Sida 2 av 3

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: tor 22 dec 2022, 01:57:07
av Glenn
Fattigt att inte originalmontera ett riktigt kol+HEPA kan jag tycka, dåligt toyota.

Jag brukar också använda kompositpackningen, nackdelen med dom är att dom eg ska bytas varje gång, en kopparpackning kan man hetta upp och få den i nyskick igen.

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: lör 14 jan 2023, 15:51:26
av KurtB
Ska börja med att tacka för alla svar i tråden.
Gick fint byta Olja, oljefilter, luftfilter och tändstift.

Noterade att glykolnivån var låg.
Var röd glykol.
Enligt instruktionsbok är det etylenglykol.

Tänkte köra på Biltemas longlife röda etylenglykol.
Några konstigheter kring det?

Sen tänkte jag kontrollera styrservo-, bromsservo- och vad det verkar enligt instruktionsboken som kopplingsvätska.

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: mån 16 jan 2023, 10:47:11
av Micke2
"Kopplngsvätska" är vanlig bromsvätska.
Samma som i bromsvätskebehållaren.
Ibland är det TOM samma behållare för koppling och broms. Bara en kammare innuti som skiljer så inte läckande koppling dränerar för bromsen.
Ibland är det en egen behållare för kopplingen.
Broms/kopplingsvätskan bör bytas med vissa intervaller, och byte är nödvändigt FRÄMST om den är missfärgad.
Men den kan innehålla vatten också. Det finns utrustning att kolla fukthalten med.

Byta styrservoolja är seriöst. Finns kansle ingen direkt intervall. Inte högst prioriterad. Men nivån ska vara rätt.
Det är viktigt med RÄTT oljetyp för ditt system. Det finns jättemånga olika typer.

Färgerna säger inget om vilken typ av glykol det är, men sannolikheten är stor att det är just etylen.
Biltemas duger bra.

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: tis 17 jan 2023, 13:44:24
av KurtB
Tackar och bockar för det utförliga svaret Micke2!

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: fre 20 jan 2023, 00:07:09
av Glenn
Brukar som sagt inte vara nåt intervall på styrservoolja, men om man ändå byter den brukar den gamla se förjävlig ut, ibland även metallglänsande, så det är nog egentligen inte så dumt att byta den, toyotor brukar ju dessutom ha vanlig billig ATF i styrservot. (till skillnad från mina saabar som har nån dyr specialolja)

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: fre 27 jan 2023, 14:49:57
av KurtB
Tackar för svar Glenn!

Läste i instruktionsboken och tolkade det som man fyller på glykol i nivåkärlet. Fyllde därför upp till maxnivåsträck.

Efter detta var gjort fick jag höra av modern att det läkt ut glykol på parkeringsplatsen och att nivåkärlet var något mindre än halvfullt :shock:
Detta upptäcktes vid första turen efter påfyllning. Bilen hade då stått i motorvärmare och hon upptäckte det när hon backade ur parkeringen.
Har fyllt på igen men inga direkta tecken på läckage från kärlet i samband med påfyllning.

Var fyller man på Glykolen i corolla om inte i nivåkärlet?

Vad kan orsaka läckaget?

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: sön 29 jan 2023, 15:08:59
av Glenn
Brukar vara i nivåkärlet, var bilen varm eller kall vid påfyllningen ?

Varför fyllde du ? för att det var för lite i ? eller hade du tömt systemet ?

Har systemet varit tomt ska det ju luftas (kan ske automnatiskt, beror på bil, men man ska iaf se till att det blir luftat)


Toyotor brukar ju ha ett lite annorlunda system än europeiska bilar också, där kärlet inte är trycksatt, och då är det viktigt att
slangen som går ner i locket dels finns på plats och dels inte är stopp i.. (gissa hur jag vet det.. ojoj vad jag kämpade med kylvätskeproblem på min St202 innan jag kom på det..)

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: mån 30 jan 2023, 14:07:56
av KurtB
Glenn:
Fyllde då det endast var lite glykol kvar i botten.
Fyllt i kall motor.
Hörde av modern att det tömts i kärlet nu igen.

Bra tips!
Ska kolla röret i behållaren så det inte är igensatt.
:thumbup:
Nått annat att kolla!?

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: tis 31 jan 2023, 17:20:44
av Glenn
Kan du se var den tyckt ut kylvätsskan nånstans ?

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Postat: tor 02 feb 2023, 21:17:07
av KurtB
Glenn:
Vad jag förstod av modern ser man inte något spill på nivåkärlet utan det har på nått sätt runnit rakt ned så det är en pöl under bilen.

Har nivåkärlet förbindning med atmosfären eller är det någon form av ventil som endast löser vid höga tryck? (jämför öppet med slutet expansionskärl).
Samt är det bara 1st väg in/ut i nivåkärlet för vätskan(?) dvs via slangen från kylaren som går in i korken.
Det är inte någon slanganslutning i botten av kärlet? (har inte sett någon sådan)

Pratade med en bekant som skruvat mycket och han misstänkte att säkerhetsventilen i locket är trasig vilket resulterade i att vätska trycks ut när trycket ökar.
Om det nu ska fungera så(?)