med Downpipen. ST165ans DP har 4-bults turbofläns, st185 har 6-bult och st205 har 7-bult. ST185 och st205 är utbytbara om man tar bort den 7e bulten på st205. ST205 DP passar på st185...
Alla Celica/MR2 turbos heter CT26 samt även supra MK3 turbon från 7M-GTE motorn.
Jag har en lista från toyota någonstans (hittar den inte just nu) där de korrekta modellbeteckningarna (endelserna) står.
Det enda jag minns nu dock är att ST205ans turbo heter CT26C2 även om den länge kallats CT20B. Den och suprans turbo är de som klarar att pumpa mest luft.
Om jag vore du skulle jag satsa på att köpa en supraturbo som passar på originalgrenröret istället. Tillverka en 2,5-3" Downpipe och avgassystem. Den turbon klarar att pumpa ca 300-320hk. Man behöver vrida kompressor och avgashus vid montering samt pga det tillverka ett nytt litet wastegatefäste. Har du ingen svets kan du säkert limma med ett bra lim... Inget speciellt svårt egentligen.