Hej alla
Är det fel på mitt topplock? Motorn blir väldigt het. Expansionskärlet trycker ut sig kylarvätska när motorn blir het. Oljan är inte blandat med kylarvätskan vad jag kan se. Inte heller olja i kylarvätskan. Från kanten på grenrörspackningen kommer det vätska som bubblar.
Bilen är en Corolla 1,6 1998 med motor 4AFE. Tips önskas! Det läcker inte vatten från hålet på vattenpumpen. Tidigare har jag spolat ur kylkystemet, och då har det varit rostigt vatten och rostflagor längst ner i kylaren.
Topplock
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Corolla 1.6
- Årsmodell: 98
- PostOrt: 86533
Topplock
- Bilagor
-
- 20240729_160642.jpg (454.13 KiB) Visad 2265 gånger
-
- Screenshot_20240729_162233_Gallery.jpg (259.44 KiB) Visad 2265 gånger
-
- 20240729_163001.jpg (399.42 KiB) Visad 2265 gånger
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Topplock
Om det är kylsystem av "japansk typ" med otätt lock och en slang genom detta till expansionskärlet, har du kollat att slangen når ner till vätskan och inte är täppt ?
För om den är det blir det ungefär sådär.
För om den är det blir det ungefär sådär.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Bilmodell: Corolla 1.6
- Årsmodell: 98
- PostOrt: 86533
Hej
Det är kylsystem av japansk typ. Jag bytte kylare, vilket löste problemet. Den gamla hade beckat ihop fullständigt, nu fungerar bilen som den ska.
Bilden på grenröret med vattnet som bubblade upp, den gåtan är löst. Jag spolade av motorn och vatten, lite tappad glykol samt lite olja som legat i botten vid packningen, orsakade vattnet och oljan som bubblade.
Så nu går bilen som den ska igen!
Det är kylsystem av japansk typ. Jag bytte kylare, vilket löste problemet. Den gamla hade beckat ihop fullständigt, nu fungerar bilen som den ska.
Bilden på grenröret med vattnet som bubblade upp, den gåtan är löst. Jag spolade av motorn och vatten, lite tappad glykol samt lite olja som legat i botten vid packningen, orsakade vattnet och oljan som bubblade.
Så nu går bilen som den ska igen!
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Kanon att det löste sej 
Det hade ju kanske gått att rengöra kylaren, men det är väl en metallkylare med plastgavlar ? Dessa ger sej ju med tiden och nytt är ju nytt.

Det hade ju kanske gått att rengöra kylaren, men det är väl en metallkylare med plastgavlar ? Dessa ger sej ju med tiden och nytt är ju nytt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.