Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av ST185 »

Har man bara koll på avgastempen så är det inga problem är ju värmen som tar död på grejorna. Det går ju att ställa in så den är olika agresiv, på wrc bilarna har dom olika instälningar för snabba å långsama sträckor, å kör man då med en agresiv på en långsam sträck så bränner de motorn ganska snabbt.

Vi åker krx400 men just nu åker jag en CT26 som är prepad av turbotechnic smt DNT då det inte går att få fram delar till krx:en. Kommer att bli ett annat agregat för mig framöver så kanske man kan få ut lite mer vridmoment.
Kör utan vatten kylning, bara att låta den gå några min efter hård körning.
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av Zebbo »

Ingen minns en fegis!!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av Jonex »

haank skrev:Angående respons på dessa motorer, hur många timmar/mil kan ni köra med det aktiverat utan att se några defekter på topplock ventiler grenrör eller turbo?

Jonex, als är det ultimata att ha hela tiden i all körning med turbo. Nackdelen är att det litar på grejerna en hel del som jag fattat det.
Låter trevligt , värme blir väl som sagt ett problem men det är väl också beroende på hur mycket turbon laddar ?
Jaja, det får bli nästa motor , inte värt att börja labba med det med 10.5 i komp. misstänker jag .

OnT : Trevliga filmer, du kör riktigt bra, tabbar gör alla.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av Zebbo »

Lite bilder från IS SM !

Tomas Rådströms Hyndai!
In car ----------->http://www.vk.se/Article.jsp?article=263287

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


En stackare det gick midre bra för....

Bild
Bild
Ingen minns en fegis!!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av cheetah1 »

Fy fan va fräckt.. Nästan så man blir lite sugen ju... ^^
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av Gt-4 »

Synd att de krångla med Turbon för Thomas.

Ang era bilar, kör ni med tändninglås eller kör ni tändningen över huvudströmbrytarn?
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av ST185 »

Det var bara en turboslang som sprack som tur va, å han fick ju visa var skåpet skulle stå i första racet. Han startade i 3:e led men ledde innan första kurvan :twisted: å när första varvet var avklarat hade han en lucka på 200m :D

Vi åker tändningen över huvud strömbrytaren. Kan ju inte ha tänd- å rattlås på en tävlings bil ;)
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av Gt-4 »

Ja både han och bilen är ju grymma! :)

Jag håller på å bygger nytt elsystem till 165an, vilket jävla rot allting är! Blir med bara en relä å säkringsdosa istället för utspritt som det är nu. Men tänkte köra med vippbrytare till tändningen men såg dom vi köpt bara klarade 10Ampere så då blir det väl minst 10st bara för å få på tändningen. :O) Så de får lov å bli nån annan lösning. Funkar de smidigt å ha det så över huvudströmbrytarn?
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av ST185 »

Jag tycker det fungerar helt ok. Du kan ju låta vipbrytaren bara jorda ett relä som som drar på tändningen.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)

Inlägg av Jonex »

Gt-4 skrev:Ja både han och bilen är ju grymma! :)

Jag håller på å bygger nytt elsystem till 165an, vilket jävla rot allting är! Blir med bara en relä å säkringsdosa istället för utspritt som det är nu.
Jasså du , då tycker jag allt att du måste lägga upp lite bilder.
Billiga vippbrytare tål inte många amp.. dessvärre är det oftast lika med dom som stylingfirmorna säljer för 150kr/st !
Men koppla dom mot relän funkar ju kanon.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar