Sida 2 av 6

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: sön 15 mar 2009, 12:38:29
av Jonex
För att få bort rören så mycket som möjligt från motorns värme så kommer iaf jag att vrida turbon nedåt och mata IC´n från generatorsidan och sen från IC direkt upp över vxllådan till GTi-insuget.
Problemet : Gamla Dp´n stjäl plats, eller rättare sagt katten som sitter där.
Tips från Larco För övrigt så om du tar GTi-insuget så bör du använda GT4-spjällhus för att få med elektriska tomgångsmotorn.
Då behövs det också filas ett spår för luften från tomgångsmotorn i spjällhuset, man ser skillnaden om man jämför GT4 och GTi.. står en del om det i min projekttråd också.

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: sön 15 mar 2009, 15:59:46
av Tommen
OK. Tack för tipsen och infon. :P
Skall kolla i din tråd ang. det.

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: sön 15 mar 2009, 19:42:40
av Jonex
Tommen skrev:OK. Tack för tipsen och infon. :P
Skall kolla i din tråd ang. det.
OBS, ,min gamla projekttråd. Annars lär du inte hitta mycket info.

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: mån 16 mar 2009, 10:59:00
av Tommen
OK. jag skall kolla där. :P

Tänkte montera isär min Supra-turbo för lite byte av packningar.
Axeln igenom sitter dock med väldigt konstiga muttrar.
Någon som monterat isär en sådan som kan ge lite tips på demontering.
Finns det någon sprängskiss att ladda ner någonstans eller någon som har en. kan ju underlätta att se vad som döljer sig.

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: mån 16 mar 2009, 13:04:36
av Tommen
Hittade prängskiss och lite info på:
http://www.alltrac.net/tuning/turborebuild.html

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: mån 16 mar 2009, 22:01:01
av behr
Med GTI-insug kanske man behöver en GTI fuel rail med? Kallstartsspridaren sitter på olika ställen på GTI och GT4. Har för mig att kallstartsspridaren är lite kortare på GT4 insuget med. Elektriskt är det samma. Men bränsleledningen till den kan kanske bli för kort.

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: tis 17 mar 2009, 07:57:52
av Tommen
Ok.
Jag har fått tipsen om att om jag väljer GTi-insuget så byt spjällhus för kallstartsfunktionen finns tydligen inte på GTi:n. Slipa spår och lite grejer.
Fuelrails har jag i båda varianterna. Bara och kolla vilken som passar och om bränsleslangen räcker, annars får jag fixa en längre.

Val av insug har väl ingen prestandafråga, utan båda levererar väl samma effekt in till snurran. Bara en fråga om lämplighet för rördragning från IC:n.
har jag uppfattat det rätt? :P

Nu har jag ju inget extra GT4-insug. Bara två GTi-insug.
Ingen som vill byta till sig ett GTi-insug mot ett GT4-insug? :P :P :P

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: tis 17 mar 2009, 08:45:36
av Jonex
behr skrev:Med GTI-insug kanske man behöver en GTI fuel rail med? Kallstartsspridaren sitter på olika ställen på GTI och GT4. Har för mig att kallstartsspridaren är lite kortare på GT4 insuget med. Elektriskt är det samma. Men bränsleledningen till den kan kanske bli för kort.
Det stämmer, fick det problemet såg jag. Men det är väl bara att köpa en bit bränsleslang och fixa dit.

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: ons 18 mar 2009, 22:14:10
av Larco
behr skrev: Kallstartsspridaren sitter på olika ställen på GTI och GT4. Har för mig att kallstartsspridaren är lite kortare på GT4 insuget med. Elektriskt är det samma.
Den är vinklad annorlunda också. ;)

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Postat: tor 19 mar 2009, 07:36:56
av Tommen
OK. Men ändå kanske det är bäst att använda allt som hör till GTi-toppen men bara skruva ett GT4-spjällhus på insuget.
Är det helt OK att skarva och förlänga kablar på kabelhärvan utan att det blir motståndsproblem som ECU:n störs av?

Jonex.
Var det i GTispjällhuset jag hade behövt fila ett luftspår? Jag uppfattade det så, men om jag väljer GT4-spjällhuset kommer jag ifrån den problematiken.
Passar GT4-spjällhuset bolt on på GTi-insuget?

Det blir inga problem att gasvajern kärvar när man får vinkla om den rätt kraftigt?