Sida 2 av 3

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: ons 14 okt 2009, 21:17:46
av Dale
Någon som varit framme tidigare å lekt hobbyelektriker? ;-)

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: ons 14 okt 2009, 23:49:00
av Azzo
Jo någon hade definitivt gjort det... Tur att jag har elektrikerutbildning, annars hade jag fattat noll av elschemat jag fick.

Imorn blir det felsökning på parkeringsljuset, trasig lampa = nope.


Just det! Fram till på bilen, mellan lyktorna och framför kylaren precis sitter 2 gråa relän.
Med typ siffrorna 30 85 86 87 87 på varje... Är det till extraljus osv?

Det går typ en kabel därifrån till parkeringsljus, ett till strålkastarna och en in i bilen till de dära tjutet om att man har lyset igång >.<

tänkte om de kan vara det som strular, för vissa kablar sitter inte på som de ska och har inte vågat trycka dit dom...

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: tor 15 okt 2009, 08:24:38
av Dale
Siffrorna låter ju som vanliga märkeringar för vanliga extraljus relän. Kan isf ha används till vad som helst. Finns inget annat märke på reläna? Borde ju stå Denso, Kyoto (tror de var de som stog på strålkastaren på min Celica) eller nått om de e original.

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: tor 15 okt 2009, 10:15:41
av Azzo
Wherle 20207100


http://www.autopartswarehouse.com/image ... 222WEH.JPG


something like that


Såg nu att relä't är till för extraljus samt varning för att lyktor/parkeringsljus är tända, är ju ett eländes pip i bilen :P

Dock la det ljudet av nu när jag höll på, haha :D

Men dessvärre såg jag att kablarna till parkeringsljuset som lagt av ligger mellan skärmen och karossen och går upp mot kupén vilket är lite jobbigt för skärmen sitter ju fast bakom kofångaren :)

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: tor 15 okt 2009, 13:02:37
av Azzo
nu är det helt ok.

Var typ 3 säkringar som hade gått... 7.5A Radio, 10A Tail LH och 10A Tail RH.

När ja bytte dem så fungerade allting felfritt igen. Så nu är det dags för kabeldragning!

Spolarmunstycken med blått sken samt neon vid pedalerna (Y)

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: tor 15 okt 2009, 14:38:54
av Dale
:)

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: fre 30 okt 2009, 22:34:49
av Neblade
Azzo skrev:Inte en aning, har bara ägt bilen i cirkus en månad.

Och nu helt plötsligt har tutan lagt av... I have no fucking idea...

Relä't till tutan tickar när jag trycker men inget mer, samt hornen fungerar om jag direktkopplar positiv laddning från batteriet...

Verkar vara seriösa elfel på bilen xD



Edit: BRA! Tummen upp på förra ägaren eller något...

En H4 lampa fungerar ju så att den övre kontakten är Halvljusets pluspol, den högra är Helljusets pluspol och den vänstra är jord...

På min är den fucked up. Jag har halvljusets pluspol på helljusets pluspol, samt när jag slår på helljuset får jag 12V på rätt pol och 5V på halvljusets pluspol...

tell me if I'm wrong...
På vissa bilar har lampan konstant +, och sen går de övriga 2 till jord via brytaren(helljus/halvljus)
Är det inte så på Celican, eller minns jag fel?

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: lör 31 okt 2009, 12:17:14
av Azzo
Må vara så, har för mig att Uno-X här i rimforsa sa något liknande också.

Nu har jag dock nytt problem... Bilen vägrar ta emot laddning från generatorn.

Har bytt kolet, och letar nu efter Laddningsregulatorn var fan den sitter...

Någon som har en aning? eller vad det annars kan vara om inte den är trasig?

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: mån 02 nov 2009, 08:34:21
av Dale
Allt sitter inbyggt i generatorn. Dock är det lätt att ta loss den. Kolen satt väll i en hållare som satt med 2 skruv? Isf sitter hållaren fast i regulatorn så de ska vara 3 skruv till så är den loss med.

Re: Dämpat halv-/helljus Toyota Celica Liftback

Postat: mån 02 nov 2009, 23:07:56
av Azzo
Hmm, beställde en begagnad generator från Valla Bildemontering, 300 + frakt.

Men såg nu efteråt när den redan är påväg att numrena stämde inte riktigt :(

Min heter Denso 27060-63082 och ligger på 12V 70A, och skrotens hette Denso 27060-42030 och ligger på 12V 80A...

Och mitt batteri är bara ett 70A, gör det någon skillnad med de sista 10A, de kommer inte förstöra något på batteriet eller så? :shock:

Blev nervös nu :o