Sida 2 av 2

Re: Trög styrning på Corolla -02

Postat: sön 25 maj 2014, 12:07:01
av Muda
Arbetskostnaden i sig är faktiskt inte så svindlade hög (borträknat felsökning). Rätt säker på att det rör sig om cirka 2.16-2.20 timmar. Däremot kan delarna vara dyra som manbro nämnde.

En ny ECU rör sig om ungefär 1500, beg. cirka 2-3 tusen.

Kompletta axeln med servomotorn däremot kostar en hel del, ny som begagnad.

Re: Trög styrning på Corolla -02

Postat: mån 26 maj 2014, 08:41:04
av manbro
Det var kompletta styraxeln som fick bytas på min bil därav det höga priset.

Jag undrar om detta inte är ett "känt" problem hos Toyota.

Re: Trög styrning på Corolla -02

Postat: tis 27 maj 2014, 18:47:46
av Krolle
Hej. Ja det låter inget vidare.
Idag fick jag en styrbox från skroten, den var till en -04.
När jag monterat den så lyser P/S lampan och servon funkar inte alls.
Troligen fel på boxen eller att den inte passar min bil eller måste den
programeras när man bytt box?
MVH Krolle

Re: Trög styrning på Corolla -02

Postat: fre 30 maj 2014, 22:38:37
av Muda
Antingen är det fel i boxen du fått eller så är det fel box, finns flera olika...

Tror dock mer på kärvande mellanaxlar eller komplett styrservo/övre rattaxel.

Hur är styrningen i övrigt nu? Hackar den vid rattutslag?

Och nej! Man ska inte behöva programmera in boxen, däremot kan man behöva kalibrera den!

Re: Trög styrning på Corolla -02

Postat: lör 31 maj 2014, 11:46:36
av Krolle
Hej.
Nej, det hackar inte när det är svalare i kupèn om jag inte kör en längre bit.
Toyota kallade in bilen för ca två månader sen för att byta mellanaxel på
garanti jobb.
Jag påtalade hur det var med styrningen men dom sa att dom inte kunde hitta nått fel.
Det var ju svalare ute då, så den kändes rätt normal.
Jag skulle i så fall få lämna in bilen på en större genomgång.
Det blev ju lite bättre efter att dom bytt mellanaxeln, troligen av att lite glapp försvann mellan axlarna.
Bilen känns ju så jäkla bra annars, bara det inte blir för varmt i kupèn.
Jag har ju läst om ganska många som har liknande problem och det verkar som det är nått med servon
men ingen har sagt att det har med temperaturen att göra bara att dom har märkt det efter dom kört en bit
men det blir ju lika in min bil när det är svalt ute, kör jag 3-5 mil så börjar det bli värre å värre men det
är ju för att tempen ökat i kupèn. Jag her ju provat med att ställa en kupè värmare på golvet på förarsidan när det
varit noll grader ute och då har styrningen varit för jäklig med en gång, trög, seg, hemsk.