Sida 2 av 2

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Postat: tis 28 jul 2020, 21:37:57
av riclin
cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 22:05:55
riclin skrev: sön 26 jul 2020, 21:29:52
cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 14:37:13 155 millimeter på min elbil med batteripaketet hängandes under bilen.. :shock: Folk är inte så förtjusta i att den är så låg som den är...
Batteripaketet hängande under bilen??? Det där får du utveckla :D
Batteripaketet är lika stort som bottenplattan, alltså från motorrummet till bakaxeln, lika brett som bilen, ungefär 6-7 cm tjockt, väger 450 kilo och är fastbultat på undersidan av golvet. Man sitter iofs rätt högt, men ändå, att en Corolla skulle vara 2 cm lägre utan batteripaket. Är det en DTM-bil?
Ah då är jag med, trodde det var något som "verkligen hängde" under bilen. Och att du ändå, hade 155mm markfrigång :D

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Postat: mån 10 aug 2020, 21:34:42
av Neblade
cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 22:05:55
riclin skrev: sön 26 jul 2020, 21:29:52
cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 14:37:13 155 millimeter på min elbil med batteripaketet hängandes under bilen.. :shock: Folk är inte så förtjusta i att den är så låg som den är...
Batteripaketet hängande under bilen??? Det där får du utveckla :D
Batteripaketet är lika stort som bottenplattan, alltså från motorrummet till bakaxeln, lika brett som bilen, ungefär 6-7 cm tjockt, väger 450 kilo och är fastbultat på undersidan av golvet. Man sitter iofs rätt högt, men ändå, att en Corolla skulle vara 2 cm lägre utan batteripaket. Är det en DTM-bil?
Årets off-topic kanske, men vad händer när man sätter den där berömda stenen i underredet när man har ett batteri där? :) På en vanlig ICE-motor så brukar man ju klara sig såvida man inte lyckats träffa med oljetråget, men...
Bättre eller sämre med elbilen? :lol:

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Postat: mån 10 aug 2020, 22:13:35
av cheetah1
Neblade skrev: mån 10 aug 2020, 21:34:42
cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 22:05:55
riclin skrev: sön 26 jul 2020, 21:29:52

Batteripaketet hängande under bilen??? Det där får du utveckla :D
Batteripaketet är lika stort som bottenplattan, alltså från motorrummet till bakaxeln, lika brett som bilen, ungefär 6-7 cm tjockt, väger 450 kilo och är fastbultat på undersidan av golvet. Man sitter iofs rätt högt, men ändå, att en Corolla skulle vara 2 cm lägre utan batteripaket. Är det en DTM-bil?
Årets off-topic kanske, men vad händer när man sätter den där berömda stenen i underredet när man har ett batteri där? :) På en vanlig ICE-motor så brukar man ju klara sig såvida man inte lyckats träffa med oljetråget, men...
Bättre eller sämre med elbilen? :lol:
Batterilådan är av riktigt grovt stål, med en massa invändiga förstärkningar, solitt ihopbultat och hermetiskt tillslutet.
Det var nyligen en brand i ett flerbilsgarage i Norge, där det bland annat stod ett antal elbilar. Det enda som klarade sig hyfsat oskatt i branden var elbilarnas batteripaket, resten av garaget med innehåll hade förvandlats till förvridet skrot och sot. Nu är iofs en brand inte samma sak som att hänga bilen på en vass sten, men jag tänker att det ändå är en indikation på till vilka standarder batteripaketen byggs.

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Postat: tor 20 maj 2021, 13:32:32
av goyota
Det blev en TREK till slut. Tycker den funkar bättre på skogsbilvägar än min gamla Civic som på papperet har exakt lika markfrigång som TREK.
I övrigt mkt nöjd med bilen. Kan kanske bli lite tystare med andra däck än de som levereras original.