Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

Cryo skrev:
Dale skrev:Har bara bytt det från turbo och bakåt. Öppet luftfilter och en boostcontroller. Tycker kärran går skapligt för det lilla jag gjort. Ni som åkt med vet ju. ;-)
Boostcontroller, dvs laddtryck. Det här med att höja laddtryck på ST205, är det verkligen så smart?

Folk säger olika hela tiden, att toppen går om man gör det, att man behöver racing topp för att höja laddet....

Att man måste byta inifrån o ut och inte bara höja :P hehe

Så ni som testat utan modifikationer, vad säger ni? =)
Tja, bilen hade gått strax över 9 tusen mil när jag skaffade den och den har gått 7 tusen mil med prylarna nu å jag har då inte märkt nått konstigt. Iofs så en ventil i turbon som lossnat och låg i avgasröret och skramla förra sommaren (gick att svetsa tillbaks med turbon på plats) och en pinnbult till grenröret som hade krypit ur förra vintern. Det var bara att gänga om hålet å dra i en ny. En tändkabel som hade gått av 3 cm från tändstiftet i våras. Vet ej om det har med trimmningen att göra men något annat åt motorn har jag inte göra. Laddet ligger på 1,18 å vid 1,2 slår fuelcuten in så det blir lite ryckigt att köra med högre ladd. Bytt olja och filter var 500 mil. Mobil1 syntet i början men nu kör jag på Castrol Edge syntet.

Vilka folk säger att man ska ha Racing topp? Vad e de för nått? Finns de sånt?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Dale skrev:
Cryo skrev:
Dale skrev:Har bara bytt det från turbo och bakåt. Öppet luftfilter och en boostcontroller. Tycker kärran går skapligt för det lilla jag gjort. Ni som åkt med vet ju. ;-)
Boostcontroller, dvs laddtryck. Det här med att höja laddtryck på ST205, är det verkligen så smart?

Folk säger olika hela tiden, att toppen går om man gör det, att man behöver racing topp för att höja laddet....

Att man måste byta inifrån o ut och inte bara höja :P hehe

Så ni som testat utan modifikationer, vad säger ni? =)
Tja, bilen hade gått strax över 9 tusen mil när jag skaffade den och den har gått 7 tusen mil med prylarna nu å jag har då inte märkt nått konstigt. Iofs så en ventil i turbon som lossnat och låg i avgasröret och skramla förra sommaren (gick att svetsa tillbaks med turbon på plats) och en pinnbult till grenröret som hade krypit ur förra vintern. Det var bara att gänga om hålet å dra i en ny. En tändkabel som hade gått av 3 cm från tändstiftet i våras. Vet ej om det har med trimmningen att göra men något annat åt motorn har jag inte göra. Laddet ligger på 1,18 å vid 1,2 slår fuelcuten in så det blir lite ryckigt att köra med högre ladd. Bytt olja och filter var 500 mil. Mobil1 syntet i början men nu kör jag på Castrol Edge syntet.

Vilka folk säger att man ska ha Racing topp? Vad e de för nått? Finns de sånt?

Hört något om att det finns laddstop på dom vid 0,9, stämmer eller fel?

Vad är ett högt ladd på en original ST205, och vad ligger det original? 0,6?

Nja har en polare som varit mekaniker i många många år, som säger att toppen går om höjer laddet för mycket utan race topp o starkare grejer... men vet allvarligt inte talat hur mycket han kan om just ST205 =]

Vad har du för boostcontroller, var köper man en bra? Kör du alltid på 1,18 ladd? är inte det aningen högt? =)

tackar för alla svaren som vanligt =)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Larco »

Dale skrev: Tja, bilen hade gått strax över 9 tusen mil när jag skaffade den och den har gått 7 tusen mil med prylarna nu å jag har då inte märkt nått konstigt. Iofs så en ventil i turbon som lossnat och låg i avgasröret och skramla förra sommaren (gick att svetsa tillbaks med turbon på plats) och en pinnbult till grenröret som hade krypit ur förra vintern. Det var bara att gänga om hålet å dra i en ny. En tändkabel som hade gått av 3 cm från tändstiftet i våras. Vet ej om det har med trimmningen att göra men något annat åt motorn har jag inte göra. Laddet ligger på 1,18 å vid 1,2 slår fuelcuten in så det blir lite ryckigt att köra med högre ladd. Bytt olja och filter var 500 mil. Mobil1 syntet i början men nu kör jag på Castrol Edge syntet.

Vilka folk säger att man ska ha Racing topp? Vad e de för nått? Finns de sånt?
Nitarna på wastegateluckan har nog med största sannolikhet att göra med de ökade temperaturerna vid trimning att göra skulle jag tro.

Ang. racingtopp tror jag att han syftar på topplockspackningen på de 2 tidigare generationerna av GT4 som har en klenare topplockspackning som inte tycker om laddtryck över 1bar i längden.
Cryo, ST205 har en ordentligt 3-lagers stålpackning som håller bra. Man brukar sätta dit den packningen på de äldre GT4orna när man trimmar dem.

Så länge du inte får hybris och ökar laddtrycket en massa kommer bilen gå bra 3" avgas och ökat laddtryck (<1,2bar). Dales är rärr bra puff i som sagt. Jag tror nog inte att det är någon större idé att byta luftboxen mot öppet filter om man inte bygger ett spikrakt insug med ordentlig avskärmning från motorrummet. Sval insugsluft är VIKTIGT för att bilen ska gå bra och hålla! Innan man funderar på att byta ut den bör man mäta undertrycket precis innan turbons insug vilket vad jag vet ingen har gjort. Finns det inget undertryck finns det heller ingen anledning till att bygga om = lägg pengarna på bättre saker ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Larco »

Cryo skrev: Hört något om att det finns laddstop på dom vid 0,9, stämmer eller fel?

Vad är ett högt ladd på en original ST205, och vad ligger det original? 0,6?

Nja har en polare som varit mekaniker i många många år, som säger att toppen går om höjer laddet för mycket utan race topp o starkare grejer... men vet allvarligt inte talat hur mycket han kan om just ST205 =]

Vad har du för boostcontroller, var köper man en bra? Kör du alltid på 1,18 ladd? är inte det aningen högt? =)

tackar för alla svaren som vanligt =)
Kolvarna är det enda jag skulle vara litet orolig för i övrigt är motorn krallig på st205an.
Originalladd på st205an ligger på ca 0,8bar och allt upp till 1,2 är ok som jag har förstått det.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Larco skrev: Ang. racingtopp tror jag att han syftar på topplockspackningen på de 2 tidigare generationerna av GT4 som har en klenare topplockspackning som inte tycker om laddtryck över 1bar i längden.
Cryo, ST205 har en ordentligt 3-lagers stålpackning som håller bra. Man brukar sätta dit den packningen på de äldre GT4orna när man trimmar dem.

Så länge du inte får hybris och ökar laddtrycket en massa kommer bilen gå bra 3" avgas och ökat laddtryck (<1,2bar). Dales är rärr bra puff i som sagt. Jag tror nog inte att det är någon större idé att byta luftboxen mot öppet filter om man inte bygger ett spikrakt insug med ordentlig avskärmning från motorrummet. Sval insugsluft är VIKTIGT för att bilen ska gå bra och hålla! Innan man funderar på att byta ut den bör man mäta undertrycket precis innan turbons insug vilket vad jag vet ingen har gjort. Finns det inget undertryck finns det heller ingen anledning till att bygga om = lägg pengarna på bättre saker ;)
Ja kan vara så att han tänker på generationen innan faktiskt när du säger det.

Låter toppen att den har en bättre packning, då behöver man alltså inte vara lika orolig =)

Så du menar att ett öppet filter ger sämre luft för motorn, iom att den är sämre skärmad? Bilen känns ju piggare med det öppna filtret, men kan ju vara det mysiga insugsljudet som lurar än ;) Jag sparade underdelen av luftboxen för att få en avskärmning o den friska luften in ifrån original luftintaget. Bör man alltså försöka skärma ytterligare då?

tack för tipsen =)

Bild
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

Bild
Ett lite annorlunda öppet luftfilter med en öppning mot hålet i skärmen dör det kommer in kalluft. Iofs kunde man dra på en tät strumpa/rörstump/nått mellan filtret och hålet men jag tycker de funkar bra som de är. Iofs så finns det ju insatsfilter som flödar bättre än original med.

Bild
Boostcontroller har jag en HKS EVO 6
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Dale skrev: Ett lite annorlunda öppet luftfilter med en öppning mot hålet i skärmen dör det kommer in kalluft. Iofs kunde man dra på en tät strumpa/rörstump/nått mellan filtret och hålet men jag tycker de funkar bra som de är. Iofs så finns det ju insatsfilter som flödar bättre än original med.

Boostcontroller har jag en HKS EVO 6

Namnet på detta filter är? köpt var? Värt o kolla priser osv iaf :) Verkade smart kontruktion på det hela.

Boostcontrollern försökte jag googla, men hittar bara information. Ingen som säljer den :P
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Larco »

Vad jag menar är 2 saker. Om inte originalet stryper något så att det blir undertryck innan turbon finns det ingen anledning att bygga om det. Originalet suger bara kalluft = helt avskärmat från motorrummet. Det är lätt att lura sig själv att bilen går bättre bara för att det låter mer och man "vet" att ett öppet luftfilter ger minst 10hk i alla lägen (OBS ironi) :roll:

Cryo: Ja, du bör avskärma så mycket som bara går.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av amby »

Har länge kört med pysventil som boostcontroller...Men kör nu med greddy profec b. Dom är ganska dyra..Men det känns som
det är värt det när den väl sitter där...

2500kr köpte jag en på ebay för...
Bild

HKS är lite finare och dyrare
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

Cryo skrev:
Dale skrev: Ett lite annorlunda öppet luftfilter med en öppning mot hålet i skärmen dör det kommer in kalluft. Iofs kunde man dra på en tät strumpa/rörstump/nått mellan filtret och hålet men jag tycker de funkar bra som de är. Iofs så finns det ju insatsfilter som flödar bättre än original med.

Boostcontroller har jag en HKS EVO 6

Namnet på detta filter är? köpt var? Värt o kolla priser osv iaf :) Verkade smart kontruktion på det hela.

Boostcontrollern försökte jag googla, men hittar bara information. Ingen som säljer den :P
Luftfiltret är ett Blitz Sonic Power Air å allt e köpt av Supramannen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar